Kleine van slag door eis verloskundige

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Frietje, 2 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Hallo allemaal,

Afgelopen dinsdag bevallen van een wolk van een meid. De bevalling verliep anders dan gepland en het werd dan ook een spoed keizersnede. Ik heb vier dagen in het ziekenhuis gelegen met de kleine en ben begonnen met borstvoeding.

Vanaf dag 1 liep de BV wel al maar minimaal. Elke keer als ik de kleine ging aanleggen viel ze in slaap. Ze begon op 3100 gram en toen ze uit het ziekenhuis weg ging 2825 voor hun onder de 7% grens maar omdat ik in het ziekenhuis kolvde en de kleine ook cupjes gaf moest dit omhoog gaan.

De kraamhulp heeft de kleine gewogen:
    Vrijdag 2840 gram
    Zaterdag 2900 gram
    Zondag 2880 gram

Verloskundige moest gebeld worden als kleine weer afgevallen zou zijn. Deze heeft 'n.a.v bovenstaande gegevens een protocol in werking gesteld waar ik nogal van geschrokken ben en vraag mij af of dit niet meer kwaad doet dan goed... Ik miet nu als volgt voeden...

Borst 5 min links en rechts aanbieden
    Daarna afgekolfde borstvoeding in FLES aanbieden 60ml

1) hoe kan ik zoveel kolven?
    2) de kleine ervaart nu zeer veel stress want die wil mijn borsten en iet de fles

Ik vraag mij dus af of voor die 20 gram nu niet onnodig meer stress gecreƫerd wordt. De kleine heeft bijna niet geslapen van 3-6 uur omdat ze helemaal van slag was.

Ze kwam netjes elke 3 uur voor voeding en zelfs tussendoor. Het gaat om een kleine 20 gram, ze is nog klein doet deze beslissing wel goed?!

Help!!!

2. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met een lactatie deskundige, die weet er het meest van af. Succes en laat je niet gek maken!

(Ik vind zelf 1 x wegen totaal niet betrouwbaar, net een volle luier, vol maagje kan ontzetten veel schelen. Maar goed, ik durf je niet echt te adviseren, zoveel weet ik er ook niet van af.)

3. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik zou inderdaad uitkijken, wij moesten ook al snel bijvoeden en ik ben ervan overtuigd dat de reden dat dl niet graag uit de borst drinkt daar deels door komt ... maar ik ben geen professional, dit is enkel mijn mening ...

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Absoluut lk bellen.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Copie van jongste dochter.
    Aan slaap vallen in de borst,weinig aankomen.
    Ze zat 10 dagen na de bevalling,ook een KS, nog net onder haar geboortegewicht.
    Toen begon ze een beetje op vaart te komen.
    Ik hoorde later toen ik voor nacontrole in het ziekenhuis kwam,van een verpleegkundige dat ze vaak zien ks-kindjes een."vals" geboortegewicht hebben. Dus daar kan je ook rekening mee houden.

Schakel zsm een LK in. Als je al moet bijvoeden (en dat is helemaal geen ramp, je kindje is er net, het is maar tijdelijk), dan via fingerfeeding.
    Waarom zou je in vredesnaam een fles gebruiken? Dus dat kan je zoiezo doen.
    De vk heeft als doel je baby's gewicht te laten stijgen.
    Een LK natuurlijk ook.Maar wel op een bv-vriendelijke manier.
    Dus bel een LK, het is het waard!

6. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Hier ging het hetzelfde, alleen moesten wij bijvoeden middels fingerfeeding. En alles wat ik niet kolfde tot 40 cc, moest ik aanvullen met kunstvoeding.
    Binnen een paar dagen schoot het gewicht omhoog en hebben we dit alles maar 2 of 3 dagen hoeven te doen..

7. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Dank meiden. Net toch de VK gebeld want het zat mij echt niet lekker en zag een nacht vol met stress voor me. Aangegeven dat dl het zo goed deed (ondanks de 20 gram minder) en nu omdat we eerst de borst en toen nog de fles moesten doen ze helemaal van slag was. Ze is nu volgens hete schema 7% onder geboorte gewicht dus bijvoegen moet. Maar een huilende dochter van 6 dagen jong die twee uur lang wakker is is voor een kers verse mama hard to see.

