Borstvoeding afbouwen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Marija, Feb 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marija

Marija Bekend lid

Aug 29, 2010
    555
    0
    16
    #1 Marija, Feb 6, 2014
    Last edited: Feb 6, 2014
    Ik ben 2 weken geleden bevallen van een tweeling na een keizersnede. Het was een zware zwangerschap na verplichte bedrust en zwangerschapsvergiftiging. Ik wilde graag bv geven maar mijn eigen herstel komt in gevaar. Huisarts en cb hebben me aangeraden om te stoppen omdat het niet goed met me gaat. Ik wil dus nu graag afbouwen maar heb hulp nodig hoe. Nu kolf ik en geef ik een fles. Mijn kolftinden zijn:
    5.00
    8.30
    12.00
    15.30
    19.00
    22.30 en dan weer om 5.00 uur
    Ik kolf per keer tussen 80 en 120 voor beide borsten in totaal af.

Wat voor schema kan ik gebruiken om te stoppen met kolven?
    Alvast bedankt.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Gefeliciteerd met je kindjes! Fijn dat ze er zijn en hopelijk herstel je heel spoedig!

Ik zou starten met de voeding van 15.30 afbouwen. Daarna dan de voeding van 5.00 uur. Dan kun je naar de late avond voeding.
    Op dat moment heb je dan bijvoorbeeld nog 8,30, 12,00, 19,00 over. Je kunt nu kiezen of je 19 of 12 afbouwt.
    Vaak heb je in de ochtend nog het langst de meeste voeding, het kan ook zijn dat je heel snel afbouwt. Even zien dus.

Misschien bedenk je je op dat punt dat je met deze drie voedingen door blijft gaan? In dat geval houd je die tijden aan en geef je de andere momenten kunstvoeding.

Wanneer je een voeding overslaat kijk je hoe dat gaat: heb je stuwing of harde, rode plekken, dan kolf je enkel de spanning af. Neem een dag of 3-5 de tijd, zeker in het begin. Wanneer je al wat voedingen hebt afgebouwd kan het sneller gaan, maar ook dat verschilt per vrouw.
    Wanneer je geen stuwing meer krijgt, laat je de volgende voeding vallen en zo verder. Blijf op je lichaam letten en controleer dagelijks je borsten: je wilt niet nu ook nog een ontsteking oplopen.

Let goed op jezelf, neem je rust waar dat kan en eet gezond: je weerstand is nu ook belangrijk!

Veel succes en geniet van je kleintjes

Share This Page