Hallo Ilse, Vier weken geleden ben ik bevallen van onze dochter Tessa via een geplande keizersnee. De bv kwam meteen op gang, maar doordat Tessa teveel afviel en doordat mijn tepels meteen open lagen, zijn we gaan afkolven en dat via de fles gaan geven. Nu ben ik aan het afbouwen en krijgt ze voornamelijk Hypoallergene flesvoeding. Mijn linkerborst heeft nu echter een hele harde plek en beide brosten zijn erg gespannen, maar er komt zo goed als niks meer uit?? Het lijkt niet op een borstontsteking, omdat ik geen koorts heb en het geen rode plek is (had ik 2 weken geleden wel aan rechterborst) Wat kan eht zijn en wat kan ik er aan doen? Wil niet TE veel kolven, want het moet afbouwen en niet weer opbouwen...maar pijn/spanning is ook erg vervelend. Alvast bedankt!
Hallo, Door de stuwing worden je melkuitgangen als het ware dichtgeduwd. Je kan dan kolven maar er komt niets uit. Je bent geneigd om de kolf krachtiger te zetten maar dan bereik je het tegenovergestelde omdat er dan meer vocht in het weefsel rondom de tepel wordt gezogen. Probeer onder een warme douche met de hand vorozichtig of je er wat melk uit kunt kolven. Soms is het voldoende om de tepelhof weer wat meer soepel te krijgen voordat je dan de borsten verder leeg kan kolven. Zet de kolf dan heel laag om te voorkomen dat je vochtstuwing krijgt. Op zich is stuwing wel een seintje voor je lijf dat er niet meer aangemaakt hoeft te worden maar je moet ook geen ontsteking krijgen. Evt kan je kou gebruiken om de pijn te verlichten en de stuwing wat te slinken. Je kan ibuprofen slikken om koorts/ontsteking te remmen. Vlak voor het kolven wel warmte gebruiken omdat de melk dan makkelijker kan stromen. Succes, ik hoop dat er "ruimte" komt zodat je van de spanning af komt. Ilse