Kolf onderdelen reinigen en melk bewaren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door madelein, 9 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik ben vandaag voor het eerst weer een halve dag aan het werk geweest.
    We hebben een super kolfruimte, met wasbak met heet en koud water, koelkast en vriezer.

Maar nu liep ik tegen wat dingen aan:
    - hoe maken jullie je kolf materiaal schoon? Is alleen heet water voldoende om de volgende kolfbeurt hygiënisch te kunnen kolven?
    - ik bewaar de melk nu max 3 dagen in de koelkast, maar moet je echt gesteriliseerd materiaal gebruiken dan? Dat zou namelijk betekenen dat ik de melk die ik op het werk kolf niet zo lang kan bewaren...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

2. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Ik spoelde de kolf op het werk af met water en verpakte 'm dan in een hydrofiele doek. Steriliseren deed ik in het begin wel elke dag, maar na verloop van tijd werd dat 1x per week of zo. De andere dagen waste ik de spullen af in een sopje. Dat is sowieso wel goed om te ontvetten, moedermelk is best vet en met vette kolfonderdelen heb je geen goed vacuüm.

Bewaren in de koelkast kan tot 5 dagen, zie https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/bewaren.html.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eerst afspoelen met koud water, als je meteen met warm water afspoelt blijft het vet erop zitten. Daarna dus met warm water afspoelen en in een doek doen. Ik kookte alles elke avond weer uit met azijn (tegen de kalk), je kan de melk dan zo'n 5 dagen bewaren. Afwassen deed ik haast niet.

4. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik steriliseer smorgens en wikkel het in een hydrofiel. Na elke kolfbeurt spoel ik het af onder de kraan. Je hoeft maar 1x per 24 uur te steriliseren om de melk te kunnen bewaren. Dan thuis goed afwassen in een sopje.

5. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik heb het op het werk idd afgespoeld met heet water en afgedroogd. Thuis in een sopje en daarna paar min in kokend water. Dat is dus voldoende als ik het zo lees?

6. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Dat is prima zo deed ik het ook.

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Is afdrogen ook echt nodig? Ik heb niet heel veel ruimte bij de wasbak en liep van de week aardig te klooien om alles af te drogen

8. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Sommige onderdelen moet je wel afdrogen. Ik gebruikte vaak papieren handdoekjes hiervoor.

Overigens zou ik wel eerst met koud water afspoelen en dan pas onder heet water, dan spoel je inderdaad de grootste hoeveelheid vet en eiwit alvast weg.

9. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik spoel het af met koud water en later was ik het af met dreft.. Steriliseer al weken niet meer eigenlijk... Laat het daarna trouwens gewoon drogen op een stuk keukenrol..

10. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.028
    457
    83
    Vrouw
    Groningen
    Na het kolven spoel ik het af met koud water en daarna gaat het in de koelkast. We wassen thuis elke dag de kolf af met dreft en koken alles 1x per week uit.

11. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Wat eerder al gezegd werd,

Eerst koud af spoelen en dan warm. Inwikkelen in een hydrofiele doek.
    Dan thuis goed afwassen in een sopje.
    Steriliseren is eigenlijk geen meerwaarde. Op het moment dat het uit de sterilisator of pan haalt is het al niet meer steriel.
    Afwassen met een warm sopje is veel belangrijker omdat je daarmee alles goed schoon krijgt.
    Je fles met melkresten in kokend water gooien word ie niet schoon van!

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Top.
    Snap idd dat het snel niet meer steriel is, maar vind het wel een prettig idee dat alles dood is als de melk een dag of 4-5 in de koelkast moet blijven staan. Beetje onzin misschien maar ach dat is de moeite ook niet.
    Heb nu idd alles eerst met koud water afgespoeld, (en dan pas in een sopje) dat werkt veel beter. Nooit geweten!

Deel Deze Pagina