Ik ben snotverkouden en gebruik daardoor sinds een paar dagen xylometazoline neusspray. Omdat ik nog borstvoeding geeft gebruik ik nu de neusspray voor 2-12 jaar, met een sterkte van 0,05% (vanaf 12 jaar geldt normaal 0,1%). Het is niet bekend of xylometazoline in de moedermelk overgaat, dus vond ik het een prettiger idee om een lagere sterkte te gebruiken, voor het geval dat. Ik probeer mij aan de maximale 3x per dag te houden, en dat ging tot gister goed. Maar vandaag is het echt niet te doen. Mijn neus raakt binnen 3 uur alweer helemaal verstopt. Dus nu vraag ik mij af of ik toch niet beter de 0,1% kan gaan gebruiken. Weet iemand hier meer vanaf of heeft iemand ervaring met de 0,05% én de 0,1%? Zal de 0,1% mijn neus langer vrij houden, zodat ik weer max. 3x per dag kan aanhouden? Of is het niet erg om de 0,05% vaker dan 3x per dag te gebruiken?
Ik zou een arts raadplegen vooral ook ivm de borstvoeding. Mijn zoontje kreeg als baby 0,025 geloof ik een aangepaste dosering. Sowieso mag je xylometazoline max. een week gebruiken. Zoutoplossing kun je altijd gebruiken. Misschien is dit beter?
Door een schreef neustussenschot gebruik ik al meer dan tien jaar de 1,0. Alleen s avonds voor t slapen gaan. Ook tijdens de zwangerschap van de jongste twee blijven gebruiken. Ik heb twee heerlijke en bijdehante jongens... Een geval zegt natuurlijk niets, maar wil er alleen maar me zeggen dat t echt geen kwaad hoeft te doen als je t en paar dagen wat meer gebruikt. Bedenk me nu dat je t over bv hebt en niet over zwangerschap... Daar heb ik dan weer geen ervaring mee of mening over
De arts had gezegd dat ik best de 0,1% mag gebruiken bij borstvoeding, zolang het niet meer dan 3x per dag was (en inderdaad met die intensiteit nooit langer dan een week). Maar ook dat men eigenlijk nog bar weinig weet van xylometazoline icm borstvoeding. Daarom vond ik het een fijner idee om de 0,05% te gebruiken. Maar ik vroeg mij gewoon af of mijn neus dan ook langer dan 3 uur vrij zou zijn met de 0,1%, voordat ik die ga kopen en uitproberen. Als mijn neus, met de 0,1%, na 3 uur net zo snel weer dicht zit, heeft het natuurlijk weinig zin om over te stappen van 0,05% naar 0,1% O ja, en de zoutoplossing lijkt helemaal niks te doen Vervelend, want dat zou een mooie oplossing zijn geweest.
Lareb - Geneesmiddelen bij borstvoeding Je mag xylometazoline gewoon gebruiken volgens het voorschrift in de bijsluiter.
Je kan dan lijkt me beter 4x de kindervariant gebruiken dan 3x de volwassenen dosis. Overigens moest ik er in de zwangerschap direct mee stoppen omdat het de bloedvaten vernauwd. Gebruik je het chronisch dan vernauwd het niet alleen de bloedvaten in de neus maar ook meer. Buiten dat tast het je smaak en reuk aan als je het zo vaak gebruikt. Ik was er al een aantal jaren serieus aan verslaafd en ben toen overgestapt op de neusspray van dr vogel. Na een week was het klaar en had ik niks meer nodig. Ook met verkoudheid kan ik het gewoon met die af.
Tja mijn jongste had rs met 4 maanden en toen werd ze vol gedruppeld met die troep. Gewoon hoge dosis. Dus echt veel kwaad kan t niet Als je t niet langer dan 7 dagen doet
Neusspray met Xylometazoline mag niet langer dan 5 dagen achter elkaar zegt m'n huisarts. Dan moet je weer paar dagen stoppen en dan mag je weer gebruiken. Probleem met die neusspray is dat je bij langer gebruik juist een dichte neus ervan krijgt. Doordat het slijmvlies in je neus uitdroogt. Ik zou er dus even een paar dagen mee stoppen en alleen zoutoplossing gebruiken.
Neus raakt gewent en daardoor moet je nu meer gebruiken. Ff 2/3 dg stomen en dan weer opnieuw 5 dg gebruiken.