borstvoeding afbouwen.

Discussion in 'Borstvoeding' started by Dwarrel, Dec 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dwarrel

Dwarrel Lid

Aug 1, 2008
    87
    0
    0
    hoi Dames.

Ik geef nu 7 week borstvoeding maar wil er nu zo snel mogelijk vanaf.
    De reden is dat 15 jan weer moet werken en dan niet het gedoe met afkolven en stuwing wil hebben.
    Nu ben ik vandaag met nutrilon begonnen.
    Ze heeft 60 ml gehad deed ze 20 min over.
    Ik wil vanaf nu dus helemaal geen borstvoeding geven is dit verstandig.
    zal ik erg last van stuwing krijgen.

2. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Huh? Ik denk dat het voor jou erg belangrijk is om hier meer over te lezen anders loop je een grote kans op borstontsteking, met alle nare gevolgen die daarbij horen!! Dus om antwoord te geven op je vraag; vanaf nu helemaal geen bv meer geven is heeeel onverstandig!

Volgens mij reken je 1 voeding per week die je afbouwt. Ik heb even gegoogled en ik vond een afbouwschema:
    Voeding 1 2 3 4 5 6
    Stap 1 Borst Borst Borst Fles Borst Borst
    Stap 2 Borst Fles Borst Fles Borst Borst
    Stap 3 Borst Fles Borst Fles Fles Borst
    Stap 4 Borst Fles Fles Fles Fles Borst
    Stap 5 Borst Fles Fles Fles Fles Fles
    Stap 6 Fles Fles Fles Fles Fles Fles

Dus je kan de voedingen die je anders op je werk bent het eerste afbouwen. Dan heb je nu nog drie weken.
    En als ik jou was zou ik wel even inlezen over het afbouwen van borstvoeding of advies inwinnen bij het cb.

Succes!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je nu helemaal in 1 keer stopt, lig je waarschijnlijk met kerst nog met een borstontsteking in je bed. Lijkt me niet zo handig of verstandig. Per af te bouwen voeding trek je minstens een week uit.

Beste is om eerst een voeding overdag (onder werktijd) te nemen. Pas als je bij die vervangen voeding helemaal niet meer gestuwd voelt ga je een volgende voeding afbouwen, liefst één voeding verwijderd van de voeding die je al afgebouwd hebt.

Helemaal afbouwen is natuurlijk alleen maar nodig als je 24 uur per dag gaat werken en 7 dagen per week. Maar ik ken maar heel weinig mensen die dat doen. Op momenten dat je bij je kind bent is kunstvoeding natuurlijk overbodig, je kunt dan gewoon aanleggen.

Als je niet op je werk wilt kolven, dan heb je nu nog tijd zat om de voedingen overdag af te bouwen. Gewoon, rustig aan, dus een dag of 10 per af te bouwen voeding.

Je weet hopelijk toch wel dat je tot je kind 9 maanden is je wettelijk voedrecht hebt, 25% van je werkdag? Dat hoeft helemaal niet in de vorm van kolven. Je kunt ook later beginnen en eerder naar huis, je mag onder werktijd naar je kind, of je kind mag naar je toe gebracht worden.

Als je niet kolven wilt, en je hebt een werkdag van 8 uur, dan kun je je voedrecht inzetten om elke dag 2 uur korter te werken (en dus langer bij je kind zijn). Je bent dan 6 uur bij je kind weg. Als je voor je weggaat je borsten leeg laat drinken en meteen als je je kind weer ziet aanlegt, dan hoef je in principe maar 1 voeding af te bouwen en te vervangen door kunstvoeding.

Aan stuwing ontkom je niet, je kind is nog veel te jong en je lichaam weet dat je kind je melk nodig heeft, en zal die dus blijven maken. Als je gaat afbouwen dan hoort stuwing er gewoon bij. Hou dat goed in de gaten. Een borstontsteking is geen lolletje. Zolang je zorgt dat je borsten goed leeg (gedronken of gekolfd) zijn is de kans daarop heel klein.

Share This Page