Bekend fenomeen: meer uit fles drinken dan uit de borst!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lenthe87, 2 sep 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

9 dec 2009
    916
    1
    16
    Ik vond een erg leuk artikel. Zelf vroeg ik me altijd al af hoe het toch kon dan mijn dochter ruim 170cc bv uit de fles kon drinken en ik maar 100cc kolfde, waar ze life aan de borst gewoon tevreden mee is! ;)

Nou hier komt het:

Baby’s die uit een fles drinken, drinken vaak te veel. Om een verzadigd gevoel te krijgen hebben ze namelijk niet alleen melk in hun buikje nodig. Ze moeten ook voldoende gezogen hebben. Daarom zal een baby aan de fles langer doordrinken dan goed voor hem is. Naar het einde van een voeding toe stroomt de melk uit een fles ook alsmaar gemakkelijker omdat er meer lucht in de fles zit. Aan de borst is dit net andersom. Tegen het einde van de voeding stroomt de melk alsmaar minder hard. De baby kan dus nog een tijdje zuigen maar krijgt geleidelijk aan minder melk voor zijn moeite. Op een bepaald moment heeft de baby genoeg gezogen en genoeg melk in zijn buikje en dus stopt hij met drinken. Als een baby uit de fles drinkt, dan raakt zijn maagje sneller vol dan zijn zuigbehoefte bevredigd wordt. Hij zal dus met een vol buikje nog verder willen drinken omdat hij nog niet voldoende gezogen heeft.

Weet je wat de natuurlijke maaginhoud van een baby is? Op dag één is dat 7 cc, exact de hoeveelheid colostrum die jij voor hem aanmaakt. Op dag drie bedraagt de maaginhoud van een baby rond 20 cc en op dag tien is het al 40 cc. Daarna stijgt het iets minder snel en je kunt ervan uitgaan dat een baby van drie à vier maanden misschien 80 cc per voeding gaat drinken. Uiteraard zijn er baby’s die ook aan de borst meer drinken dan dit, bijvoorbeeld omdat hun mama een bijzonder grote melkproductie heeft en de melk heel gemakkelijk stroomt. En ook aan de borst kan je een baby op grotere hoeveelheden trainen. Meestal gebeurt dit onbewust en uit bezorgdheid omdat je zeker wil zijn dat de baby niet te weinig drinkt. Het per se twee kanten willen geven, het extra lang aan de borst laten, altijd weer aansporen om nog een paar slokjes te nemen, een boertje laten doen en dan weer aanleggen, de luier verversen en nog eens aanleggen of sussen om de tijd tussen twee voedingen een beetje te rekken – dit draagt allemaal ertoe bij dat ook borstkindjes sneller meer leren drinken dan biologisch voorzien is. Uiteraard werken maag en darmen niet sneller als een baby een fles krijgt. Wat de baby teveel heeft gedronken, blijft dus een hele tijd in de maag zitten. Het zal langer duren voor de baby opnieuw om een voeding vraagt en ook dan zal hij wéér meer drinken dan nodig. Resultaat: het maagje wordt snel kunstmatig vergroot. De baby gaat alsmaar meer drinken en laat alsmaar grotere afstanden tussen de voedingen omdat maag en darmen de melk niet zo snel kunnen verwerken. Praktisch is dat wel - of zo lijkt het toch. In plaats van de acht tot twaalf voedingen die een baby normaal vraagt, zal hij snel nog maar vijf of zes voedingen vragen. Maar is dit ook gezond?

Toen ik dit artikel las, was ik eigenlijk wel blij. Dit neemt erg veel onzekerheden weg over toen ze nog klein was. Nu ze een jaar is komt de bv wat meer op de achtergrond terecht. Dus zal het minder spannend zijn of ze wel genoeg melk binnenkrijgt. Ze drinkt nog lekker 5x per dag! ;) Lang leve de borstvoeding!!

2. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    Ik heb wat vraagtekens bij het artikel, omdat ik altijd begrepen heb dat een kind nooit teveel borstvoeding kan krijgen (kwestie van vraag en aanbod). Dit artikel wekt de indruk dat je een kind aan de borst kunt overvoeden, en dat is dus niet zo.

