Twee weken oud: al kolven en met de fles voeden?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lindangel, Dec 25, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Mijn zoontje is twee weken en twee dagen oud. Hij krijgt borstvoeding en dat gaat prima. Ik produceer zelfs te veel en hij drinkt goed. Sinds een week geven we hem een speentje omdat hij anders te vaak aan de borst wil (hij heeft grote zuigbehoefte, maar ik produceer zoveel dat hij als kool groeit en niet meer kan slapen als ik hem constant aan de borst leg als hij daarom vraagt).

Dat geeft geen problemen met de bv. Hij hapt en drinkt goed. Nu wil ik ook graag gaan kolven. Ik ben nogal plannerig ingesteld en ik zou graag wat meer vrijheid willen. Als ik kan afkolven, hoef ik niet buiten de deur bv te geven, dus dat zie ik wel zitten. Volgende week hebben we een verjaardagsfeestje en dan zou ik wel graag een flesje voor hem mee willen nemen. Het lijkt me handig om dat een beetje op te bouwen en hem nu al langzaam te laten wennen aan het drinken uit een fles.

Nu ben ik een beetje bang voor tepel/speen-verwarring. Overal staat dat je 4 tot 6 weken moet wachten met het geven van de fles. Maar ik vraag me af of dat in dit geval ook geldt omdat hij al de speen krijgt en nog steeds goed drinkt.

(Overigens heeft hij aan het begin van de tweede week ook twee keer de fles gekregen omdat we dachten dat hij te weinig voeding kreeg bij mij. Ook dat heeft niet tot problemen geleid...)

Iemand een idee?

2. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Als hij ook al een speentje heeft, zou ik me daar geen zorgen om maken.
    Dat komt toch op hetzelfde neer dan?

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ja, dat dacht ik zelf ook. Totdat ik ergens las dat het erom gaat dat de techniek om te zuigen aan de borst of zuigen aan een fles om er iets uit te krijgen, heel anders is. Dus dan zou er verschil zijn tussen een speen om alleen op te zuigen en een speen die op een fles gaat. Of zoiets...

Oja, we hebben trouwens wel zo'n speciaal rond speentje. Niet zo'n dental-geval, omdat dat heel anders is dan een borst... Was de tip van de kraamhulp.

4. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik zou het risico niet nemen, en gewoon nog even 2 weken wachten.
    De verjaardag volgende week, kan je vast wel even op een slaapkamer of ander apart kamertje voeden, desnoods in de auto.
    Geen mens, die daar geen begrip voor heeft.

5. ik denk dat het niet zoveel kwaad kan, als hij ook al een speentje heeft..dat mag "officieel" geloof ik ook pas later.. Daan heeft ook zo snel al een speentje gehad en gekolfde flesjes en heeft er nooit moeite mee gehad. En als hij zo goed drinkt dan is er geen probleem :)

6. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Ik heb Tygo al met de fles gekolfde melk moeten voeden omdat ik door de spruw niet live kon voeden... hier geen verwarring. Tygo heeft ook sinds week 1 een speen hoor...

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Waar ik eigenlijk eerder aan denk is dat als je op die verjaardag bent en het is tijd om de kleine te voeden (wat je dan dus met een flesje vooraf gekolfde voeding wil doen) zul je ook zelf moeten kolven. En zul je dus op de verjaardag moeten gaan kolven? Toch? Anders krijg je ploftieten en denk ik dat ze behoorlijk gaan lekken. Persoonlijk lijkt me dat niet handig, op een verjaardag ;)! En dan lijkt me even ergens een beetje apart gaan zitten om te voeden een beter plan ;)! Voor nu tenminste, straks als de kleine wat ouder is, zou je voor je weg gaat kunnen kolven, op de verjaardag een flesje geven, dan bij thuiskomst meteen weer kolven. Maar ik denk niet dat je borsten daar na 2-3-4 weken voeden al aan toe zijn eigenlijk ;)!

Dus daar zou ik ook rekening mee houden als ik jou was. Tepel-speen verwarring durf ik geen uitspraak over te doen, hier met flesjes begonnen na 7 weken en toen geen verwarring gehad.

Succes in ieder geval!
    Liefs, Hanneke!

8. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Mmm... Hanneke, daar had ik zelf nog niet aan gedacht... Ik wilde eigenlijk gewoon gekolfde melk meenemen, maar de melk moet er inderdaad toch uit...

Sinds vandaag heb ik alleen ineens een ander 'probleem'. Ik probeer namelijk al een paar dagen minder aan hem te geven (omdat hij anders krampjes krijgt en niet genoeg slaapt) en dat ging best goed (om de paar uur 10-15 minuten aan een borst). Maar vanaf deze middag wil hij ineens weer meer (20 minuten ene borst en 10 minuten andere). Hij blijft gewoon huilen totdat hij volgens hem genoeg heeft gehad en vervolgens is het janken en huilen en spugen en dus niet slapen. Ik word er heel onzeker van omdat ik hem niet meer wil geven, maar aan de andere kant: als hij er om vraagt zal hij het wel nodig hebben... En dan vervolgens is het dus ellende. Al die verhaaltjes over vraag-aanbod-blabla lijken bij mij dus echt niet te kloppen. Natuurlijk weet ik dat het allemaal even duurt voordat het op elkaar afgestemd is, maar mijn kind slaapt echt veel te weinig voor een baby van twee weken (gemiddeld 10 uur op een dag) en het lijkt allemaal aan ons vraag-aanbod-probleem te liggen.

Ondertussen ben ik op het punt om maar op de flesvoeding over te gaan zodat ik tenminste weet hoeveel hij krijgt.

Heeft iemand hier nog een tip over? Of moet ik maar even een nieuw onderwerp openen?

9. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Ons meisje heeft de eerste weken van haar leventje ook zowel de borst als de fles gehad. Dit omdat ik te weinig produceerde. Om de tepel/speen verwarring niet te krijgen, gaf mijn man haar de fles (en ik de borst :) ).
    Zo kon zij minder gauw de verwarring krijgen vertelde mijn kraamverpleegkundige mij.En het is juist goed om vroeg met de fles te oefenen voor als je eventueel straks weer gaat werken bijvoorbeeld. Er zijn namelijk kindjes die de fles niet willen pakken. Alleen maar de tepel.
    Als je zoveel melk hebt op dit moment pobeer misschien alvast ook wat te kolven voor als je eventueel later weer moet werken, hoewel je daar nu vast liever niet bij stil wilt staan.

10. hmm ik zou m als ik jou was niet proberen te minderen op voeding want misschien dat hij daarom ook wat minder slaapt..gewoon zodra hij vraagt aanleggen, dat is ook goed voor je melkproductie.. als hij zoveel last heeft van krampjes zou je eens cinababy kunnen proberen van VSM. Wij geven Daan dit ook vaak voordat hij gaat slapen en daar wordt hij dan heel rustig van en kan hij lekker inslapen, werkt hier dus heel goed! probeer het nog even vol te houden voordat je de stap maakt naar flesvoeding, het is altijd wat chaotisch de eerste weken en ook logisch dat je onzeker bent, maar als je m gewoon aanlegt als hij honger heeft dan krijgt hij echt wel genoeg binnen hoor! en als je twijfelt gewoon naar het inloopspreekuur van het CB gaan om hem af en toe even te wegen :)

11. 4days

4days Niet meer actief

Hmm ik hou er niet zo van, als bv-kinderen constant flesjes krijgen terwijl het niet nodig is. Uit een flesje drinkt het makkelijker, dan heb je kans dat ze vroeg of laat de borst weigeren omdat ze dat te lastig vinden, en je dan daardoor geen bv kunt geven.... Voor tepel speen verwarring hoef je niet bang te zijn trouwens.

12. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Onze dochter had trouwens ook enorme zuigbehoefte als ze krampjes had. Vaak konden we dat oplossen door haar even op onze pink te laten zuigen. Wat je zou kunnen doen is alles af te kolven en dit telkens met een flesje aanbieden. Het is erg tijdrovend, maar misschien de moeite waard. Ik heb dat ook moeten doen omdat onze dochter heel veel afviel na de geboorte. Dan hoef je je borstvoeding niet op te geven. Dat zou zonde zijn als je goede voeding hebt.
    Misschien is het ook een idee om de voormelk af te kolven en weg te gooien en de achtermelk ( het voedzaamste) te geven. Ik weet alleen niet of dit niet te zwaar op het maagje ligt voor een pasgeborene.
    Overleg anders met een lactatiekundige van het consultatie buro.
    Succes!

13. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Mijn zoontje is nu 3 weken en 5 dagen oud, en slaapt ook geen 10 uur per dag hoor... bijlange na niet... Hier ook na het voeden vaak wakker liggen, spugen,jammeren... inmiddels kan ik de huiltjes van krampjes en honger uit elkaar houden... speentje erin voor zijn enorme zuigbehoefte... in de draagzak zodat hij beter slaapt of in de kinderwagen waar hij (meestal) wel slaapt...

Ik geef wel op verzoek omdat hij anders blijft pieperen...soms wat meer kleine beetje zodat het beter kan zakken... wel 2 uur lang maar één kant aanbieden dan. en ik geef totdat hij zelf loslaat en informeer eens op borstvoedingsforum.nl daar heb ik heel veel tips gehad!

14. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Bedankt voor jullie adviezen allemaal! Ik denk dat ik inderdaad zo lang mogelijk flesvoeding uit moet stellen, of het nou gekolfd is of kunstvoeding. Maar ik blijf het probleem houden dat ik geen idee heb hoeveel ik nu aan hem moet geven, terwijl ik dat met kolven of kv wel zou weten.

Bovendien drinkt meneer sinds gisteren ineens weer twee keer zoveel als de dag ervoor. Prima zou je zeggen, maar toen hij vorige week zoveel dronk had hij groene luiers bij de vleet en hij sliep steeds minder. En dat gebeurt nu dus weer.

Bovendien drinkt hij s nachts te weinig, waardoor hij om het uur weer komt. Ik begrijp wel dat je van een baby van nog geen drie weken niet moet verwachten dat ik de nacht door kan slapen, maar een uurtje slaap zou wel leuk zijn natuurlijk. Hierdoor kan ik gewoon (nog steeds) niet herstellen van mijn keizersnee en mijn griep komt steeds weer terug, waardoor ik ook niet van hem kan genieten overdag.

Goed, het probleem is nu dat hij overdag elke keer 20 minuten de ene borst neemt en 5 minuten de ander, met steeds 3 uur ertussen. (Best netjes, ware het dus niet dat ditzelfde patroon vorige week tot problemen leidde. Bovendien spuugt hij een hoop erna er weer uit. Minder geven is geen optie, want dan is het janken.) s Nachts drinkt hij tien minuutjes aan een borst en valt dan in slaap. Aangezien mij is verteld hem minder te laten drinken probeer ik hem dan niet meer te geven, maar leg ik hem in zijn wieg. Binnen het uur is hij dan weer terug en wil hij nog een keer tien minuten. En binnen het uur weer: nog een keer tien minuten. Etcetera. Soms zit er wat meer tijd tussen (2 uur of zo). Geef ik hem meer, dan is het huilen omdat hij te vol zit.

En de extra slaap die hij de afgelopen dagen had - toen ik hem minder gaf (hij was overigens niet suf ofzo, zelfs alerter dan nu: nu ook veel meer krampjes dan hij in de afgelopen weken heeft gehad) neemt gestaag af. Ook is het veel meer huilen...

Ik word hier aardig moedeloos van. En ik merk dus aan hem dat hij ook in de war is van de hoeveelheid die hij nu krijgt, of neemt. Hij is veel onrustiger...

15. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Het is duidelijk dat vraag en aanbod niet elkaar afgestemd zijn, en dat is niet gek want je kind is bijna 3 weken, en dan komen veelal de regeldagen eraan.

Gun jezelf ook rust zodat je aan het moederschap en borstvoeding kan wennen, het moet zichzelf allemaal nog regelen, en dat kost gewoon even tijd.

Je kind heeft zo te lezen goede plas-en poep luiers, dus hij krijgt echt genoeg binnen, denk even niet in ml maar in plas en poepluiers, dan geef je jezelf wat rust.

Als je kind 20 minuutjes gedronken heeft/of 1 borst los laat, verschoon hem dan even/boertje, en biedt dan als toetje de 2e borst aan.

Daarnaast kan je van te voren je borsten goed los masseren of borstcompressie toepassen zodat hij sneller de verzadigender vettere melk krijgt.

Let even niet op klok, vertrouw op je kind, zorg goed voor jezelf ( goed eten,multivitamine,op tijd naar bed, slapen als je kind ook slaapt overdag), dan komt het echt allemaal goed.
    Ik vind echt dat je het heel goed doet, en als je je kindje blijft volgen, zal je zien dat het over een paar weken al een stuk makkelijker gaat.

Mocht je nog twijfels hebben, neem dan kontakt op met een LK, te vinden op het borstvoedingsforum, die zal je bij blijvende hyperlactatie, goede adviezen kunnen geven. Veel verzekeraars vergoeden de LK,maak er dus gebruik van.

16. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Hoi Jingels,

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat ik er inderdaad gewoon meer vertrouwen in moet hebben en ook wat beter voor mezelf moet zorgen.

