Spoed: productie nihil en kind weigert borst

Discussion in 'Borstvoeding' started by wwrr, Dec 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Mijn zoontje van zes maanden heeft van de week een nacht in het ziekenhuis gelegen vanwege ernstige benauwdheid, bijkomend effect van een nare verkoudheid waar we hier in huis allemaal ziek van zijn. Nu gaat het beter, maar mijn melkproductie is dramatisch laag. Mijn zoontje neemt, als hij drinkt (en dat is max 6 keer per dag), een paar slokjes en dan is het echt op. Uit de ene borst komt echt bijna niks, zelfs na een halfuur kolven maximaal 10 ml. Nu weigert hij inmiddels bijna standaard de borst want er komt toch niks uit. Hij wordt erg boos als ik probeer hem aan te leggen. Een flesje wil/kan hij ook niet, dat heeft hij ook nooit eerder gehad. Nu had ik vanmiddag een lk gebeld en die zei dat ik het flesje slapend kon proberen te geven en gelukkig werkte dat en heeft hij net een kleinflesjezo leeg gedronken. Het gekke is dat hij niet heel ontevreden is en redelijk gezellig ook wel zeg maar, maar natuurlijk ben ik nu bang dat hij niet genoeg krijgt. Wat moet ik doen?
    Hoevaak en hoe lang kolven om de productie op pijl te krijgen? Op welke momenten zodat ik hem niet in de weg zit met live voeden? Hoeveel bijgeven in een flesje? En ik heb ook niet veel voorraad, moet ik kunstvoeding halen of is dat niet handig?

Ik wil nog lang niet stoppen met voeden!

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier werkte bij mijn oudste een open bekertje het beste op die leeftijd, zij heeft altijd de fles geweigerd (we hebben veel geoefend) en ik kon haar altijd live voeden, tot ze dus 6mnd was. Met kleine beetjes gekolfde melk in een bekertje lukte het dus wel.

Qua weer aan de borst kun je proberen te kolven tot je je toeschietreflex hebt en hem dan proberen aan te leggen, dan hapt hij meteen met melk aan en misschien accepteert hij dat wel.

Over kolftijden weet ik niks, hopelijk iemand anders wel! Ik kolfde zelf tussen voedingen in maar heb nooit echte productiedips gehad, eerder het tegenovergestelde...

3. Jj14

Jj14 Actief lid

Mar 22, 2013
    187
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Je kunt powerpumping proberen. Dat is tien minuten kolven dan tien minuten rust dan tien minuten kolven, tien minuten rust etc. En dit in totaal 1uur.

Daarnaast kun je via de huisarts een neusspray krijgen die het toeschietreflex opwekt (oxytocine dacht ik)

4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    #4 spruitje80, Dec 8, 2016
    Last edited: Dec 8, 2016
    eventueel een borstvoedingshulpset gebruiken mocht je toch willen bijvoeden. Dan drinkt hij gewoon uit de borst en komt er via een slangetje wat mee.
    Toch lijkt het mij als hij 'maar' 6 keer komt voor een voeding dat hij geen honger heeft? Anders zou hij toch eerder komen? Het allerbeste bij te weinig melk is vaker voeden, ook al is het kort. Bijv. een dag of wat om de twee uur aanleggen. Elke keer dat hij dan een tsr opwekt en wat drinkt is goed voor de productie.
    Maar dan moet hij dit wel willen natuurlijk.
    Bijvoeden met kv moet natuurlijk wel als hij anders te weinig zou krijgen. Maar voor je productie is het weer beter als je de melk die je bijvoedt zelf gekolft hebt, anders haal je het vraag/aanbod-principe door de war.
    Om de hoeveel uur drinkt hij? om de 3 uur? en dan de nacht door? Of om de 4 uur dag en nacht door?
    Je zou anders op een moment van de dag/avond, eerst hem voeden, daarna 10 min rust, 10 min. kolven, 10 min. rust 10 minuten kolven (alles bij elkaar een uur, voeden rust en kolven). Dat 1 keer per dag doen voor een paar dagen. dan zou er genoeg tijd tussen moeten zitten om weer op tijd een voeding te hebben.

5. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Ik heb bij de eerste ook een enorme productiedip gehad na een ziekenhuisopname van mijn zoontje. Die opname duurde wel lang (bijna 2 weken) en een ruime week had hij te weinig kracht om zelf te drinken.

Hoewel ik daarvoor overproductie had, zorgde het fulltime kolven gecombineerd met de stress voor een terugloop in productie.

Uiteindelijk heeft powerkolven me geholpen. Hier staan 3 schema's die je daarvoor kan gebruiken: Clusterkolven / Power pumping

Verder kan een warmtecompress helpen. Als je bijvoorbeeld een pittenzakje hebt, en je legt dat voor dat je gaat kolven op je borsten, gaat de melk sneller stromen.

Om mijn baby weer aan de borst te krijgen werkte de nachtvoedingen het beste. Ik kolfde dan tot mijn toeschietreflex op gang was, en dan legde ik snel (de eigenlijk nog slapende baby) aan de borst. Uit een reflex begon hij te drinken, en kreeg ook direct melk binnen. Dat zorgde er na een paar dagen voor dat hij weer vaker ging drinken en ook overdag.

Sterkte! Want het is best pittig zo'n periode. Bij mij speelde dit rond de 8 maanden, en ik heb uiteindelijk nog tot 15 maanden door kunnen voeden. Uiteindelijk wel op één borst, omdat mijn andere borst echt niet meer wilde.

6. Roty

Roty Actief lid

Apr 22, 2015
    449
    74
    28
    Niet heel veel tips. Maar je kan je baby ook (bijna) slapend aanleggen. Ipv slapend een flesje geven.
    Waarschijnkijk als jij ook weer tot rust komt en meer ontspannen bent, komt de bv ook weer opgang. Stress is killing voor je productie.
    Sterkte

Share This Page