Borstvoeding, aantal vragen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door onzewonders, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik ben nog steeds aan het twijfelen over wel/ geen borstvoeding. Ik raak er maar niet over uit gepiekerd...
    Ik wilde het eerst abslouut niet, maar na een "lekkage":) dit weekend begin ik toch te twijfelen...

Maar goed, mijn vraag is:
    Als je borstvoeding geeft, is het dan aan te raden een wiegje op de ouderlijke slaapkamer te zetten? Wij hebben een ledikantje besteld voor de babykamer en omdat ik eerst absoluut geen borstvoeding wilde geven geen wiegje voor op de kamer bij ons. Mijn collega heeft namelijk een wiegje op haar kamer staan zodat het voeden makkelijker is.

Of is dit een stomme vraag en maakt dit niets uit?

Dan nog een paar vragen:
    - Hoe lang duurt een borstvoedingsessie?
    - Is het zo dat je iedere borst aan moet leggen om de beurt?
    - En kun je structuur inbouwen met bijvoorbeeld voeden om 7/11/15/19/23/3 enz. of moet je echt voeden als de kleine huilt?
    - Klopt het dat je sneller afvalt na de bevalling als je borstvoeding geeft?
    - Doet het zeer om borstvoeding te geven?
    - Moet je tussendoor ook kolven?
    - Kun je na 3 maanden afbouwen/ stoppen?

Sorry voor de vele vragen!:) Ga ons voor de zekerheid ook maar inschrijven voor een cursus borstvoeden voor meer info. Helaas is die pas half december en ik hoop voor die tijd al meer te weten.

Alvast bedankt!

2. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Misschien kan je deze beter op het forum onder borstvoeding stellen.

3. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Wieg is gemakkelijk omdat je soms wel om de 2 uur moet voeden. Maar geen noodzaak. Een kinderwagenbak kan bijvoorbeeld ook of gewoon ledikantje.

Borstvoeding is niet pijnlijk, wel bij tepelkloven! Ook bij spruw en borstontsteking.

De baby drinkt eerst borst 1 helemaal leeg, dan borst 2. (het achterste melk is vetter, en de voorste melk minder vet) Borst 2 dronk mijn dochter soms niet of niet leeg. Je begint bij de volgende voeding met borst 2. En dan ga je steeds om en om.

Ik voedde op verzoek. De ene keer na een uurtje, dan weer na 4 uurtjes. Volgens mij kan je wel cluster voeden.

Ze zeggen dat je sneller afvalt, maar ik heb geen vergelijkings materiaal.

Kolven hoeft niet, behalve als je een voorraad moet aanleggen voor als je er niet bent. Daarnaast kolfde ik in het begin extra om het op gang te brengen. En ik kolfde tijdens de borstonstekingen.

Elke dag borstvoeding is mooi meegenomen. Dus als je na 3 maande wilt stoppen, dan kan dat. Je moet dan wel voeding voor voeding afbouwen en meestal kan je niet van de een op andere minuut dus stoppen.

Ik heb overigens 17 maanden gevoed. Toen was het op.

4. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    Ik heb gisteren een infoavond over bv gehad. Ook omdat ik twijfelde van zou ik het wel of niet doen. dit is wat ze mij verteld hebben.
    Eerst en vooral is het niet noodzakelijk om je kindje op de kamer te leggen. dat is iets dat je zelf moet beslissen. het is wel leuk om de baby mee in bed te nemen tijdens het voeden.

Dan nog een paar vragen:
    * een 'snelle baby' kan op 5 minuten per post klaar zijn , een andere baby doet er maximum 20 minuten over. Dus een baby zou op 40 minuten maximum gevoed moeten zijn. Al blijven ze er wel soms veel langer aan sabbelen :)
    dat klopt inderdaad. Stop je bij het voeden met de rechtse borst, dan begin je de volgende voeding met de linkse borst
    - En kun je structuur inbouwen met bijvoorbeeld voeden om 7/11/15/19/23/3 enz. of moet je echt voeden als de kleine huilt?
    In het begin laat de kleine zich natuurlijk horen maar ik denk persoonlijk dat er ook wel een bepaald ritme in kan komen
    - Klopt het dat je sneller afvalt na de bevalling als je borstvoeding geeft?
    ja je valt sneller af omdat je per dag 500 calorieën verbruikt aan borstvoeding geven. Ook is het beter omdat de baarmoeder sneller samentrekt. Zo ga je niet zo hard bloeden na de bevalling.
    Normaal mag het geen pijn doen. ( Dat zal een ander verhaal worden als je kloven of een borstontsteking krijgt)
    Nee dat moet niet. Hangt er vanaf of je ergens naartoe moet ofzo. Dan kan je natuurlijk afkolven. of als je terug gaat werken.
    ja je kan stoppen vanaf wanneer je wil maar ze raden wel aan om 6 maanden uitsluitend borstvoeding te geven. Je kan ook deeltijds bv geven een deeltijds een flesje als het te zwaar wordt.

Hoop dat je er wat aan hebt :)

5. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Leuk dat je je ondanks je eerst keuze voor geen borstvoeding je er toch in verdiept. Succes met het maken van je keuze.

6. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ow sorry, wist niet dat dat topic er was...:)

7. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Dames, ontzettend bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Hier kan ik zeker wat mee!

