dysmatuur en 'doorslapen'

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door meidenhuis, 4 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Hoi Ilse,

hier inmiddels al een behoorlijk ervaren bv-mamma, het is inmiddels ook al bijna 2 jaar geleden dat ik je een berichtje stuurde. Even voor jouw informatie:

Oudste 2 jaar BV
    Middelste 9 maanden BV, waarvan 9 maanden tandemvoeden

En nu...

Mijn jongste dochter Abby is vorige week woensdag geboren. Ze was flink dysmatuur voor 38,2 weken: 2290 gram. Haar laagste gewicht was in het ziekenhuis 2195 gram.
    Wij zijn na 2 dagen ontslagen uit het ziekenhuis omdat Abby haar bloedsuiker goed op peil houdt, ze zich goed warm houdt en goed aan de borst drinkt.

Ze is inmiddels dus een week oud een weeg nu 2380 gram, 90 gram boven haar geboortegewicht.

In het ziekenhuis kwam ze iedere 2 uur zelf voor een voeding, dag en nacht.

Op de derde dag (toen wij thuis waren) kwam ze om de 3 uur, dag en nacht.
    Op de vierde dag kwam ze om de 3,5 uur dag en nacht.
    Op de vijfde dag kwam ze overdag om de 3 uur en snachts om de 4 uur.
    Op de zesde dag kwam ze overdag om de 2.5 a 3 uur en snachts om de 4,5 uur
    op de zevende dag precies hetzelfde als op de zesde dag

Maar vandaag........ Komt ze snachts maar 1x. Laatste voeding om 23.00 en eerste voeding om 04.00 daarna om 06.30.

Ik heb echt vertrouwen in mijn borstvoeding daar zij goed aankomt en ook echt goed drinkt! Ze klokt, ze hikt, ze boert, ze poept, ze is alert, ze komt uit zich zelf eingelijk alles helemaal perfect.

Maar nu zei de verloskundige dat ze minimaal 2x per nacht moet komen.
    Als ik haar snachts wakker wil maken voor een voeding ben ik een uur bezig om haar wakker te krijgen en dan moet zij nog drinken. Het komt erop neer dat ik dan op dezelfde tijd zit als dat zij zichzelf medlt.

Wat vindt u? Moet ik haar zelf aan laten geven wanneer zij wil eten of moet ik haar echt pesten door haar iedere keer wakker te maken (wat naar mijn idee totaal nutteloos is).

Sorry voor het lange verhaal, maar aangezien ik behoorlijk ervaren ben in het borstvoeden begin ik toch aan mijzelf te twijfelen door de woorden van de verloskundigen.

Liefs,

Lindsay

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    hallo,

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je hebt een schat aan ervaring en je voelt het goed aan.

Je voedt op verzoek en dat doe je goed. Bij voeden op verzoek hanteren we de volgende regel. Maakt niet uit hoe veel voedingen ze neemt als het er maar minstens 8 per 24 uur zijn er ze mag 1 keer maximaal 6 uur slapen. Volgens mij komt dat bij jou prima uit.

het is fijn als die 6 uur in de nacht zijn maar vaak is dat niet zo.
    2 voedingen per nacht haal je overigens best, hangt erg van de definite van nacht af. Veel borstvoedende moeders beschouwen jouw tijden als 1 voeding in de nacht (die van 4 uur) maar vraag een student wat hij onder nacht verstaat......dan zijn er minstens 2 voedingsmomenten want die rekent vast de voeding van 6 uur daar ook onder......zo zie je maar, dan zit je al op 2 nachtvoedingen.......

Maar zonder gekheid, je doet het goed en je meisje kan denk ik heel goed zelf regelen hoe vaak en hoe lang ze drinkt. Ze groeit goed en wordt zelf wakker voor de voedingen, dat is het belangrijskte.

Als ze niet meer plast en niet zelf wakker wordt, dan ishet een ander verhaal en zou je haar wel eerder moeten wekken maar daar is geen sprake van.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina