Teveel adviezen..dilemma...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 0Marleen0, 14 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Mijn dochtertje is nu 10 weken. Ze is 5 weken te vroeg geboren maar heeft het altijd goed gedaan. Ik geef met veel plezier borstvoeding, ik had niet gedacht dat ik het zelf ook zo fijn zou vinden!
    Na wat opstartproblemen met overstimulatie door het kolven in het ziekenhuis, te weinig ervaring en begeleiding, looptijden borstvoeding nu erg goed. Wel heb ik veel melk maar daar kunnen we nu goed mee omgaan.
    Wel heeft ze last van verborgen reflux, waarvoor ze medicijnen krijgt, deze helpen eigenlijk erg goed.
    Ongeveer 2 weken geleden ging het mis, erg veel last van reflux, tijdens de voeding al krijsen, hysterisch, niet rustig te krijgen, oververmoeid, daardoor niet kunnen slapen etc. We zaten in een cirkeltje waar we niet uitkwamen. Mijn dochter is toen een kleine week opgenomen geweest in het ziekenhuis om haar te observeren en de situatie te ontlasten.

Nu mijn dilemma....ik heb altijd borstvoeding op verzoek gegeven, wanneer ze rustig is zat ze netjes op de 7 voedingen. Maar wanneer ze onrustig is weet ze het zelf niet meer en wil ze continu drinken waardoor ze steeds melk krijgt dus meer last van reflux, onrust etc...ook wil ze geen speen en heeft veel zuigbehoefte, bij steeds aanleggen hetzelfde probleem...
    In het ziekenhuis zijn ze haar op schema gaan voeden, daar deed ze het erg goed op, ze kwam weer terug naar 7 voedingen, soms sliep ze zelfs door!
    Nu thuis zit me dit niet lekker...de eerste dagen gingen erg goed, de laatste 2 gaan weer wat minder, ze is weer wat onrustiger en wil wat vaker drinken. Ze slaapt overdag bijna niet in en is dan niet te troosten door vermoeidheid, alleen door de borst...Ik ben erg bang om terug te vallen, ben zelf ook nog steeds erg moe en ben bang dat ik een terugval niet meer ga trekken.
    Ik wil graag meer rust in de voedingen....maar wil absoluut niet rekken wanneer ze aan de borst wil. Kan ik zo doorgaan met op schema voeden of is borstvoeding niet voor me weggelegd en zal ik fv moeten gaan geven als mijn dochter zoveel baat heeft bij regelmaat? Voordeel is dat ik weet hoeveel ze binnenkrijgt, nadeel is dat ik tegen mijn gevoel moet stoppen met borstvoeding.
    We hebben zoveel tegenstrijdige adviezen gekregen waardoor we de weg een beetje kwijt zijn en ik ook niet meer weet wat m'n gevoel zegt....pfff...vermoeiend!

2. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik ken je verhaal een beetje, mijn zoontje was 6 weken te vroeg en we hebben heel veel opstartproblemen gehad, ook met de bv. Hij dronk pas na 11-12 weken volledig live bij mij. Met 11 weken is hij geopereerd aan een liesbreukje en daarna kreeg hij ook medicijnen tegen de reflux. Die weken waren erg zwaar, ik was echt een zombie... En hij sliep overdag ook heel weinig. Ik had tot 17 weken verlof, dus heb hem heel veel bij me gehouden.

Ik denk dat naar fv gaan jullie problemen niet zullen oplossen. Ik heb omdat ik lang kolfde ook vaak op tijd gevoed. Of het wel of niet hielp weet ik niet. Wat wel hielp, samen slapen, lekker luieren samen (ik lag dan een film te kijken en hij sliep op mijn buik), in draagdoek (al spuugde hij dan wel weer snel) en veel wandelen.

