hoe lang drinken jullie pasgeborene aan de borst?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lizanne84, 31 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    Even een vraagje:
    hoe lang drinken jullie pasgeborene aan de borst?
    Onze dochter is na 10 minuten vaak al klaar en ik vraag me af of ze dan wel genoeg van de 'achtermelk' heeft die meer verzadigd.

2. Muusje20

Muusje20 Actief lid

13 nov 2014
    264
    0
    0
    Ik liet onze kleine ook 10 tot 15 minuten aan elke borst drinken. Dit advies kreeg ik van de kraamverzorgster, dat was lang genoeg. en ons mannetje zat ook altijd lekker vol en groeide goed!:D

3. Me28

Me28 Bekend lid

4 nov 2012
    648
    181
    43
    Die van mij dronk in het begin vaak ruim een half uur. Het is alleen wel zo dat hoe lang een pasgeboren baby drinkt heel weinig zegt over hoeveel ze binnen krijgt. Het hangt er vooral vanaf hoeveel melk je aanmaakt en hoe de drinktechniek van de baby is. Een baby kan drie kwartier drinken en bijna niks binnenkrijgen doordat ze verkeerd aangelegd is, maar ze kan ook maar 10 minuten drinken en dan makkelijk genoeg krijgen.
    De eerste dagen na de bevalling is het sowieso normaal dat een baby nog maar weinig drinkt. Melkproductie moet nog op gang komen en zo'n kleintje heeft ook maar 10 tot 20 cc per keer nodig! Na een paar dagen krijg je meestal stuwing en begint het goed op gang te komen. Dan moet je vooral opletten hoe je dochter aanhapt en hoe vaak ze slikt. Als ze vaak slikgeluiden maakt en steeds even stopt met zuigen om te slikken, dan weet je dat het wel goed zit. Verder ook plasluiers in de gaten houden. Bij minstens 5 volle plasluiers per dag krijgt ze echt genoeg binnen. En het gewicht moet natuurlijk langzaam toenemen. De eerste dagen valt een baby vaak een beetje af, maar daarna gaat het als het goed is langzaam weer omhoog. Als dat goed gaat hoef je je echt geen zorgen te maken over de hoeveelheid melk!
    Mocht het niet goed lukken, laat dan eens een lactatiekundige mee kijken. Die kan je dan verder helpen. Het is allemaal super onzeker in het begin, heel herkenbaar;), hopelijk heb je hier iets aan!

4. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ik weet niet precies hou lang dl dronk als een pas geborene, niet veel meer dan 10 min. Nu drink ze maar 5 min, was niet erg volgens de lactatiekundige.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Fijn dat het bij jou zo goed ging,maar dit is een ouderwets advies van je kv....
    De ene baby is de andere niet, en jouw borst niet die van de buuf.
    20 minuten aan de borst is ook volkomen normaal..

Ts,
    Als je baby effectief drinkt, kan je dat merken.
    Dus:duw-slik-duw-slik-duw-slik
    Op een gegeven moment (dat kan na 10 minuten zijn,maar net zo goed 20), merk je dat het slikken minder begint te worden. Je kan dan eventueel nog wat borstcompressie toepassen. En dan koppel je af. Boertje laten. Sommige kindjes
    willen dan nog een 2e borst als toetje, anderen niet.
    Kortom, kijk naar het drinkgedrag van je baby:)
    En hou de plasluiers in de gaten.
    Bij twijfel: contact met lactatiekundige,die kan je super helpen als je vragen hebt!

6. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    dankjewel voor de reacties allemaal!

Ik hoor haar echt wel heel goed slikken (soms hoor je het zelfs bij wijze van spreke tot in haar maag klotsen) dus ik denk dat ze wel genoeg drinkt dan. Dit zuig-slik-zuig-slik duurt alleen niet zo heel lang en daarna is haar frequentie van zuigen en slikken lager maar dat lijkt dan normaal te zijn als ik het zo bekijk.
    En vrijdag wordt ze weer gewogen dus dan weet ik ineens ook of ze goed bijkomt.

7. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    10 minuten Max. 1 borst per keer en volledig in coma erna.
    Mijn dochter heeft ook nooit anders gedronken 11 maanden lang.
    Probeer ik de andere borst of langer? Haalt ie z'n neus op. Of z'n lippen stijf op elkaar.
    Hij groeit super trouwens..

8. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Toen ik nog in het ziekenhuis lag 20 min. aan elke borst, vanaf 1 week 20 min. & 5 min. aan de andere
    En sinds kort kwartiertje aan de ene en 5 min. of soms zelfs niet aan de andere..
    Maar scheelt echt per keer, soms drinkt ze wat meer, soms wat minder

9. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Bij mij was het altijd 20 min ene borst, schone luier, 20 min andere borst.

10. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Kan per kind, per moeder, per fase verschillen. Het aantal minuten zegt niet zoveel.
    Als je wilt weten of je borst goed leeg wordt gedronken, kan je letten op het 'ritme' van zuigen en slikken. Het begint met zuig-slik-zuig-slik. Na verloop van tijd wordt het zuig-zuig-slik-zuig-zuig-slik. En als er drie keer gezogen wordt voor de mond vol genoeg is om door te slikken, dan is de borst zo goed als leeg (echt helemaal leeg wordt ie nooit).

11. Mamain2015

Mamain2015 Actief lid

25 mrt 2015
    264
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zon 10-20 min effectief. Met idd naar het einde toe meer pauze

12. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    thanks voor de tip!
    Ga er eens extra op letten maar denk dat ze de borst wel quasi leegdrinkt dan. Ze doet dat dan alleen vrij snel blijkbaar (op minder dan 10 minuten) maar zo was grote zus ook wel :)

13. Peetiescheetie

Peetiescheetie Actief lid

14 dec 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij drinkt ze (7 wkn) effectief 5 minuten, dan blijft ze een beetje spenen en als de borst leeg is, dan wordt ze kwaad. Dan wordt ze wild met haar armen en benen en trekt aan mijn tepel. Dan is het tijd om te wisselen.
    En 'snachts valt ze vaak na 1 borst in slaap, dan verschonen we haar en gaat ze voor de andere borst. 'Snachts laat ik haar in slaap vallen aan de borst en wacht vaak tot ze zelf los laat, dan is ze meestal goed in slaap.

14. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    hier dus ook maar 5 minuten effectief maar vandaag weer gewogen bij CB en 400g bijgekomen op 8 dagen tijd :)
    Ze zal dus wel genoeg binnen krijgen op die 5 minuten zeker? ;)

Helaas valt ze hier wel niet zo gemakkelijk in slaap ad borst. Vaak zit er een boertje id weg of krampjes id darmen door wat overproductie vd melk of te felle toeschietreflex :( Ze verslikt zich ook vaak tijdens drinken. Dus duurt helaas vrij snel een uur tegen dat ze terug in slaap is (2 borsten drinken, pamper tussendoor, en in slaap wiegen).

Deel Deze Pagina