De VK heeft aangegeven de stress voor nu even te laten en door te gaan met de 'normale'borstvoeding maar wel elke keer na het voeden beginnen met afkolven. Dit kan ik later extra geven. Blijkt dat ze morgen weer is afgevallen dan moeten we volgens de VK bij gaan voeden met kunstvoeding.

Heeft iemand ervaring mee? Zijn er nog meer tips wat we kunnen doen? Maak me een beetje zorgen want dl doet het wel goed aan borst maar inderdaad niet extreem lang (10 min per borst). En slaapt dan weer.

Kraamzorg gaat in ieder geval lactatiekundige inlichten. Zie op tegen het weeg moment van morgen want daar hangt veel van af. Wie hebben er ervaring met borstvoeding en kunstvoeding combinatie???

8. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    he wat jammer dat je VK zo omgaat met je bv. Als je genoeg kolft snap ik al helemaal niet waarom je KV bij moet geven. Probeer je meisje vooral wakker te houden tijdens het drinken, hier was het ook een slaapkopje en tussen de borsten door altijd luier verschonen, voetjes kriebelen, etc.
    Maar ik zou niet zomaar meegaan met de VK hoor, ik zou ook een LK bellen, die weten echt bv vriendelijkere manieren om je meisje te laten groeien.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Helemaal eens met bovenstaande..En jeetje,je kindje is nog niet eens een.week oud! Wat een.paniek....
    Goed dat jij je kindje zo goed aanvoelt!
    En hoeveel kolf je nu qua cc's?

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ben de oudste op dag 3 gaan bijvoeden. Elke keer kolven terwijl hij bijgevoed werd. Toen hij 6 dagen oud was, had ik eindelijk stuwing en kon hij volledig bv krijgen. Kv is niet per se het einde van bv, maar niet voeden met fles. Zeker als jouw meisje duidelijk jouw borst wil, absoluut geen fles proberen.

11. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Hoe of wanneer kolven jullie nu bij. Na 2x 10 minuten borstvoeding ala natural aan de kleine meid zet ik de kolf aan voor 4x5 minuten. Ik kolf ds. nu nog 20ml extra en dat is niet veel. Twee dagen terug waren mijn borsten echter zo enorm dat ik letterlijk leeg liep, de kleine had hierdoor moeite met happen en had daarom eerst wat afgekolfd. Mijn kleine lijkt genoeg te hebben en verzadigd te zijn en dat maakt voor mij het bijvoegen zo lastig. Wanneer en hoe doe je dat dan? En dat kolven na borstvoeding hoe lang moet je dit blijven doen?

Ik word erg onzeker was en ben helemaal pro borstvoeding maar ik word hier nu zo onzeker van en begin aan alles te twijfelen. :( Ik laat iig de lactatiekundige over de vloer komen.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Persoonlijk zou ik het nu nog niet erbij geven, maar het bewaren voor als nu blijkt dat ze toch niet echt goed aankomt. Het dus achter de hand houden. Als ze verzadigd is nadat ze goed gedronken heeft, dan is ze verzadigd.

Hier was 7 % afvallen trouwens helemaal geen probleem. Uiteindelijk werd het net geen 10% (niet bij hoeven voeden, maar ook niet gekolfd) en toen de stijgende lijn te pakken gekregen. Maar dat duurde dus wel een ruime week.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom die tien minuten per kant? Dat is zo'n ouderwets advies!

Aanleggen en dan kind zelf tijd laten bepalen, verschonen, andere borst, kind weer tijd laten bepalen, nakolven en die melk als vingervoeding of cupfeeding geven is veel bv-vriendelijker dan een fles van 60cc (belachelijke hoeveelheid, de maag van een baby van deze leeftijd is zo groot als een ei!).

14. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Tja, aan mij heb je niet zo veel. Onze dochter was wel degelijk 10 procent afgevallen op dag 5 en moest naar het ziekenhuis. Daar bleek ze echt heel erg uitgedroogd te zijn. Toen ze bloed gingen prikken, was haar bloed zelfs al helemaal dikkig. Foute boel dus! Ze leek super te drinken en had ook iedereen gefopt met haar drinkgedrag, maar kreeg dus amper wat binnen. Uiteindelijk zijn we een maand in het ziekenhuis geweest. Maar nu drinkt ze nog steeds mijn melk en gewoon uit de borst. Is dus allemaal helemaal goed gekomen uiteindelijk.