Geen idee waar je het vandaan hebt, maar op borstvoeding.com kun je doorgaans de beste (meest betrouwbare en kundige) info vinden over borstvoedingskwesties. Je kunt daar ook met je vragen terecht.

3. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

9 dec 2009
    916
    1
    16
    Nou, ik vind er eigenlijk wel een logische kern van waarheid inzitten :)

Hier is het hele artikel te lezen:
    http://www.lalecheleague.be/index.php?option=com_content&view=article&id=171&Itemid=94

Natuurlijk is het een kwestie van vraag en aanbod, maar je moet het niet gaan forceren. Een flesvoeding is niet door de natuur geregeld, dus ik denk idd dat ze zichzelf kunnen overdrinken (door de zuigbehoefte) en dat dat niet goed is voor het maagje. Dat je nooit teveel van bv kunt geven heeft hier even niets mee te maken. Het gaat om het principe.... ;)

Maar goed, ieder zijn mening natuurlijk.... :)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is het bekende doordrinkeffect, waar ik het hier ook wel eens over gehad heb. Zorgt voor veel kolfstress bij werkende moeders.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hm het is toch niet zo onbekend? Bij flesvoeding wordt om die reden ook altijd gehamerd op een juiste speen en dat kinderen dus niet te snel hun fles leegdrinken. En het is denk ik ook een belangrijke reden waarom veel flesvoedingskindjes een speen hebben; voor de zuigbehoefte. Het klinkt trouwens ook heel logisch, ik vind het artikel erg helder.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je je kind pusht, zoals in de tweede alinea staat omschreven kan je je kind zeker ook overvoeden aan de borst. Als je goed op de signalen let van je baby en nooit dwingt omdat je erop vertrouwt dat hij voldoende binnenkrijgt, dan is daar geen sprake van.

7. hypermobilia

17 aug 2010
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind het een fijn artikel. Mijn uk van 6 maanden heeft een voedingsmoment (nu BV en bijvoeding) of 7-9 per dag en drinkt vaak zo'n 5 minuten per borst.. uit de fles drinkt hij max 100 cc, als niet minder... en hier krijg ik continu commentaar op... nog ZOVEEL voedingen.. drinkt hij ZO kort... moet je het niet een beetje rekken, hij drinkt zo weinig uit de fles..
    bedankt artikel:)

8. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik was twee weken terug ook erg onzeker hierover. mn kleintje van 4 maanden (toen) ging wennen op het kdv, ik wist niet precies hoeveel hij nou zou drinken dus had voor de zekerheid 240 cc meegegeven. had ie alles op! en ze zei dat ie nog wel meer had gelust. toen las ik een berichtje van dirksmama van het 'doordrink-effect' zoals hierboven beschreven en dat was een echt eye-opener. ik ben toen gelijk terug gegaan naar 200 cc per voeding en daarop doet ie het net zo goed.
    ik was al bang dat ik moest gaan bijvoeden uiteindelijk met flesvoeding, omdat ik maar 150-170cc per kolfbeurt kolf en dan zou mn vriezervoorraad wel erg snel leeg zijn als ik steeds moest aanvullen tot 240. nu dat ie 200 drinkt is het veel beter te managen en kan ik het hopelijk nog lang volhouden!
    maar mssn heeft ie ook wel genoeg aan 170?? dan hoef ik niets aan te vullen vanuit de vriezer en kan ik gewoon 1 op 1 kolven zeg maar... wat denken jullie?

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, dat denk ik wel!

Ik heb nooit gekolfd en dat geeft wel een enorme rust in je kop moet ik zeggen! Ik vertrouw erop dat hij voldoende melk binnenkrijgt.
    Maar als je moet kolven en 170cc is je opbrengst, dan is dat een prima hoeveelheid lijkt mij. Als hij de volgende keer live drinkt en meer dorst heeft, pakt hij misschien wel 230cc, dan middelt dat weer mooi!

Is je kind happy, heeft het genoeg plasluiers? Dan is het goed.

Deel Deze Pagina