borstvoeding afbouwen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lousje, Apr 3, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lousje

Lousje Lid

Jun 23, 2011
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    onze zoon is nu 1 maand en omdat ik totaal geen (nacht)rust meer krijg wil ik onverwachts gaan afbouwen met de borstvoeding. Welke borst moet ik dan aanbieden na het flesje, de borst die eigenlijk tijdens het flesje aan de beurt was of die andere? (ik bied maar 1 borst aan tijdens de voedingen). Hoeveel ml flesvoeding moet hij hebben als hij pas 1 maand is en ongeveer nog 7 borstvoedingen krijgt totaal?

groeten, Marlous

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Op die leeftijd bereken je de natuurlijke maaginhoud als volgt: 140 ml x het gewicht en dan delen door het aantal voedingen per dag.

Ik zou na de fles geen borst meer aanbieden, want dan blijf je je productie stimuleren. Aangeraden wordt om slechts 1 voeding af te bouwen en dat gedurende enkele dagen vol te houden, voor je een volgende voeding laat vallen. Anders heb je een groot risico op een borstontsteking. En dan hopen dat je meer nachtrust krijgt door fv! Dat was hier zeker niet het geval, helaas.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Nachtrust krijgen in combi met een pasgeboren baby?
    Als je heel veel mazzel hebt wellicht. Maar het gros van de baby's
    wil graag nachtvoedingen, en als ik lees dat je maar 7 voedingen geeft, zit je kindje eigenlijk al heel snel op weinig voedingsmomenten...

Ik zie de link met kunstvoeding ook niet?

4. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Houd je er rekening mee, dat je voeding vlot kan teruglopen als je nachtvoeding afbouwt? De nachtvoeding stimuleert prolactine en dat stimuleert je productie.

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Ik denk dat je teveel verwacht van een baby van 1 maand...

Maar goed. Als je echt wil afbouwen, doe dit dan niet te snel. Je wil e t geen borstontsteking!
    Vervang 1 voeding voor een flesvoeding. Als dit goed gaat en je borsten voelen soepel aan, dan kun je na een dag of 5 een tweede voeding van de dag vervangen. Zo ga je door totdat je volledig over beng op de fles.
    En nogmaals, houd goed je borsten in de gaten dat je geen harde plekken krijgt.

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier maakte borst of flesvoeding echt geen verschil in de zin van 'meer rust'.
    Hier 1 week live gevoed en 4 weken afgekolfde borstvoeding gegeven, erna flesvoeding gegeven, maar het maakte allemaal maar weinig verschil hoor.
    En 7 voedingen voor een baby van 1 maand is heel normaal en vind ik voor volledige borstvoeding zelfs aan de lage kant.
    Je moet doen wat goed voelt, maar als de borstvoeding verder lekker loopt is het in mijn ogen zonde om te stoppen.

Waarom krijg je geen (nacht) rust? Is het niet een optie om 2 borsten aan te gaan bieden? Ik weet niet waarom je maar 1 borst aanbied? Voor een pasgeboren baby (en dat is een baby van 1 maand) staat een richtlijn van 8-12 voedingen per 24 uur en dan gaat men vaak uit van 2 borsten, tenzij je overproductie hebt of iets...

Wil je echt afbouwen, dan 1 voeding per paar dagen, die voeding geef je dan flesvoeding en zodra je geen stuwing meer voelt kan je een volgende voeding gaan vervangen. Bij voorkeur doe je dit zoveel mogelijk om en om en begin met een voeding overdag, zodat evt. krampjes en ongemakken van de flesvoeding zich niet in de nacht voordoen.
    Ik zou per flesje dan 90+3 aanbieden, dat is 100cc in totaal en ik denk meer dan genoeg voor een kindje dat van de borst komt.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Afbouwen doe je telkens met 1 voeding per keer. Maar als het je vooral om de nachtrust gaat, kun je misschien kijken of je wat kan kolven en dat je partner dat dan 's nachts aanbiedt? Of een flesje kv 's nachts?
    Mijn neefje kreeg kv en heeft nog geen enkele nacht doorgeslapen (nu 2 jaar); kv is geen wondermiddel als het om doorslapen gaat.

8. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ter aanvulling van mijn eerste post: zeven voedingen op één maand is écht weinig. Zou goed kunnen dat je kindje 's nachts wil bijtanken omdat hij of zij overdag te weinig drinkt. Probeer eens vaker aan te leggen overdag. Tien of twaalf voedingen is écht geen overbodige luxe.

Share This Page