borstvoeding afbouwen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Koraal82, Sep 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Beste heidi,

Ik heb besloten om de borstvoeding te gaan afbouwen en nu had ik daar een paar vragenover. Ik begrijp uit eerdere vragen van andere lezers dat ik kan afbouwen door steeds een voeding weg te laten. Mijn vraag is of het iets uit maakt welke? Ik heb ongeveer het volgende schema 6.00/9.00/12.00/15.00/18.00/21.00/24.00/03.00. Overdag wilt mijn zoon vaak al na 2 uur weer drinken dus ik volg bovensaande niet precies op.ik ben gisteren beginnen om die van 15 uur te laten vallen maar nu weet ik niet welke volgende ik moet laten valle n want daar zit dan toch kei veel tijd tussen? Ik voed via 1 borst per keer dus normaal zit er 6 uur tussen per borst maar door het overslaan van 15 uur zit er 1x 9 uur tussen (dit was overigens goed te doen) echter stel ik stop ook met die van 9 uur dan geef ik om 12 uur nog een kant maar de andere kant is pas om 18 uur aan de buurt (omdat ik 15 uur ook oversla) is dit dan niet telang (12 uur)?

Verder wil ik de voeding die ik oversla vervangen door borstvoeding die nog in de vriezer zit (ik heb nog heel veel) maar hoeveel moet ik hem dan aanbieden? Hij weegt overigens 3300 gram en is 4 weken (3weken te vroeg geboren).

Ten slotte wil ik graag naar 6 voedingen toe ipv 8. Kan ik dit het beste pas doen na het afbouwen? Ik probeer hem nu al vaak verl afgekolfde melk te geven in een flesje en dan hoop ik dat hij zich pas later meldt maar hij drinkt dan maar max 80 en meldt zich vervolgens weer na ongeverr 2 uur.

Bedankt voor je reactie!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Je hebt je goed ingelezen al! Inderdaad begin je met 1 voeding te vervangen door een voeding in een flesje. Je hebt nog afgekolfde melk in de vriezer dus kun je dit gebruiken.

Je neemt een voeding waar je niet heel veel produceert om mee te starten. Meestal heb je in de ochtend meer voeding dan ergens in de middag of begin avond. De voeding van 15 uur is een prima keuze. Wanneer dat goed gaat en je lichaam gaat niet heel vervelend stuwen houd je dit een paar dagen vol en na een dag of 5 zul je merken dat je lichaam het 'snapt'. Je stuwing zal minder worden. Het kan een dag of zo langer duren, omdat je kindje nog maar een paar weken oud is, geef het gewoon even tijd.

De volgende voeding die je laat vallen is niet de volgende voeding maar de voeding daarna.Op die manier wissel je niet en wel voeden met elkaar af.

Op dat moment ga je kijken wat voor jou prettig voelt. Bouwt je lichaam makkelijk af kun je de voeding van 12 uur doen en daarna die van 18 uur. Dan ben je een groot deel van de dag al afgebouwd.

Bekijk het gewoon per 5 dagen. IN het begin heb je mogelijk langer nodig voor je lichaam om op te pakken, daarna kan het sneller gaan. Zolang je nog een voeding geeft krijgt je kindje nog antistoffen, dus dat is mooi meegenomen.

Krijg je last van stuwing, dan kolf je de spanning er af. Krijg je ernstige stuwing kun je soms een hele voeding moeten kolven.

Wanneer je een groot deel bent afgebouwd kun je gaan kijken naar hoeveel voedingen op een dag. Bedenk dat het per kindje verschillend kan zijn en nachtvoedingen horen er nog bij!

Succes!

3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Beste Heidi,

Ik ben inmiddels ongeveer 10 dagen aan het afbouwen dmv kolven en heb toch nog een vraag. Ik had het volgende schema: 7.00/11.00/15.00/19.00/23.00/03.00. Ik ben begonnen met de voeding van 15 uur te schrappen en daarna die van 3 uur. Ik heb nu dus nog over: 7.00/11.00/19.00/23.00. Op zich ging het laten vallen van de voeding makkelijk alleen is mijn productie in al die dagen nauwelijks vermindert. Het lijkt alsof ik gewoon op de andere momenten meer kolf. Ik heb mijn kolftijd inmiddels al vermindert. Eerst deed ik 15 minuten maar nu nog maar 8 minuten (ik produceer nu nog steeds 500 ml). Tegen de tijd dat ik weer moet kolven (bijv rond 19 uur) zijn mijn borsten overigens wel vol maar ik heb er geen last van.

Nu wilde ik graag de volgende voeding laten vallen (die van 19 uur) maar dit ben ik al een paar dagen aan het proberen maar het lukt niet. Ik voel tegen 20 uur dat er harde plekken in mijn borsten zitten dus dan kolf ik toch maar even een paar minuutjes. Op zich heb ik geen pijn van die harde plekken maar het leek mij dat ik dan beter niet kan wachten tot 23 uur. Of kan ik dat beter wel doen? In de tussentijd lek ik overigens zoveel dat zelfs mijn kleren nat zijn (ondanks dat ik zoogcompressen gebruik).
    Heb jij nog tips hoe ik mijn productie kan laten dalen?

Bedankt!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ik denk dat je lichaam even wat meer tijd nodig heeft om dit verschil bij te werken. Je zou wat remmende middeltjes kunnen proberen: bijvoorbeeld salie thee. drink vanaf een uur of 17 1 of 2 kopjes salie thee verdeeld over de avond. Probeer het eens een dag of 3 om te zien of dit resultaat geeft.

Wanneer je erg stuwt kun je evt. een keer enkel de spanning er af kolven.

Succes verder!

Share This Page