lange tijd tussen voedingen, 1 week oud

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by xxxxx1974, Apr 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,553
    0
    0
    Dag Ilse/Linda,

Mijn zoontje is nu een week en drinkt erg goed. De eerste dagen was hij wel erg onrustig dus ben ik overgegaan ipv 10 min per borst (2 borsten per keer) naar 1 borst legen + 2e als toetje. Het gevolg hiervan is dat hij niet meer om de 2 uur komt maar als het aan hem ligt pas na 5 uur of langer. Omdat dit mij een lange tijd lijkt voor zo'n jonge baby, heb ik hem gisteren steeds maar wakker gemaakt na 5 uur. Door deze lange tijd krijg ik hele volle borsten en spuit de melk eruit. Hij hapt dan niet meer maar laat de melk gewoon in z'n mond lopen. Vanochtend zat ik zo vol, dat ik maar 100ml heb afgekolfd maar de melk bleef onder het voeden gewoon eruitlopen. Heb tussendoor flink wat opgevangen in een doek.
    Verdere info: m'n zoontje weegt flink en zat na 3 dagen al aan z'n geboortegewicht.
    Graag jullie deskundige mening:
    - Moet ik mij zorgen maken om de lange tijd tussen de voedingen? Hoe kan ik het beste hiermee omgaan? Wakker maken of gewoon vertrouwen dat hij wel aangeeft wat hij nodig heeft?
    - Gaat hij niet verkeerd drinkgedrag aanleren, doordat hij niet hoeft te happen, dat ie lui wordt?
    - Als ik een paar dagen zo 'vol' blijf, dan zou de productie minder moeten worden toch?

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    hoi,

In principe kun je ervan uit gaan dat je baby wel aangeeft wat hij nodig heeft, maar met 5 uur tussen de voedingen krijgen jouw borsten na verloop van tijd misschien onvoldoende signalen.
    Bovendien is een minimum van 6 voedingen voor de eerste weken wel wenselijk.
    Ik denk ook dat het voor jouw borsten prettiger zal voelen.
    Probeer maar eens of je hem na 4 uur wakker kunt maken voor een voeding.
    Je zou hem dan 1 borst volledig leeg kunnen laten drinken. Misschien is het toetje aan de 2e borst niet eens nodig. Zo wordt elke borst 1 keer per 2 voedingen goed geleegd.

Mocht dit niet lukken, dan zul je toch mee moeten gaan met hem. De borsten enigszins voorkolven kan het drinken in het begin van de voeding vergemakkelijken.

Succes
    Linda

3. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,553
    0
    0
    Dag Linda,
    Bedankt voor je antwoord. Gisterenavond heb ik voor het slapen beide borsten zoveel mogelijk leeggekolfd en sindsdien voelen ze goed aan. M'n zoontje heb ik (als ie zelf niet kwam) na 4 uur wakker gemaakt en dat ging goed. Hij drinkt circa 20/30 min aan één borst en de tweede hoeft hij niet eens.

Toch nog een vraag: bij mijn vorige kindje heb ik steeds twee borsten aangeboden en later met kolven ook steeds twee borsten per keer gedaan. Nu vraag ik mij af: wat is het verschil of je 2 borsten geeft of 1 helemaal. Maakt dat nog verschil voor de productie of de voedingsstoffen voor je kindje? Wanneer doe je het één en wanneer de andere manier? Als ik straks weer ga werken en ik moet kolven hou ik dan dezelfde methode aan?

alvast bedankt voor je antwoorden,
    groet Ellen

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Hoi Ellen,

Eigenlijk is het zo dat je de eerste borst zo leeg mogelijk wilt laten drinken opdat je kindje goed bij de achterste melk komt uit die borst. Die is het vetst, daar groeit hij het meest van en slaapt hij zo lekker op. Als hij dan nadat hij 1 borst gedronken heeft nog meer lust mag hij nog aan de tweede borst drinken. (het toetje)
    Maar als de eerste borst zoveel melk bevat dat hij niet meer hoeft geef je dus (vaak tijdelijk) maar één borst. Het kan zijn dat na verloop van tijd je productie wat terugloopt en je dan dus weer 2 borsten moet geven per voeding.

groet
    Linda

Share This Page