Ik geloofde het toen ook niet, maar hoe ouder hoe beter ze gaan slapen. Ik heb een week een slaap/huil boekje bijgehouden en het was dramatisch, 10 minuten slapen, weer wakker, weer 10 minuten etc. Er waren dagen dat hij overdag maar een half uur sliep!

Ik heb de bv wel volgehouden, ook omdat hij eindelijk goed bij me dronk. En eigenlijk hele lang om de 3 uur gevoed, eind van de middag soms wat vaker. Als jij meer regelmaat wilt kun je beter om de 3 uur voeden dan naar fv gaan. Misschien is haar meer bij je houden ook genoeg. Over een paar maanden zul je heel blij zijn dat je nog bv geeft! Vraag ook wat hulp! Ik heb mijn moeder af en toe een paar dagen hier gehad als mijn man werkte, voeden kan jij alleen, maar de rest in huis kunnen anderen ook.

3. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Mijn zoontje had dit ook, ik probeerde wel om de minimaal 2/2.5 te voeden als hij vaker kwam. (vaak om de 3 uur gewoon)
    Kan t zijn dat de medicatie opgehoogd moet worden ( m'n zoontje kreeg erge symptomen terug toen hij erg snel groeide en medicatie moest omhoog)

Wat ook kan is dt ze last van krampjes heeft en daarom wilt drinken om de pijn te verzachten, hier hielp infacol goed.

Ook kan t zijn dat ze al aan t regelen is, wat meeste babies rond 3 mnd doen.

Als j echt ziet dat t reflux pijn is zou ik nogmaals naar de ka gaan en wegen

4. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Fijn dat het herkenbaar is :)

Ik ga m'n gevoel hierin ook volgen en ga voorlopig door met borstvoeding, flesvoeding zal het ook niet oplossen vermoed ik.
    Ik voed nu om 8, 11, 14, 17, 20, 23-24 en snachts een keer. De tijden neem ik wel ruim met een half uur speling ervoor en erna. Nu merk ik al dat ze zelf aan t schuiven is, om 24.00 moeten we haar altijd wakker maken, ze komt snachts tussen 3 en 4, merk dat dit al naar voren schuift. In het ziekenhuis de tip om te rekken met speen, maar valt niet mee als ze deze niet wil. Er is ook geen haar op m'n hoofd die eraan denkt snacht een uur bij haar bedje te staan om een speen in haar mond te duwen, bah!

Ik probeer haar veel bij me te houden, in de draagzak wil ze alleen als ik rond blijf lopen voor 10 minuutjes. Maar vaak is ze zo moe dat ze erg aan het wringen en draaien is en ik haar ook geen lekkere houding kan bieden. Leg ik haar in haar bedje wringt ze ook nog maar slaapt ze steeds een minuut of 10 waarna ze weer huilt.

Ik zal infacol weer eens gaan proberen, want denk dat kraampjes ook meespelen. Morgen moet ze naar het consultatiebureau, wordt ze gewogen en krijgt ze haar prikjes. Ik herken het dat de medicatie regelmatig opgehoogd moet worden.

Het meest frustrerend is dat ik haar de rust niet kan bieden die ze zo hard nodig heeft!

5. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Hier hielp t ook zoon echt voor moeheidsignalen in z'n bedje te leggen

Ik hield max 1uur wakker aan en gewoon op bed leggen, zo vaak sls t moet wat troosten of bij blijven aaien of gezicht tegen gezicht tot ie sliep

M'n beide zoontjes zijn echt snel aan hun bedje verknocht geraakt en merk dat ze altijd helemasl tot rust komen wanneer ze hun bedje al ruiken

Bijv gapen is hier vooral een signaal geweest wanneer hij al doodmoe was
    Druk worden, jengelig doen waren de eerste signalen

Hb j haar hoofdeinde ook al verhoogd en hou j haar na de voeding lekker lang rechtop?

6. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb veel met hem samen op bed gelegen, ook overdag. Boek of iPad erbij als hij eenmaal sliep. Tegen mij aan was hij veel rustiger dan alleen in bed, dan was hij om de 10 minuten wakker. Gelukkig werd dat met de leeftijd beter...

7. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Ja ik hb dat vooral in eerste 6 wkn gedaan idd! Maar daarna hielpen de medicijnen waardoor hij ineens heel veel en goed kon slapen

8. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Onze jongste was ook erg onrustig. De enige houding waarin ze rust kon vinden was op haar zij. Of op bed tegen me aan, of in de borstvoedingshouding op schoot, maar dan zonder te drinken zeg maar. Dan lag ze met haar hoofd op mijn arm/binnenkant van m'n elleboog. Hier wilde ze na een week of 6 wél een speentje, maar niet alle merken speentjes waren goed. Difrax spuugde ze uit, maar Avent was wel goed. Dan lag ze op mijn schoot, had ze eerst wat gedronken, dan viel ze half in slaap, en gaf ik haar een speentje en sliep ze soms 3 uur op m'n schoot.. Ik deed alles om haar maar te laten slapen om te voorkomen dat ze ook nog oververmoeid raakte.

Omdat ze in geen enkele andere houding rust kon vinden, ben ik met haar naar een osteopaat geweest. 2 behandelingen later en ze kon eindelijk ontspannen en rustig in de box liggen spelen en in haar bedje slapen. Eindelijk kon ze rust vinden. En pas vanaf toen accepteerde ze dat speentje ook. Met 2,5 maand vond ze rust in een knuffeldoekje. Vond ze heerlijk als het op haar hoofdje lag....

Wat voor draagzak heb je eigenlijk? Misschien kan ze wel rust vinden in een doek?

9. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Ze slaapt sinds een aantal weken op haar buik, merk dat ze dan wel rustig kan slapen.
    Waarschijnlijk is ze ook snel overprikkeld en zullen we haar toch eerder op bed moeten leggen. Ik merk wel dat ze daar het beste slaapt. In de wandelwagenbak gaat alleen als ik ook wandel, een draagdoek zou ook nog kunnen, ik heb er nu een waarbij ze rechtop tegen me aan ligt ivm reflux, maar is ze onrustig gaat ze in die houding constant zoeken en wil ze aan de borst.
    Ik heb nu ook een hangmatten aangeschaft, misschien in die houding en als het wat wiebelt gaat het beter.

Nu kan ik haar natuurlijk nog veel bij me houden, ben nog een paar weekjes vrij, (voel me alleen vaak schuldig omdat er thuis een hoop blijft liggen, maar goed) maar we moeten ook eens naar een afspraak of bij iemand op bezoek, nu is ze als ze daarvan zo snel van slag, dat ik veel binnen zit of ben wandelen. In het ziekenhuis is t makkelijk, voeden, spelen in bed in een ruimte van 3 bij 3, thuis werkt dit natuurlijk niet.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier was het ook erg zoeken maar lijkt nu steeds beter te gaan.
    Osteopaat heeft hier erg geholpen voor de onrust. Hier deed ze ook niks anders als zoeken, zuigen maar hier wilde ze niet altijd de borst.
    Sinds we bij de osteopaat geweest zijn is dat zuigen/zoeken een stuk minder geworden, ze laat ook wat duidelijker merken wanneer ze honger heeft en wanneer ze moe is. Ze is hier steeds een uur wakker en dan weer moe. Ze is ook weer minder snel overprikkeld, ik moet alleen wel zorgen dat ik haar op tijd in slaap krijg zodra ze laat zien dat ze moe is.
    Het slapen alleen bleef erg lastig. Ik kreeg haar alleen in slaap in de draagzak maar hier wil ze de speen wel en dan hield ik de speen wat tegen en lopen en dan viel ze wel in slaap. Laatste paar weekjes lukte het ook in de kinderwagen. In de draagzak was ze vaak ook weer wakker als ik ging zitten of te lang stil stond.
    Sinds vrijdag probeer ik haar overdag in haar bedje te laten slapen tot de volgende voeding. Ik krijg haar steeds makkelijker in slaap, ze slaapt vaak al binnen 5 minuten maar wordt na 3 kwartier wakker. Probeer haar dan weer in slaap te helpen tot de volgende voeding. Ik hou 3 uur aan tenzij ze echt eerder wil. Tot nu toe valt ze meestal laatste kwartier wat dieper in slaap en laat er dan 3,5u tussen.

