Ons dochtertje is 11 dagen oud en ik geef haar afgekolfde melk. Nu heb ik nogal wat 'overproductie' en dus al een hele voorraad in de vriezer maar aangezien die al aardig vol raakt wil ik het 'vraag en aanbod' toch wat meer in balans gaan brengen Ik geef haar 7 voedingen van ongeveer 100 a 120 cc. Gemiddeld dus 770 cc. Ik kolf 6 x 10 min. en heb dan tussen de 140 en 180 cc. Gemiddeld dus 960 cc maar meestal is dit meer waardoor er elke dag wel wat in de vriezer verdwijnd Ik zit nu even te dubben, moet ik naar 5 x kolven of moet ik 6 x iets minder lang kolven (al is 10 min al niet lang?)? Als ik bv 5x ga kolven heb ik ongeveer 800 (maar dit is altijd wel wat meer). Nu gaat ze over een paar weken natuurlijk meer nodig hebben, maar als ik dan ook weer wat langer of meer ga kolven krijg ik toch ook weer meer bv toch? Mijn kolf tijden zijn nu, ongeveer: 4.00, 8.00, 12.00, 16.00, 20.00 en rond 23.30 uur. Als ik naar 5x kolven ga zat ik te denken aan: 4.00, 9.00, 14.00, 19.00 en ongeveer 23.30 uur. Ik hoop dat u mij hier advies in kan geven. Alvast bedankt iig!
hoi wat een luxe dat je eigenlijk meer kolft dan zij drinkt. Dat is wel prettig want op deze manier kun je makkelijk ene productiedip opvangen. Je productie kan tijdelijk minder worden bij stress, of bij ziekte of als je weer ongesteld wordt. Dan is een voorraadje wel handig. Je kunt het dus ook als handig en makkelijk beschouwen dat je wat meer melk hebt! Maar: je mag ook naar 5 keer kolven gaan, korter kolven dan 10 minuten zou ik niet heel snel doen, want het is wel belangrijk dat je borsten leeg zijn. Kijk even hoe je productie is met 5 keer kolven. Wordt het echt (veel) minder dan kun je altijd besluiten om weer naar 6 keer te gaan. Beetje puzzelen en uitproberen dus! Mirjam