Hallo dames, Ik zat met het volgende. Ik wilde altijd al een groot gezin en ik wilde ook graag 2 kindjes vlak na elkaar. Lichamelijk en psychisch kan ik het aan, maar er 1 ding wat mij tegenhoud om het vurig te wensen. Ik wil mijn kind minimaal 2 jaar bv geven. En absoluut geen kunstvoeding!!! (En daarmee wil ik niets zeggen, ik wil het persoonlijk gewoon liever niet). Ik zou dat echt heel erg verschrikkelijk vinden. Om die band te moeten missen etc. Alleen gaat zwanger zijn borstvoeding geven bijna nooit goed zoals ik het lees. Pijnlijke tepels, vermoeidheid en misselijkheid, zullen mij niet doen stoppen. Daar ken ik mijzelf goed genoeg voor. Maar het opraken van melk of een kind die de borst weigert...wat moet ik daar nou mee??? Ik gebruik op het moment geen anti-conceptie, maar als de kans zo klein is dat bv niet meer gaat lukken bij nog een zwangerschap, dan moet ik er maar eens serieus over gaan nadenken. En nog een bijvraag ivm onderwerp. Op welke leeftijd hebben de kindjes geen kunstvoeding meer nodig als je bv niet meer lukt? Alvast errg bedankt!!!
Vanaf 1 jaar mogen ze koemelk Verder geen antwoorden voor je vragen, hier willen we juist een jaar of 3 ertussen (maar had dan ook een zware zwangerschap, bevalling en tot nog toe is de zorg voor Thirza ook niet bepaald makkelijk geweest)
Bij de meeste vrouwen duurt het ook na het zwanger worden nog wel een maand of 5 voordat de productie echt terug loopt. Je hebt wel eens een enkele vrouw bij wie de productie meteen keldert, maar de meesten hebben dat niet. Je hebt dus een aantal maanden extra marge.
Na 1 jaar mogen kindjes idd koemelk (of andere melk) ipv kunstvoeding. Engelse site over bv en zwangerschap en over tandemvoeden: kellymom.com :: Tandem FAQ: Will nursing take away nutrition from my unborn child? Verder is dit een goed boek, ook engels: Adventures in Tandem Nursing; Breastfeeding During Pregnancy and Beyond Kun je gratis lenen bij de biblitheek van de VBN als je lid bent van de VBN. Zie hier voor meer info: Vereniging Borstvoeding Natuurlijk Zal verder ook wel te koop zijn denk ik. Zelf ben ik ook een tandemvoester dus mocht je nog meer vragen hebben.
Rozemarijke: Als mijn zwangerschaps, bevalling ook heel zwaar was geweest, dan had ik er vast ook anders over gedacht. Ik had zo mijn klachten, maar niets om over te klagen. Cossy: Dat lees ik ook heel vaak, maar dan zou ik dus pas weer zwanger 'mogen' raken als mijn kindje een maand of 19 is. Dan wordt het toch anti-conceptie. Dat heb ik nooit eerder gebruikt en ik zie het ook niet zo zitten, maar wat moet moet. Nmo: Bedankt voor beide links. Ik heb zeker wel een aantal vragen. O.a. of je je volledige zwangerschap hebt kunnen doorvoeden? Zo ja, hoe was dat?
Hai Oem! Mijn vriendin was na 4 maanden weer zwanger en heeft haar hele zwangerschap doorgevoed, was op het laatst lichamelijk niet zo zeer zwaar voor haar, maar wel onhandig met die dikke buik. Zij wou ook geen kunstvoeding geven en is in de laatste maand bv af gaan bouwen en op koemelk over gegaan. Je hoort altijd dat eerst de foetus en baby pakken wat ze nodig hebben en het zal dus wel wat van je vergen, maar als je goed voor jezelf zorgt en voldoende rust neemt, komt het vast goed! Bovendien: van de pil kan je productie ook teruglopen hoor!
