Groeicurve buigt af... Wat te doen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door cowgirl80, 15 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontje groeit ineens niet zo lekker meer op de bv... Van 3 naar 4 maanden is hij maar 200 Gr aangekomen. Ik moest een keer extra terugkomen van het cb en hij is van 4 tot 4.5 mnd 100 Gr. aangekomen...ook volgens de borstvoedingscurve buigt zijn lijntje af.

Het cb adviseert om vaker aan te leggen en om te gaan bijvoeden... Maar ja van worteltjes gaat hij heus geen vetrolletjes krijgen denk ik dan....
    Overdag drinkt mijn zoontje al om de 2-3 uur en snachts nog 1 à 2 nachtvoedingen...
    Mijn borsten voelen niet echt heel vol, maar ook niet superslap.
    Ik ben nog niet gaan werken, dus het komt niet vanwege stress ofzo... En mijn cyclus was met 6 wkn al op gang dus dat is het ook niet.
    Wat zal ik doen?

2. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Proberen door te gaan?
    Je doet t goed volgens mij.
    Wat misschien nog zou kunnen 'helpen' is je eigen voeding onder de loep nemen, eet je voldoende en 'gezond'.Probeer goed te drinken.
    Als je merkt dat je uk bijna klaar is met drinken nog wat je borst masseren zodat je kindje nog wat vettere melk krijgt.
    Dat je borsten zo voelen is normaal, gelukkig bijven het niet altijd van de 'harde' dingen.

Het is nog vroeg genoeg om met bijvoeding te beginnen. Is je kindje heel erg licht in gewicht? Vind dat persoonlijk ook nog schelen. Als je kindje een gemiddeld gewicht heeft zou ik me minder druk maken dan als je ukkie onder t gemiddelde duikt.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon doorgaan met aanleggen en over een week opnieuw laten wegen.
    En de meet- en weeggegevens invoeren in een account die je aanmaakt op borstvoeding.com. De curve daar is namelijk gebaseerd op de groei van kinderen die borstvoeding krijgen, terwijl die van het CB uitgaat van kinderen die kunstvoeding krijgen. En dan verloopt de groei anders.

Ik zou nog geen groente gaan geven, daar groeien ze veel minder hard van dan van gewoon borst.

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @shandy wij weegt nu ongeveer 6 kg bij 65 cm. Hij is best wel lang en dun en fijntjes gebouwd

@dirksmama ik heb de borstvoedingscurve er al naastgelegd, maar ook volgens die curve buigt zijn lijntje af

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het hangt er ook vanaf hoe sterk de curve afbuigt. Mijn kinderen hebben/hadden ook allebei afbuigende curves. Begonnen met hun gewicht bovengemiddeld, maar doken als snel onder het gemiddelde, ook op bv.com. Maar bij mij op het CB maakten ze daar nooit een probleem van. De lengte van mijn kinderen bleef wel altijd bovengemiddeld doorgroeien en boog niet af. Ik weet niet of dat ook scheelt?

6. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Mijn advies...... Kijk het nog even aan. Je kindje leg je zo te lezen vaak genoeg aan. Persoonlijk zou ik niet direct met bijvoeden beginnen. Het is eigenlijk de bekende '3/4 maanden dip'. Dit zie je veel bij kindjes de BV krijgen. In het begin groeit een kindje op BV wat sneller en dat zwakt af en daarin kan het lijntje zelfs even afbuigen. Mijn oudste had dit ook heel sterk. Tegen de adviezen van het CB in ben ik gewoon doorgegaan en hij heeft het heel snel weer goed ingehaald! Zou het dus nog een maandje geven en goed blijven controleren.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nog vergeten: ga eens heel goed op het aanhappen letten. Kinderen hebben soms de neiging om wat slordiger te gaan drinken, waardoor ze de melk minder effectief uit de borst halen en de vettere melk mislopen.

8. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ooooo echt ik lees mijn eigen verhaal!
    Hier was hij tussen 3/4 maand maar 250 gr in 5 weken gegroeid lijn boog flink af.
    Cb op hoge poten of ik niet zou stoppen enz.
    Ik heb contact opgenomen met een lk.zei heeft me.weer volledig moed ingepraat.
    Ook mijn ventje krijgt nog 1/2 nachtvoedingen.
    Ik kom totaal gemiddeld op 7 voedingen soms 6 soms 9.
    Wat hier erg goed hielp was nakolven na elke voeding om 22.00 een extra borstvoeding.
    En de allerbeste tip...
    Ga samen bloot (wel een luier en onderbroek natuurlijk)
    Eens een ochtend of middag ongestoord in bed liggen huid op.huid laat hem drinken als hij wil en slapen dit gaf mijn productie een goede boost.
    Na 8 dagen was hij 70 gr gegroeid dus het gemiddelde ging iets ophoog.
    Nog 8 dagen daarna was hij 180gr gegroeid! !
    Geef het echt nog een paar weken.
    Is hij blij alert plast goed en poept goed?
    Het is ff bikkelen echt maar het komt goed! Zet hem.op!!
    Ik heb trouwens nooit bijgevoed.
    Er werd mij van het cb wel gevraagd hoe ik er tegenover stond.
    Anti ik ga pas bijvoeding geven vanaf 6 mnd.
    Vertrouwen hebben in je beeb en jezelf.

9. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mijn zoontje woog t zelfde met die leeftijd en was iets korter, ook een dunnetje nog.
    Is nu 13 maanden en volgens de curve gemiddeld qua lengte en gewicht een stuk onder de lijn.
    Kreeg tot zes maanden bv.
    Kijk vooral naar je kindje, vind echt dat je t goed doet,ook met regelmatig aanleggen enzo.

10. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is wel heel weinig!
    De vette voormelk stoomt vrijwel meteen al toe hoor.
    Wat je nu het beste kunt doen is aanleggen om de 2 uur, op jouw verzoek dus!
    En ik denk eerlijk gezegd dat het cb met bijvoeden doelde op bijvoeden met kunstvoeding...

Wegen op een cb op onregelmatige tijden net voor/na plassen/poepen zegt helemaal niks! Je zou een babyweegschaal kunnen huren en vlak voor en vlak na een voeding wegen, dan weet je precies wat erin gaat!

11. Annekijn

Annekijn Actief lid

29 mrt 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier bijna hetzelfde aan de hand.
    Bij de geboorte een flinke meid van 3.5 kg en 49 cm. De eerste drie maanden groeide ze als kool en kwam bij als een biggetje! :D (6,5 kg - 60 cm)
    maar nu is ze op 5 weken tijd (tss 3 en 4 maand) maar een half centimetertje gegroeid. Ik hoor van de vroedvrouw dat er erg vaak een soort dip in de groeicurve zit van bv-kindjes rond die leeftijd.
    Zeker niet panikeren.

12. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Mijn dochter woog met vier maanden 5800 gram en 62 cm. Bij het cb vonden ze haar wel klein maar prima

13. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het gaat niet om licht of klein; verschil moer er wezen, het gaat om een afbuigende groeicurve.

14. paula1984

Gaat niet om grote gaat erom of de eigen lijn min of meer gevolgd word.

15. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Haha ja dat snap ik hoor, vergeet erbij te melden dat zij toen ook nauwelijks gegroeid was. Nog geen cm in een ruime maand en een afbuigende curve. Qua gewicht 250 gram. Ook afbuigend. Ow en ik kreeg trouwens ook wel een advies van bijvoeden, al voor de vier maanden! En dat was niet met kv maar met wortelen....

16. paula1984

Okee hihi
    Valt me op dat een cb per direct roept bijvoeding ipv te zoeken naar een oorzaak of oplossing.
    Ik ben er van overtuigd dat cb heel veel bv om zeep helpt!

17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    tja, de hele dag bloot op bed liggen of iedere keer nakolven is lastig met nog een peuter erbij. Maar we hebben gisteravond uitgebreid samen op bed gelegen en daarna heb ik geprobeerd om na te kolven, maar ik kreeg er geen druppel meer uit. Ik weet niet of het echt positief is maar baby kan beter drinken dan mama kan kolven in elk geval ;)

Oh en ik ga gewoon door hoor, mijn oudste heb ik 2 jaar bv gegeven en ik ga dat nu weer proberen, stoppen is voor mij zeker geen oplossing voor welk probleem dan ook.

18. Jolina

Jolina Niet meer actief

Buigt het gewicht en de lengte af?

19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    de lengte buigt minder af dan het gewicht. Met een beetje fantasie past die nog net op het lijntje van de borstvoedingscurve ;)

20. Jolina

Jolina Niet meer actief

Want als het in verhouding samen afbuigt is dat ook weer iets anders dan afzonderlijk veel verschil....

Je geeft al genoeg voedingen denk ik zo... Ik zou gewoon doorgaan en eens kijken of het over een week beter is geworden....
    In principe heeft je kindje het altijd goed gedaan op je voeding toch?

Deel Deze Pagina