Maar laat ze het maar goed in de gaten houden. Ik vind dat altijd heel spannend sinds we onze tweede dochter hebben.

15. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Wij hebben helaas een hele nare ervaring met kv in het ziekenhuis. Dochtertje moest op dag 2 al naar het ziekenhuis in verband met gelig zien. Hier moest ze flesjes kv drinken, aan de borst mocht ze niet te lang want dan viel ze in slaap en kon ze geen flesje meer drinken ... bv was nog niet goed op gang, dus ik kreeg er pas aan het einde van dag 3 met kolven wat uit. Ondertussen was de hoeveelheid kv in flesjes al aardig opgevoerd, zoveel dat ze soms de helft eruit spuugde omdat ze niet meer wilde drinken maar toch moest ... Achteraf heb ik hier heel veel spijt van, wilde dat ik beter naar mijn dochtertje had gekeken en haar niet zulke hoeveelheden en zeker niet uit een fles had later drinken. Ze heeft tot nu toe liever een flesje dan de borst, soms periodes dat ze de borst helemaal weigert, en ik denk dat het grotendeels komt doordat ze al zo vroeg de fles kreeg. Maar nogmaals, dit is mijn ervaring, ik weet alleen dat ik bij een volgend kindje heel goed na zou denken voor ik kv/fles erin stop ...

16. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Ik ga zeker wat doen met bovenstaande informatie. Het zou voor mij echt hartverscheurend zijn als ik mijn droom om Bv te geven zou moeten opgeven. We gaan zo met 30 minuten weer wegen, duimen jullie mee dat de kleine dame is aangekomen?!

Gister overigens wel de VK gesproken omdat de kleine meid helemaal van slag was. Nu zit ze nog maar 10 min aan een borst dus ik ben niet echt gerust echter na die 10 minuten komt er wel een beetje melk terug, zou dit niet kunnen betekenen dat ze gewoon vol zit of verzadigd is?!.
    Daarna valt ze in diepe slaap en is ze echt niet wakker te krijgen. Poepen en ook plassen doet ze erg goed (te goed?) want elke luiers is het raak en dat al vanaf dag een.

Haar luier bevat nu merendeel bv poep en een doperwt groene poep. Dit zou toch ook met het gewicht te maken kunnen hebben?!

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier kwam de jongste ook niet goed aan tijdens de kraamweek.Ik had al voorop gesteld dat ik niet wilde gaan kolven ivm negatieve ervaringen met mijn andere 2 kinderen.Ik zag het niet zitten om na iedere voeding ook nogeens te moeten kolven.Ik had dan ook geen kolf in huis.Op mijn verzoek zijn we middels vingervoeden KV gaan geven dus niet uit een flesje.Op die manier kreeg ze net iets extra's omdat ook haar temperatuur laag bleef door te weinig voeding.Toen de kraam na 1 week wegging was ze op haar geboortegewicht en dronk alles volledig uit de borst.Ik ben heel blij dat ik het uiteindelijk op deze manier heb gedaan.Uiteindelijk heeft ze 8 maanden volledige BV gedronken.
    Ik vond dat wegen ook altijd heel spannend.
    Succes!!

18. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    we duimen mee!~ maar als ze nog niet genoeg gegroeid is, hoef je naar mijn idee het plan van VK te volgen hoor.

19. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Frietje, EN??????

Vergis je niet, een VK is geen deskundige op het gebied van borstvoeding. Dus bel beslist een LK. Kan sowieso altijd nuttig zijn om even te checken of het goed gaat; je wil er immers een tijdje mee door.

Ik had dit topic gister al gelezen, en was best geschrokken. Fles? Pas op hoor! Liever fingerfeeden idd.
    Alle tips zijn al gegeven, maar ga inderdaad je BV niet om zeep helpen!
    Je kunt ook veel lezen op borstvoeding.com

20. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ontlasting in de kraamweek verkleurt van zwart/groenig naar gelig. Dus daar kunnen wat andere kleuren tussendoor zitten in de overgangsfase.

Als je kindje echt hartstikke groen poept (dat zie je gelijk als dat zo is) dan kan dat betekenen dat het er 'te snel weer uitkomt' zeg maar. Te weinig vette melk, teveel voormelk (dan eerst even de druk er af kolven en dan aanleggen bijv). Ook hiervoor geldt: borstvoeding.com en LK bellen!

Deel Deze Pagina