afgekolfde melk geven ipv voeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by adamas, Aug 9, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. adamas

adamas Lid

Aug 9, 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Onze dochter is 4 weken oud en ze krijgt borstvoeding.
    Ik voed op verzoek en gemiddeld zit er zo'n 3 uur tussen de voedingen.

's Avonds wil ze vaak sneller achter elkaar drinken en lijkt ze soms na een uur (of eerder) al weer honger te hebben (misschien om te hamsteren voor de nacht, dan slaapt ze nl vaak wat langer door). Is dit normaal?

Omdat ik zelf 's avonds erg moe ben (juist als zij vaak wil drinken) vroeg ik mij af of we haar dan (af en toe) ook een flesje gekolfde melk kunnen geven (dan kan mijn vriend dit doen).

Wanneer is de beste tijd om te kolven?
    Ik heb nu een paar keer geoefend met kolven ('s morgens vroeg, na het voeden. Dan kolf ik de andere borst), maar ik heb meestal maar een halve flesvoeding per keer.

En als we haar 's avonds een flesje geven, kan ik deze "voeding" dan overslaan, of moet ik dan 's avonds alsnog kolven (want dan kan ik natuurlijk net zo goed voeden).

En tot slot nog een vraag: ik heb een handkolf. Moet deze iedere dag worden uitgekookt, ook als ik hem schoon in de koelkast heb bewaard een aantal dagen en niet heb gebruikt?

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

Veel baby's willen 's avonds wat vaker drinken. dit heeft te maken met de terugloop van de melk in de loop van de dag, en ook met het feit dat baby's 's avonds wat meer last van krampjes hebben en dus wat onrustiger zijn.

Als het je te veel wordt kun je af en toe wel eens wat afgekolfde melk bijgeven, maar dat zou ik dan doen na de borstvoeding. Dan is de hoeveelheid die je 's morgens afkolft waarschijnlijk wel voldoende. Mogelijk is ze dan wat meer tevreden en geeft het meer rust in huis. Als jij wat mer rust krijgt komt dat je melkproductie weer ten goede en zo kom je hopelijk uit de vicieuse cirkel.

Dan nog de handkolf. Volgens mij is uitkoken achterhaald en is huishoudelijk schoonmaken ook voldoende. De harde onderdelen kunnen zelfs in de vaatwasser, de zachte gewoon met een sopje.

Succes
    Linda

3. adamas

adamas Lid

Aug 9, 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Linda,

Dank je wel voor je reactie; snap nu ook waarom ze dan nog steeds hongerig lijkt te zijn. We gaan het vanavond eens proberen met de afgekolfde melk.

Share This Page