Borstvoeding afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Sientje, 29 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Er staat al een topic van mij onder Huilen met deze vraag, maar zou het toch ook graag aan de prof voorleggen..
    Onze Valentino is as dinsdag 3 weken, hij drinkt supergoed aan de borst, maar komt echt om de haverklap met alweer honger, ivm een crematie heeft hij afgelopen vrijdag een flesje Similac gehad, en ik heb m nog nooit Zo tevreden gezien, hij sliep als een os, en ik moest m echt wakker maken voor de volgende voeding, gisteren en vanochtend weer 1 flesje vervangen en weer t zelfde, hij krijgt er volgens mij een veel voldaner gevoel van..ik wil nu graag over naar de fles maar wat is nu de beste manier??
    Ik wil er geen eeuwigheid over doen, maar wil ook de overgang voor Valentino niet te groot maken, en ook een borstontsteking en giga stuwing zit ik niet op te wachten..
    Alvast bedankt!
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Sientje,

    weet je zeker dat je wilt afbouwen? Soms heb je regeldagen en moet je je baby vaker aanleggen. Dan raken vraag en aanbod weer op elkaar afgesteld en kun je weer verder met een tevreden kind. Je kunt er ook voor kiezen om je baby 1 keer per dag een flesje te geven en de rest borstvoeding. In borstvoeding zitten belangrijke stoffen en het zou mooi zijn als je die zolang als het kan aan je kindje meegeeft. Als je toch wilt afbouwen, dan gaat dat het best met 1 voeding per week minder. De ochtend- en laatste avondvoeding houd je er zo lang als het kan in. Als je dit te lang vindt duren, kun je proberen elke 4 dagen 1 voeding te vervangen door een flesje.

    Mirjam
     
  3. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Tja ik vind het erg moeilijk, misschien is het inderdaad een idee om 1 of 2 voedingen fles te geven en de rest borstvoeding,die ene flesvoeding maakt echt al heel erg veel verschil...Ik denk dat ik eerst maar eens 2 voedingen met de fles ga doen, en de rest borst en kijken hoe dat gaat...
    In ieder geval bedankt voor t advies.
     
  4. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Mirjam, mag ik nog even op deze vraag terugkomen/aanvullen??
    Ik heb op advies van t CB afgekolfd en gekeken hoeveel voeding eruit komt, uit een borst haal ik 120cc maar het is vrij glazig en er zit maar een heel klein laagje vet (roomkleurig) op, betekent dit misschien dat er te weinig voeding inzit??

    Enne, vooral mijn linkerborst wordt steeds pijnlijker en harder (aan de linkerzijkant) kan dit eraan liggen dat ik minder voed, of moet ik het even na laten kijken door de huisarts?

    Alvast hartstikke bedankt voor je antwoord.
     
  5. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Sientje,

    "rijpe" moedermelk ziet er glazig, doorzichtig, zelfs een beetje waterig uit. Dit zegt niets over de voedingswaarde, die is prima en keurig afgestemd op de behoeften van je kindje. Dat je ene borst pijnlijker en harder wordt kan te maken hebben met minder voeden. Geef deze borst als eerste bij de volgende voeding en zorg dat ie goed leeg wordt gedronken. Als er ook en rode plek ontstaat, en je krijgt temperatuursverhoging, dan zou er sprake kunnen zijn van een borstontseking. In dat geval moet je zeker doorvoeden, goed leeg laten drinken, zelf veel drinken, paracetamol en rust nemen. Als je na 24 uur dan nog steeds meer dan 38 graden koorts hebt neem je contact op met je huisarts.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina