Tot nu toe heb ik goed last gehad van tepelkloofjes. Ze zijn al flink aan het minderen, 1 tepel oogt weer als voor de bevalling : ) De ander heeft nog een tweetal kloofjes waar korstjes opzitten. Gaat vast snel over. Het aanleggen is dus nog pijnlijk maar de pijn trekt geleidelijk aan weg in een seconde of 15. Nou heb ik na de vorige voeding (anderhalf uur terug) opeens last van (pijnlijke) steken in mijn borst. Ben even aan het surfen naar een mogelijke oorzaak want ik dacht meteen aan een beginnende borstontsteking ofzo. Echter, ik lees dat steken in de borst een symptoom kan zijn van spruw? Ik zie verder niks bijzonders aan het mondje van Hamza. En ook op mijn borsten/tepels geen witte stipjes of rode vlekken te zien... Iemand misschien een idee (of ervaring) met steken in de borst(en)? Het is wel zo dat Hamza vandaag telkens wat eerder komt voor een voeding, ipv 3 uur wilt ie na 2 uur weer. Zou dat er misschien mee te maken hebben?
Het zou syndroom van raynaud kunnen zijn: Behandelingen voor het syndroom van Raynaud (wit kleuren van de tepel) Het Syndroom van Raynaud wordt veroorzaakt door vaatkrampen die maken dat er naar bepaalde delen van het lichaam geen bloed kan stromen. Het gebeurt als reactie op een daling van de temperatuur. Meestal komt het Syndroom van Raynaud voor in de vingers, bijvoorbeeld als iemand op een koude dag vanuit een warm huis naar buiten gaat. De vingers worden wit en doordat het bloed niet tot in de vingertoppen kan komen, krijgt men een pijnlijk gevoel. Het Syndroom van Raynaud komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en gaat vaak samen met bepaalde ziektes zoals reumatische artritis. Het Syndroom van Raynaud kan ook in de tepels plaatsvinden en dit gebeurt vaker dan men in het algemeen denkt. Het kan voorkomen naast elke oorzaak van pijnlijke tepels en is feitelijk waarschijnlijk een gevolg van de schade, maar het komt ook, af en toe, voor zonder dat er enige andere vorm van tepelpijn is. Meestal treedt het Syndroom van Raynaud op na de voeding, als de baby al van de borst is. Waarschijnlijk is de kamertemperatuur kouder dan de temperatuur in de mond van de baby. Als de baby de borst loslaat, heeft de tepel zijn normale kleur, maar snel, binnen minuten of zelfs seconden, begint te tepel wit te kleuren. Moeders beschrijven meestal een branderig gevoel in de tepel wanneer deze van kleur verandert. Als de tepel een tijdje lichter werd, kan hij opnieuw zijn gewone kleur aannemen (als de bloedtoevoer naar de tepel weer op gang komt) en dan voelen moeders een kloppende pijn. De tepel kan gedurende enkele minuten of zelfs gedurende 1 à 2 uur voortdurend van kleur (en van soort pijn) veranderen. De behandeling bij het Syndroom van Raynaud is het wegnemen van de oorspronkelijke oorzaak van de tepelpijn (slecht aanleggen, schimmelinfectie, enz.). Vrijwel altijd zal de pijn, veroorzaakt door het Syndroom van Raynaud, verminderen als de oorzaak van de andere tepelpijn is weggenomen (door beter aan te leggen, spruw te behandelen enz.), maar wel langzamer. Sommige moeders hebben echter geen pijn meer tijdens de voeding, of hadden die sowieso niet. Sommigen kregen het Syndroom van Raynaud zelfs tijdens de zwangerschap. Als het maar een beetje zeer doet, is een behandeling misschien niet nodig. Het volstaat dan om hen gerust te stellen. In sommige gevallen is een behandeling echter wel aan te raden. Vooral in ernstige gevallen en met name als de pijn tijdens het voeden niet vermindert, aangezien een ernstig tekort in de bloedtoevoer naar de tepel het genezingsproces vertraagt. http://www.borstvoeding.com/problemen/p ... rsten.html
Ik had steken in mijn borst en bleek inderdaad spruw te hebben... ik zag ook niks bij Tygo... achteraf zag de dokter 1 heel klein plekje acter in zij mondje... Hier is een link met symptonen en info: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Up ... 2_IB_1.pdf
Dank jullie wel voor de reacties dames. De steken zijn weer verdwenen sinds vannacht...ben benieuwd of ze wegblijven, heb verder nergens last van (op die 2 kloofjes na).
Ik kreeg wat steken in mijn borst voordat ik een (lichte) borstontsteking had. Maar ik voelde toen wel ook een hardere plek. Het hielp om die borst altijd leeg te laten drinken.
hoi! ik heb een tipje voor je kloofjes! weet niet of je al iets van creme er voor gebruikt, amar ik kreeg van de kraamhulp Pure-Lan van Medela! Superspul, binnen een dag werd de pijn al vel minder bij me.. Je moet dan na elke voeding wat melk op je tepels uitsmeren, daarna wat purelan erop en het laten opdrogen aan de lucht. Je hoeft het voor de volgende voeding er niet meer af te halen want het is niet schadelijk voor je kindje. Volgens mij is het verkrijgbaar bij de thuiszorgwinkels en anders via internet.. succes!