Hey Zogelukkig, Hoe is het met Zoon? Ik heb je al een poos niet voorbij zien komen. Maar je verhaal stemt mij wel gelukkig. Hopelijk dat er meer van zulke goede ervaringen zijn. Ik heb verder ook niet de vrees dat de baby's te weinig binnen krijgen. Wel dat mijn melk opraakt of dat mijn zoon gaat weigeren. Verder lijkt mij de pil ook 3x niets!
Hier gaat het goed hoor meis! Zoon groeit als kool (laatste meting 70 cm. en 8320 gram) op de bv en en is een heerlijk ventje! Ben stiekem wel een beetje jaloers op jou; weer lekker snel zwanger worden! Ik zou er voor gaan hoor! Hier beter nog even wachten na alle lichamelijke ongemakken, maar zou toch best wel weer zwanger willen zijn hoor! En: als de bv echt niet meer wil, dan kan je ook kiezen voor biologische kunstvoeding (bij natuurwinkel of reformzaak), daar zit niet zoveel troep in!
He, Ook een flinkertje dus en lang. Hier 10,5 kilo en ong. 70 cm. Gaat hard he. Ik kan het niet meer sjouwen jho zo zwaar. Op zich ga ik er ook al voor in de zijn dat ik geen anti-conceptie gebruik. Alleen even kijken wanneer ik weer ga ovuleren dan. Ik heb ook nog wel bepaalde dingen aan mijn zwangerschap en bevalling overgehouden, maar ook dat houd mij niet tegen om er zo naar te verlangen. Hyves jij mee? Ik niet, maar als je dat wel doet, doe maar iedereen de groeten van me.
Even een ontopic reactie: Ik voed mijn zoon van 15 maanden nog steeds, en de eerste weken had ik een behoorlijke BV dip, maar nu gaat het weer. Toen ik zwanger was van mijn zoon, voedde ik mijn andere zoon, die was toen 11 maanden, dit heb ik volgheouden tot 18 maanden, toen had meneer er genoeg van van. Ik ben zwanger van de zesde, en ik heb na mijn eerste kind gedurende alle zwangerschappen BV kunnen geven, en ik ben dus tijdens alle bv periodes zwanger geraakt. Dat is allemaal goed gegaan, ik heb er niet 1 KV hoeven geven. Het is dus helemaal niet te zeggen dat BV en zwangerschap samen per definitie mislukken.
Nmo: Bedankt voor beide links. Ik heb zeker wel een aantal vragen. O.a. of je je volledige zwangerschap hebt kunnen doorvoeden? Zo ja, hoe was dat? Reactie: ik heb idd de hele zw doorgevoed. Soms was het voeden pijnlijk en dan weer een periode minder. Soms was de ene kant heel pijnlijk soms de andere kant. Dippen ook wel gehad (vraag me niet wanneer). Mijn zoontje dronk toen ik zwanger was nog meerdere keren. Op het eind van de zw nog maar 1x daags 1 borst. Nu drinkt hj weer meerdere keren. Had soms het idee dat hij zou stoppen maar die ene voeding die bleef. Was soms wel erg pijnlijk heb dan ook tijden met 1 borst gevoed en liet mijn zoontje ook wel eens wat korter drinken.
Ik ben zwanger en geef nog steeds borstvoeding 2x per dag. Of ze echt veel drinkt durf ik niet te zeggen, het kan best zijn dat ze het vooral als mama-momentje drinkt en niet zozeer als melk, maar er zit toch zeker nog wel melk in. Als ik erin knijp krijg ik nog melk en ik hoor haar ook nog slikken, maar echt vol voelen ze niet meer. Vermoeidheid... ja, dat wel. Maar als dat het ergste is.