Druk worden en jengelen zijn hier ook de eerste vermoeidheidssignalen, daarna gapen, oogjes wrijven en dan moet ik er ook snel bij zijn anders wordt het huilen.

@Emmerijn, heb hier ook een knuffeldoekje op haar hoofdje gelegd met slapen.

11. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Mijn oudste was ook snel geprikkeld met die leeftijd

Is belangrijk echt veel rust te creeeren juist omdat ze nog pijn hebben, succes! Komt wel goed hoor!

12. Do1980

Do1980 Actief lid

4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    Misschien dat wakker maken voor 24:00 voeding er uit halen? Ik deed dat ook, maar ik heb het idee dat ik haar rust daarmee verstoorde en ze daardoor uiteindelijk een onrustiger kind werd. Ben toevallig een boek aan het lezen over de franse opvoeding ('franse kinderen gooien niet met eten') en die hebben het ook voortdurend over het belang van een goed slaapritme. Schijnt dat die kinderen al met 2-3 maanden al de nachten door halen. Het geheim schijnt hem te zitten in 5 minuten 'observeren' van je kind om te achterhalen of het huilen em zit in honger of dat er gewoon sprake is van 'onrustige slaap' waarbij je kind moeten leren weer zelf in slaap te vallen. Eigenlijk dus een mini-versie van uithuilen (waar ik eigenlijk helemaal niet zo gelukkig mee ben).
    Moraal van het verhaal is niet 'laat maar uithuilen', maar waar ik wel versteld van stond is dat die kinderen vrij snel al zonder onrust de nacht doorsliepen en niet per sé allerlei extra nachtvoedingen nodig hadden. Nee, ook de borstvoeding kinderen niet ;) Al met al dus een pleidooi om eens te kijken of je kleintje dus echt die laatste voeding nodig heeft of dat je daarmee haar nachtrust verstoord waardoor ze vaker 's nachts wakker wordt (mijn dochter wordt namelijk wel vaker wakker als ze erg moe is).

13. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Pff...gelukkig ben ik niet de enige met dit 'probleem' af en toe lijkt dat omdat je in je omgeving van iedereen hoort dat het toch zoo geweldig gaat!

Zal inderdaad beter op moeheid signalen gaan letten, ik merk ook dat ze lang niet altijd honger heeft als ze huilt, ze draait ook heel druk met haar hoofdje over mijn borst als ze moe is, doet ze dan in haar bedje ook even waarna ze gaat slapen, s nachtslot gaat dit prima gelukkig.

Ik heb er ook al aan zitten denken haar niet meer wakker te maken voor die voeding, vind het ook zo sneu omdat ze dan ook echt vast slaapt. Ben dan wel benieuwd wat ze de rest van de nacht doet....daar komen we snel achter, zal het vanavond meteen proberen!

14. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    @Do1980: goed verhaal. Wat ik eruit haal is dat je dus probeert goed te luisteren naar je baby. Zijn hongersignalen leren onderscheiden van zijn moeheidssignalen en dan aan de juiste behoefte tegemoetkomen.

Onze dochters worden ook eerst druk en jengelig. Als ze in de oogjes gaan wrijven of gapen ben ik ook vrij laat. Onze jongste is nu 7 maanden en is af en toe na een uurtje alweer moe! Niet normaal. Dan begin ik echt te twijfelen of ik het wel goed heb gezien... Toch leg ik haar maar op bed, en idd gaat ze dan slapen. Bizar.

Onze meiden sliepen ook vrij snel door op borstvoeding. Geen idee of dat toeval is of komt door mijn "methode"?

Ben benieuwd wat je kleine doet als je haar niet mee wakker maakt. Onze jongste kwam dan meestal vlak nadat ik in slaap was gevallen, en dan om 05:00 nog een keer. Niet echt handig, dus wij hielden die 23:00 voeding op ons verzoek erin, maar klein verschil: ik geef die voeding slapend. Baby's kunnen namelijk drinken terwijl ze slapen :)

Geef het verder tijd: ze zal steeds beter zelf in slaap kunnen vallen. Onze manier:
    - wakker in bedje leggen bij eerste moeheidssignalen (jengelig worden).
    - gaat ze jammeren: speentje terug, knuffeldoekje goed leggen en aai over haar bol.
    - blijft ze jammeren: even uit bedje. Wiegen, tot rust laten komen. Doekje op haar hoofd. "Ssssssh" geluidje maken, liefst vlak bij haar oortje (bootst het geluid in de buik na).
    - wakker terugleggen
    - lukt het nog niet in slaap te vallen, liet ik haar op schoot slapen of op de bank/bed naast me of in de draagdoek.
    - gaat ze huilen: sowieso uit bed.

Dit herhaalden we bij elk slaapje en het ging steeds beter.

15. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Nou we hebben haar gister dus niet om 24:00 uur wakker gemaakt, ze kwam zelf om 1:00 en toen om 5:30 uur weer. Ze last er dus mooie tijden tussen s nachts, maar ik zit zo wel met 2 nachtvodingen, dus ga haar toch maar wakker maken voordat ik naar bed ga...

Hier verschuiven de voedingstijden alleen nog al eens, ik vind het dan best lastig om iets te plannen, zo verschuift dus ook haar avondvoeding. Is dit omdat ze zelf nog een ritme aan het zoeken is of moet ik hier zelf wat meer in gaan sturen?

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Emmerijn, ik doe het slapen nu ook zo sinds vrijdag en ze slaapt nu vaak al binnen 5 minuten. Daarvoor kon ze gewoon echt niet in slaap vallen, nu ging het steeds beter dat ik het ben uit gaan proberen en het gaat goed!

@voedingstijden, hier is geen dag gelijk. Ze drinkt meestal om de 3 uur maar ook wel eens wat eerder of later. Gisteren zat er een keer 4 uur tussen s middags, s avonds drinkt ze vaak na 2 uur weer.
    Ik hou hier geen vaste tijden aan, ze wordt nu s avonds eerder moe dus ga dan met haar naar boven en valt ze aan de borst in slaap. Zelf ga ik ook op tijd slapen en zie wel wanneer ze komt. Ik heb vaak ook 2 nachtvoedingen, bijv. om 1/2 en 5/6 uur maar heb dan zelf ook een mooi poosje geslapen en voedt liggend en slaap dan weer verder dus heb daar weinig last van.
    's Morgens als de oudste wakker wordt, kijk ik vaak even wanneer ze voor het laatst heeft gedronken. Vaak leg ik haar dan nog even slapend aan en dan slaapt zij weer door tot een uur of 9-10. Heb ik m'n handen vrij voor de oudste en als ik weg wil, pluk ik haar gewoon uit bed, voed ik haar en gaan we weg.
    Ze is een uur wakker en dan weer moe. Buiten de deur heb ik haar vaak in de draagzak en slaapt ze lekker. Net was ik bij m'n ouders en werd ze moe, even nog een slokje gedronken, in de maxicosi en heb haar net slapend overgelegd.
    Als ik een afspraak heb op een bepaald tijdstip hou ik daar in de dag wat rekening mee omdat ze niet zo gemakkelijk slaapt maar ik voed eigenlijk altijd even voor ik weg ga en ga dan direct weg.

Deel Deze Pagina