Sinds de geboorte denk ik af en toe: zou mijn zoontje misschien last hebben van koemelkallergie? Hij is vandaag precies 7 weken oud. Een korte opsomming van de klachten: *Vanaf de geboorte erg veel spugen *Veel last van darmkrampjes (overstrekken, ontroostbaar huilen) *Stinkscheetjes (meerdere keren per dag) *Erg veel bultjes (babyacne(?)) gecombineerd met rode vlekken op zijn gezichtje *Sinds een paar dagen ook rode bultjes op zijn borst Aangezien ik zelf als baby en kind koemelkallergie heb gehad, weet ik dat de kans groter is dat mijn baby dit ook zou kunnen hebben. Waarom ik twijfel is omdat het niet heel duidelijk lijkt. De bultjes op zijn gezicht kunnen ook babyacne zijn (dat was namelijk de eerste reactie van de arts op het CB). Ik vind het zelf alleen wel heel veel bultjes voor babyacne (zijn hele gezicht staat letterlijk onder), en het wordt niet minder nu hij 7 weken oud is. Bovendien zijn er dagen bij dat hij echt grote rode vlekken heeft onder die bultjes. Ook krijgt hij nu rode bultjes onder zijn haartjes, bij zijn nekje en op zijn borst. De ene dag is het erger dan de andere. Hij lijkt er overigens zelf weinig last van de uitslag te hebben Als ik google op koemelkallergie, lees ik dat een arts eigenlijk ook enkel het advies kan geven om als moeder zelf koemelk-vrij te gaan eten, zodat de baby geen koemelk in de moedermelk krijgt. Een andere test is er niet? En medicijnen ook niet? Daarom denk ik erover om zelf te stoppen met koemelk, om dan te kijken wat het effect is. Mijn vraag aan andere dames die borstvoeding geven: hoe snel hebben jullie effect gemerkt bij een koemelkvrij-dieet en de uitslag bij de baby? En hebben jullie nog andere tips waar ik rekening mee zou kunnen houden?
Deze klachten had mijn jongste ook, maar die groeide na een paar weken ook haast niet meer en had groene slijmerige ontlasting. Was ook steeds verkouden en niesen enzo. ik ben gestopt met soja ei en koemelk en merkte met een dag of wat meteen verschil.
Er zijn geen medicijnen tegen een kma en in geval van bv is dat de enige en snelste manier om het te achterhalen... Volgens mij kun je vrij snel verschil merken als je eerst eens probeert om alle 'grote' zuivel weg te laten: melk, yoghurt, kaas etc Indien onvoldoende effect kun je ook nog ei, soya, alles waar koemelk in zit uit je dieet halen.
Verkouden is hij ook al sinds de tweede week (vies oogje + neus), dat had ik er niet aangelinkt. Eerst het "grote zuivel" weglaten vind ik wel een goede tip. Dan hoef ik niet meteen alle etiketten uit te pluizen, maar is het relatief eenvoudig.
Ik heb trouwens eerst melk weggelaten, toen alle melkprodukten maar dat hielp niet. Met soja wel, daar reageerde zij veel meer op dus. succes.
Ik had toen dl 2 weken was al een vermoeden van kma, en ben meteen gestopt met het eten van de grote melkproducten en zag 2 dagen later echt al een groot verschil. 1 keer per ongeluk iets verkeerds eten en ik merk het meteen. Denk bij grote melkproducten ook aan ijs, beleg (kaas, smeerkaas, boter) en gebak. Het is even omschakelen, ik sta er niet altijd zo bij stil, maar het gaat nu beter en dat merk ik ook aan mijn dochter.