Overigens krijgt ze wel 1 kv per dag, in de ochtend. Ze krijg 's avonds bij eht naar bed gaan nog altijd de borst en bij haar slaapje overdag ook.
hier ook nog steeds bv aan het geven. en wij willen ook voor de 2e gaan. hopelijk kan ik ook de hele tijd bv door gaan geven
Ook ik zit met dezelfde vragen als TS. Wil ook graag weer snel zwanger worden (als kleintje ongeveer 8/9 maand is), maar erg graag doorgaan met bv. Inderdaad ook bang dat het terugloopt, zeker nadat ik gezien heb hoe heftig mijn bv terugloopt als reactie op hormoonschommelingen. (ongesteldheid) En nog een vraag; hoe zit dat dan als de nieuwe kleine geboren is met colostrum? Is dat er dan nog wel als de grote kleine nog gewoon drinkt? Drinkt die er dan niet alles al uit? En je melk verandert toch ook naarmate je kleintje ouder wordt? Hoe is dat dan? Krijgt je nieuwe kleintje dan bv voor oudere babys? Of je oudere kleintje bv voor hele jonge babys? Misschien een stomme vraag, maar daar kan ik dus erg over tobben
Toen Mirre ruim 12 maanden was werd ik voor het eerst ongesteld. Toen Mirre 14 maanden was weigerde ze de avondtiet, ze wilde een fles (en dat voor een flesweigeraar!) koemelk (daar zijn we vanaf een maand of 9 mee begonnen: smiddags een bekertje koemelk en met 12 maanden stopte ik met kolven dus ook langzaam koemelk in fles). Op dit moment dronk ze alleen nog sochtends en savonds bij mij, nu dus alleen nog maar sochtends. Met 17 maanden was ik zwanger. In het begin leek het prima te gaan. Wel had ik steeds meer het idee dat ze bij mij dronk voor de gezelli dan voor het echte drinken (dr boterham + beker melk gingen vrijwel altijd schoon op). Met 19 maanden begon het heel veel pijn te doen en leek het ook op. Soms zei Mirre dat ook 'pop' en stopte met drinken. Ze weigerde ook steeds vaker de borst. Door de pijn was het voor mij ook niet meer het genoeglijke momentje dus ik vond het wel best. Ik heb 1x op haar vraag gezegd: sorry meis tis op ... wil je lekker een boterham? En dat was prima. En dus net niet 20 maanden gehaald. Mirre heeft alleen tijdens onze kampeervakantie poeiermelk gehad (verse melk bewaart zo lastig in een tent). Soms likt Mirre nog wel eens aan mn tiet (als we samen in bad zitten bijv) ... dat heeft echt helemaal niets te maken met drinken ... is echt meer 'ijsje likken' *** Mn schoonzusje werd zwanger van nr 2 toen nr 1 3 was. Zij had toen zo'n pijn en ook blijfvanmnlijf gevoel dat ze gestopt is met BV (maar zij had toen nog meerdere nachtvoedingen!) toen nr 1 ruim 3 was. Nu zwanger van nr 3 en een tijdje terug zei ze dat het klaar was: melk is op.
O en de laatste vragen. Je melk past zich aan aan de nieuwe baby. Ik weet trouwens niet hoe het zit met de hoeveelheid colustrum ... Je tieten hebben geen 'dit is de baby-sensor' ... Dat hebben die kangaroe's toch beter geregeld (ieder kindje heeft een eigen tepel en die produceert custom made melk ... vond ik zo mooi toen ik het las)
Oleander: Wat ik las is dat je gewoon weer colostrum gaat aanmaken. Het is handig om de 'grote' baby stuwing te laten wegdrinken in het begin. Schijnt een effectief middel te zijn er tegen ; ). Maar anders is het altijd eerst de kleine baby en dan de grote baby, anders drinkt de grote baby alles op hhh. Wel aardig wat positieve verhalen!
Dag allemaal, Ik zoek ook goede tips en trics voor zover je die kunt benoemen om BV te blijven geven tijdens de zwangerschap. Mn dochter is nu 10,5 maand en ik ben net zwanger van nr 2. Ik had voor ik zwanger was geen idee wanneer ik/we zouden stoppen met BV dus ik wil het daar liever niet op laten aflopen. Ik ben benieuwd naar de succesverhalen en tips enzo dus!