borstvoeding afbouwen, hoeveel ml fv en wanneer?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sinja, 6 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    Ik heb eigenlijk 2 vraagjes... Tot van de week gaf ik volledige bv. Doordat ik over 4 weken weer moet werken wil ik gaan afbouwen.

Sinds vorige week ben ik de 2e voeding (van rond 11:30) een flesje gaan geven met afgekolfde bv. Maar.... aan 180 ml had mevrouw niet genoeg. Ze blééf maar huilen. uiteindelijk bleek dat ze pas bij 220 ml tevreden was! Bij minder was het echt huilen huilen huilen dat ze honger had, speen hielp ook niet! Nou dacht ik: het is bv, dus misschien drinkt ze de keer ervoor of erna weer minder, dus laat ik haar dan maar toch 220 geven...

Maar nu moet ik nog een voeding gaan afbouwen en kan maar max 1 flesje kolven per dag. (wil straks als ik ah werk ga ook niet tijdens werktijd kolven en wil dus 3 fv en 2 bv gaan geven) Dus heb ik ze net een flesje met kv gegeven. Dit keer 180 ml zoals op het pak staat beschreven. Maar nu ligt mevrouw dus weer al heeeeel lang te huilen dat ze honger heeft..

Weet nu niet zo goed wat ik moet doen: toch nog even aan de borst aanleggen (hoewel ik moet afbouwen en die stuwing juist moet verminderen) maar méér fv "mag" ze ook niet toch?!
    Qua gewicht zit ze al op de bovenste lijn bij het cb (ze is nu ook al ruim 6 kilo)

Dus wie heeft er tips?!

Verder nog een vraagje: in principe slaapt ze nu 's nachts door. En geef ik 's ochtends rond 8:30 de bv en dan rond 11:30/12:00 een flesje. Maar af en toe komt ze toch rond 5:00 nog en dan rond 09:30. Moet ik haar dan om 5:00 en 9:30 bv geven en de voeding erna het flesje of gewoon aanhouden dat 9:30 de 2e voeding is en direct het flesje geven... schema wordt dan weer anders natuurlijk. Vind het allemaal best lastig dat afbouwen ;)

2. Je zou met je huisarts of met het CB kunnen overleggen of je andere kunstvoeding kunt geven. Volgens mij is er Nutrilon Forte en dat is voor hongerige baby's. Wellicht dat dat helpt?

Over je nachtvoeding: ik zou 's ochtens maar 1 voeding bv geven en altijd de volgende voeding een flesje. Anders lukt het afbouwen denk ik niet. Ik heb zelf geleerd om niet al te veel in schema's te denken. Ik merk dat, nu ik weer werk, onze zoon vanzelf meer in ons ritme komt.

Succes ermee!

3. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Hoi Sinja, hoe lang doet ze eigenlijk over een flesje? Is ze soms sneller klaar met een fles als met een borst?

Het kan zijn dat ze het drinken aan de fles nog niet helemaal gewoon is. Er is een behoefte aan voeding, en een behoefte aan het zuigen. Als ze te snel de fles leeg drinkt, dan is haar zuigbehoefte waarschijnlijk nog niet bevredigd. Hierdoor kan het lijken alsof ze nog wil drinken, waardoor ze een onnodig grote hoeveelheid binnenkrijgt.

Oplossingen hiervoor kunnen zijn:
    - speen met kleinste gaatje gebruiken
    - fles zo strak mogelijk dichtdraaien
    - voeding wat dikker maken met bijvoorbeeld Nutriton

Als ze haar fles wel op het goede tempo leegdrinkt, en daarna nog steeds die zuigbehoefte heeft, dan zou je haar een speentje of je pink kunnen geven, totdat ze volledig verzadigd is.

Dit is vast een interessant artikel voor je, waar het uitgebreid wordt besproken: Flesdrinken tijdens of na de borstvoedingsperiode

4. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Er zijn al wat tips gegeven. Je zou ook nog kunnen proberen wel 200 cc water in het flesje te doen maar wel gewoon 6 schepjes, extra vocht is namelijk niet zo erg. Mocht dit ook niet voldoende zijn kan je bijv. overleggen met het Cb, maar misschien nog beter met de fabrikant zoals nutrilon (weet niet welke je gebruikt) zijn hebben speciale tel.nrs. voor vragen over voeding en zij kunnen je het beste adviseren.

De nachtvoeding, als ze daar af en toe voor komt, zou ik eerst nog wel zelf geven en de ochtendvoeding dan dus ook gewoon. De nachtvoeding zou ik denk ik als laatste afbouwen. Als je het in principe niet erg vindt om hem te geven dan. Het gaat vooral om de voedingen overdag die je moet afbouwen.
    Je geeft namelijk nog niet heel lang bv dus het lukt dan niet altijd om de ochtend en avondvoeding te blijven geven, soms houdt de productie dan gewoon op, vandaar dat ik de nacht zou blijven geven en heel rustig zou afbouwen.

Deel Deze Pagina