Borstvoeding afbouwen, eerst dmv kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Ilja1983, 10 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilja1983

Ilja1983 Actief lid

2 jul 2011
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Onze zoon is nu twee weken oud en ik wil af gaan bouwen met de borstvoeding. Ik beleef er geen plezier aan en zie er steeds meer tegenop om hem te voeden. Het voeden doet me pijn (volgens de lactatiekundige in het ziekenhuis doe ik alles goed maar is het gewoon een paar weken wennen, dat vind ik te lang) en ik voel me aan huis gekluisterd erdoor.

Nu heb ik een handkolf en wil ik eigenlijk beginnen om een voeding te vervangen door afgekolfde melk, is dat verstandig? En moet ik dan kolven tijdens de voeding of juist niet? Heb geen idee hoe ik het aan moet pakken nl. As het namelijk bevalt wil ik best eventjes afgekolfde melk geven en pas later op kunstvoeding overstappen, of een combinatie bv?
    Bedankt alvast!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Ilja,

Als het voeden pijn doet, gaat er toch iets niet goed, ook al zeggen anderen van wel. Kun je de pijn omschrijven? Het kan een aanlegprobleem zijn, maar ook een schimmelinfectie zorgt voor pijn bij het voeden.

Wil je echt niet meer zelf voeden, of wil je van de pijn af?

Op zich vind ik het wel een goed plan om voorlopig even te kolven. Je tepels krijgen dan even rust en je geeft jezelf de ruimte om te voelen wat je echt wilt met de borstvoeding. Op zich is een handkolf niet echt ideaal als je volledig alle voedingen afkolft. De beste kolf zou een Medela Symphony huurkolf zijn, maar dan betaal je wel € 2,50 huur per dag voor de kolf. Als dat er niet inzit, dan maar met de handkolf ;-(. Probeer zo vaak als kan beide borsten helemaal leeg te kolven. Minimaal 6 x per dag, maar liever 8 x per dag. Kolf de borsten helemaal leeg. Op het moment dat je het kolven alsnog af wilt bouwen meld je je hier maar weer, dan help ik je weer verder.

Succes!

Deel Deze Pagina