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

- Hoe lang duurt een borstvoedingsessie? mijn zoon dronk lang echt 15 min per borst mijn dochter was met max 15 min klaar met beide borsten
    - Is het zo dat je iedere borst aan moet leggen om de beurt? je geeft 1 hoofd borst en 1 toetje
    - En kun je structuur inbouwen met bijvoorbeeld voeden om 7/11/15/19/23/3 enz. of moet je echt voeden als de kleine huilt? ik voede op verzoek en daat kwam vanzelf structuur in aangezien ze op een gegeven ogenblik vaste tijden komen
    - Klopt het dat je sneller afvalt na de bevalling als je borstvoeding geeft? hier niet maar dat kwam omdat ik na de zwangerschap schildkleir problemen heb gekregen
    - Doet het zeer om borstvoeding te geven? als je het goed doet niet
    - Moet je tussendoor ook kolven?nee
    - Kun je na 3 maanden afbouwen/ stoppen?waarom niet?

9. bergje

bergje Bekend lid

1 dec 2009
    546
    0
    0
    het brabantse land
    Meid waarom doe je niet gewoon een cursus borstvoeding.
    Kun je daarna beslissen of je het wil.
    Baby op de kamer is makkelijk, en als je kindje er straks wol je het waarschijnlijk niet graag apart leggen, maar kinderwagen bak is prima!

Met borstvoeding is het twee weken even geklungel en daarna heerlijk gezellig. Je kan stoppen wanneer je wilt!

Met beginnen is het lastig, dat is maar 1 moment..

Succes!

10. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    @Bergje: ik ga inderdaad denk ik maar eens een cursus doen! Dat helpt mij vast bij het maken van mijn keuze.

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Cursus is zeker een aanrader! Je krijgt dan een veel beter beeld en de echte keuze kun je altijd nog maken als je kindje op je borst lit na de bevalling. Feit is dat als je voor bv zou kiezen, een cursus de kans op succes vergroot!
    Bedenk dat bv de eerste paar weken (zeker 6 tot 8 als je 'pech' hebt) best pittig kan zijn, daarna wordt het alleen maar makkelijker. Er is een apart sub-forum voor borstvoeding, best leuk om eens te komen lezen als je meer informatie wilt.

12. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    Hier een borstvoedingsmamma!
    Ik ben zo blij met mijn beslissing dit wel te doen! Is echt een intiem moment om het zo maar te noemen. J slaapt niet bij ons op de kamer! T enige nadeel is dat ik wat verder moet lopen om der op te halen. Verder alleen maar voordelen, zo word je niet waker van ieder kuchje enz.

Dan nog een paar vragen:
    J is klaar met eten binnen 20 minuten

J is nu haast 8 weken, krijgt wat ze vraagt. Momenteel is dat over het algemeen 1 borst. Die drinkt ze dan helemaal leeg. Voeding erna, krijgt ze dus de andere borst enz.

J krijgt op gezette tijden, alleen in de nacht laten we het van haar afhangen. Zo slaat ze wel eens de voeding van 3 uur over. Overdag structureren we het wel. Die van 10-13-16-19-23 die regelen wij voor der, de andere 2 zijn op verzoek. Wanneer je volledig op verzoek voed, voedt je dus als de kleine zich meld.

- Klopt het dat je sneller afvalt na de bevalling als je
    borstvoeding geeft?
    Je figuur zou je sneller terug moeten krijgen. Tot op heden val ik af.

In het begin was het niet fijn, J wist nog niet zo goed hoe ze moest drinken, en ik wist nog niet zo goed hoe ik haar vast moest houden .Anyway, ze is nu dus al 8 weken en vanaf een dag of 5 a 6 ging het steeds minder pijn doen. Nu, is het pijnloos.

ALs je een voorraadje wil hebben in de vriezer kun je er voor kiezen om wanneer je bijv rechts hebt aangeboden aan je kindje en links niet, links af te kolven zodat je deze voeding in kunt vriezen. MAar dit hoeft niet! kolven word ook gebruiktom de productie te verhogen.

JE kunt afbouwen wanneer je wil. Echter, je krijgt tijd van je baas om te kolven, dus dat hoeft niet! Ik vind persoonlijk het een fijn idee om haar te blijven voeden tot dat ze een half jaar is. mogelijk met een kunst voeding tussen door enz, maar wel borst blijven geven. MAar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ik heb geen cursus ofiets in die richting gedaan. De kraamhulp heeft mij goed geholpen met het voeden en de kneepjes van het vak, hihi, geleerd.

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Een bv cursus is inderdaad wel een aanrader, op zo ongeveer alle vragen die je hier stelt krijg je daar goed antwoord. En je kunt het altijd proberen toch, als het niks is kun je weer stoppen. Maar als je niet gelijk begint, is het lastiger om later alsnog op te starten.

14. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier wou de borstvoeding dus niet. Dat kan ook!!! Soms word er gedaan of borstvoeding makkelijk is, maar ik heb het als pittig ervaren. Toch wou ik het proberen. Hier zorgde het niet lukken voor veel verdriet. Mijn kleintje kreeg er te weinig uit, waardoor hij veel afviel met als gevolg veel huilen. Ik wil je niet bang maken, maar gewoon zeggen dat er wel wat van je gevraagt word, zeker in het begin.
    Daarbij wil ik nog zeggen: ik denk dat of je borst of flesvoeding geeft de eerste 12 weken zoeken zijn in voeding. Zeker bij een eerste kindje. Want toen wij begonnen met de fles dacht ik dat het veeeeeeel makkelijker zou zijn. Nou, dat was het echt niet altijd! In het begin is het zoeken. Maar zeker ook genieten!!!

Succes met je keuze

Deel Deze Pagina