Mag je melk zo ontdooien?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Inge88, 11 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Als ik ben vergeten om de avond van te voren melk uit de diepvries in de koelkast te zetten dan moet ik het op een andere manier ontdooien. Ik doe dat nu door een kom te vullen met gekookt water en hier leg ik dan vervolgens het flesje met melk in. Dit flesje zwenkt ik regelmatig tot de klontjes gesmolten zijn. De melk is dan nog ijskoud en dan doe ik het op het laagste vermogen in de magnetron voor een paar minuten (en dan regelmatig even zwenken).

Is dit goed??

2. emma84

emma84 Bekend lid

3 dec 2012
    603
    0
    0
    Twente
    niet in de magnetron. dan slaat het stuk en kan het gaan schiften. maar opwarmen in een pannetje warm water kan wel (niet koken!)

3. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    ik weet niet hoe het zit met bevroren melk en dan opwarmen in gekookt water?? Volgens mij is dat ook niet helemaal goed? Weet het niet zeker?
    IK ben altijd secuur geweest met bevroren en ontdooide melk op laten warmen door anderen mensen, en ze kregen van mij een ouderwetse flessenwarmer die nooit warmer werd dan 40 graden.
    Te voorzichtig? ik weet het niet maar ik weet wel dat er dan geen stoffen kapot gaan door overhitting. Maar ik heb er verder ook bar weinig verstand van hoor. Misschien andere mensen die het weten?

4. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Oke ik heb het gisteren anders gedaan, met gewoon warm water uit de kraan.

Maar niet in de magnetron?? Zo hebben we het juist geleerd van de kraamverzorgende.. Op het laagste vermogen (200 watt) en dan tussendoor regelmatig even het flesje zwenken.. Mag dit dan niet?? Zo heb ik echt alle flesjes verwarmd!

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik verwarm zelf liever niet in de magnetron omdat het voor mij niet fijn voelt. Ben van mening dat het niet bepaald goed is voor welk eten dan ook, helemaal niet voor mijn melk, waar onze dochter hard van probeert te groeien :p

Hier gebruik ik dus een fleswarmer. Die heeft ook een ontdooistand. Warmen in een pannetje met warm water ook een aantal keer gedaan trouwens. Maar komt omdat onze dochter niet op vaste momenten een fles krijgt, maar als ik haar absoluut niet verzadigbaar kreeg of in weigermomenten. Was dus altijd lastminute opwarmen.

6. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Ik heb ook gehoord dat BV echt NOOIT in de magnetron mag.

7. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
  8. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    Hier ook nooit bv in de magnetron. Au bain marie kan wel maar in gekookt water lijkt me ook niet goed. Heb je een flessenwarmer waar hij in kan?

In 2011 kraamzorg gehad. dus miss zijn de richtlijnen wel veranderd? Ik zou het flesje onder een straal water hebben gehouden of een bak met heeeeel iets lauw water maar niet gekookt. Dan ontdooid het te snel denk ik en een deel vd melk wordt loeiheet terwijl het andere deel nog bevroren is.

en geen magnetron dacht ik omdat er teveel aan goede stoffen vernietigd worden

9. Sanne2011

Sanne2011 Fanatiek lid

23 feb 2011
    4.151
    0
    0
    hier een stukje van bv.com

heeft met hotspots te maken niet in de magnetron
    en niet warmer dan in 35 graden verwarmen ivm verlies voedingsstoffen

Bijgevoegde bestanden:

10. Ponnetje82

15 mei 2013
    73
    0
    0
    Ja ik heb ook altijd gehoord dat het niet in de magnetron mag, je verliest dan ook veel voedingsstoffen inderdaad.

11. baby S

baby S Actief lid

18 feb 2013
    169
    1
    0
    mama zijn
    Zeeland
    Dat is mij ook verteld....

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het probleem met de magnetron is dat het eigenlijk te snel gaat waardoor de buitenkant te warm wordt en daar de voedingsstoffen kapot kunnen gaan. Maar dat probleem heb je ook als je het in kokend water legt.

Wij warmen meestal wel op in de magnetron. Inderdaad niet te warm en paar seconden per keer. Tegelijkertijd maak ik me ook weer niet teveel zorgen. Het is voor mij echt melk, geen vloeibaar goud. Zelfs als hij eens een flesje krijgt waar alle goedheid uit is, dan wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de 1a2 nachtvoedingen die hij nog krijgt.

13. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Gek, ik kreeg juist van alle partijen te horen dat het echt geen enkel probleem was. Zo lang je het op een laag wattage doet en melk niet te warm laat worden. Ikontdooi dus gewoon op de ontdooi stand en dan is de melk nog gewoon ijskoud....

14. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik doe hem gewoon in de flessenwarmer en hou mijn kleintje ondertussen even zoet met de pink

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Voor een keertje is het echt geen probleem hoor. Als Lisa 6 voedingen kreeg maakte ik me echt geen zorgen over 1 voeding uit de magnetron. Er zijn genoeg kinderen die helemaal geen borstvoeding krijgen en dus ook niet die goede stoffen binnen krijgen denk ik dan maar ;)

16. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ik zou de bevroren melk niet in kokend water leggen om te ontdooien. Dan wordt de melk aan de buitenkant Veel te heet en verliest daardoor voedingsstoffen. Wij lener het meestal in een bakje koud water uit de kraan dan dit het ook snel genoeg of als we het direct willen geven gewoon in de flessenwarmer langzaam opwarmen.

17. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Waarom niet gewoon op het aanrecht laten staan tot het aardig ontdooid is. Daarna in de koelkast of gelijk opwarmen (niet in de magnetron) en geven.

Deel Deze Pagina