Borstvoeding afbouwen na 3,5 maand

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Brabomama, Jun 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Brabomama

Brabomama Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    1,316
    0
    0
    Beste Heidi,

Mijn jongste dochter is inmiddels 3,5 maand oud. Ik heb haar tot nu toe volledige borstvoeding op verzoek gegeven en ze komt langzaamaan in een soort van voedingsritme. Ze drinkt ongeveer op de volgende tijden:

06:00 uur
    09:00 uur
    12:00 uur
    15:00-16:00 uur
    20:00 uur

's Nachts slaapt ze (al een aantal weken) heel goed en lang door zonder dat ze voor een voeding komt.

Twee weken geleden ben ik weer begonnen met werken na mijn zwangerschapsverlof en ik merk dat het kolven op m'n werk (3 keer per dag) me erg tegenvalt. Het duurt steeds langer voordat ik een toeschietreflex krijg en de hoeveelheden die ik kolf zijn niet toereikend voor een voeding: mijn dochter drinkt nu op het KDV flessen van zo'n 150 cc per stuk, maar per kolfsessie kom ik meestal niet meer boven de 100-130 cc per keer uit.

Daarom wil ik de borstvoeding gaan afbouwen, in elk geval overdag. Ik heb al verschillende "afbouwschema's" gevonden op internet, maar ik vraag me af hoe het nu precies werkt. Stel dat ik begin met één van de drie voedingen overdag te vervangen door flesvoeding. Ik kolf nu op m'n werk rond 8:30, 12:00 en 15:30 uur. Kan ik dan het beste de kolfsessie van 12:00 uur in één keer 'cold turkey' weglaten zonder verdere aanpassingen, òf kan ik beter de kolfsessie van 8:30 iets naar achteren verschuiven en die van 15:30 iets naar voren?

Ook vraag ik me af of ik mijn dochter op het KDV ook één fles moedermelk minder kan meegeven en de leidsters dan kan vragen om de middelste van de drie flessen die ze overdag krijgt ook te vervangen door flesvoeding? (Want ze zal toch ook langzaamaan moeten leren wennen aan kunstvoeding?) En zo per week dan steeds één fles moedermelk vervangen door kunstvoeding, totdat ze na bijv. 3 weken overdag alleen nog kunstvoeding krijgt?

Ik vraag me af of ik het goed begrepen heb en of het bovenstaande een goed afbouwschema is.

Alvast hartelijk dank voor je reactie!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ja, je kunt inderdaad de voeding van 12 uur vervangen en dan zelf niet meer kolven. Kijk dit een week aan om te zien hoe je lichaam het oppakt. Indien nodig kolf je eerder de volgende kolf beurt, of kolf je alleen de spanning af. Na verloop van tijd zul je zien dat je geen stuwing of spanning op de borsten hebt. Dan kun je het volgende kolfmoment laten vallen.

Wat je nog kolft vul je eventueel aan met kunstvoeding. Kolf je niet genoeg voor een fles, dan kun je ook na twee dagen een fles vullen voor je kindje.

Op het dagverblijf vervang je de voeding die je niet meer kolft met een kunstvoeding inderdaad.

Je kunt kiezen of je de ochtend en eventueel avondvoeding nog in stand houdt zolang jullie willen.

Succes!

Share This Page