Probleem is alleen dat ik erg onzeker word van de borstvoeding. In de eerste week had ik te weinig en werd hij in het ziekenhuis bijgevoed. (Daar werd door een van de zusters overigens constant op gewezen: ja, het kind krijgt ook niks binnen zo...) Daarna dachten we dat ik nog steeds te weinig had en heb ik twee keer op het punt gestaan om te stoppen totdat we erachter kwamen dat hij in de eerste week al 3 ons was aangekomen. Dat moet door de bv zijn geweest, dus ik ging door.

Daar komt bij dat die onregelmatigheid helemaal niet bij mij past. Ik heb nog bijna geen kraambezoek gehad omdat ik het niet in kan plannen (ik wil geen bv geven bij bezoek, dus wie moet er dan de deur opendoen als ik net bv moet geven? - hier staat mijn controledwang mij behoorlijk in de weg...) en ik word er aardig gek van dat er geen verbetering in de situatie komt, alleen maar verslechtering. Ik ben behoorlijk optimistisch van mezelf en sta dan ook elke dag met frisse moed weer op: het gaat vast beter vandaag. Maar dat optimisme neemt nu elke dag af.

Ik wil best bv geven, maar ik begin het idee te krijgen dat het niet bij mij past. Ja, als het allemaal van een leien dakje zou gaan, dan wel. Maar nu denk ik elke 5 minuten dat hij niet slaapt: zou het door de bv komen? De controle over flesvoeding (gekolfd of kv) zou me zoveel meer zekerheid geven, want dan weet ik in ieder geval dat het daar niet aan ligt...

17. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ja meid, maar als hij KV krijgt, en hij heeft last van krampjes, wat ga je dan doen?
    Als hij KV krijgt en hij ligt hele nachten wakker, wat ga je dan doen?

Ik wil er maar mee aangeven, ongeacht welke voeding je geeft, er zijn altijd voor -en nadelen.
    Zo heb je BV bijv. altijd bij je, altijd op temperatuur, met KV loop je altijd met flesjes te zeulen, die je moet klaar maken, waar je op moet wachten, en vooral het poeder niet vergeten.
    Ik bedoel maar, er is altijd wel wat te bedenken.

ALs je van nature iemand bent die eigen leven in strakke banen leidt , zoals je je zelf beschrijft, dan kan een kind vooral het eerste jaar nog wel wat roet in het eten gooien. Om de haverklap goien ze hun ritme om,, willen niet slapen, hebben onverklaarbare huiltjes enz enz.
    Dat heeft in feite weinig met voeding maken.
    Zoals ik het lees, ben je onzeker, omdat je je kind nou eenmaal niet een strak schema kan plaatsen.

Dat geeft helemaal niets! Dat hebben we allemaal gehad, na een aantal maanden ( 6 ofzo), gaat dat echt steeds meer vanzelf sprekend. Geloof me, kinderen laten zich niet in een ritme dwingen.

Voeden op verzoek kan ook inhouden op jouw verzoek, weet je dat er bezoek komt, voedt dan een half uurtje van te voren op jouw verzoek.
    Zo zijn er voor heel veel dingen, goede werkbare oplosssingen te bedenken. Maar ik blijf erbij , dat je jezelf echt over moet geven aan je kindje, dan gaat het met jezelf ook echt beter.

Als je het idee hebt dat BV niets voor je is, praat er eens over met een LK, zij zijn bij uitstek deskundig om met jouw over een afbouwschema te praten.

Maar zoals ik het lees, mama-van-Kick, heb jij een prima lopende BV, ondanks je onzekerheid, doe je het echt goed. Ga eens naar het CB, en weeg je kindje, zie hoe goed, hij het doet op jouw melk.
    Jouw kind, krijgt voor hem speciaal gemaakte voeding door zijn eigen mama, alleen jij kan hem dit geven.

Als je echt het gevoel hebt dat je er ongelukkig van wordt, twijfel dan niet, en neem een beslissing.
    En ga 100% voor jouw beslissing.

Je kan me altijd pb-en als je dat wil voor een luisterend oor , ik kan je ook eventueel in kontakt brengen met echte deskundigen,die je kunnen helpen.

18. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Hoi Jingels,

Volgens mij heb ik het raadsel zojuist opgelost. Gisteren hebben we twee maal een voeding afgekolfd en met de fles gegeven. Dat ging er in als koek en Kick sliep daarna ook lekker een uurtje of 2. Bovendien duurde het drie uur voordat hij weer kwam. Ik weet dat het misschien niet even verstandig is om te voeden met de fles, maar ik wilde gewoon weten hoeveel ik produceer en hoeveel hij daarvan drinkt.

De andere voedingen tussendoor en daarna heb ik gewoon de borst gegeven en ik heb een paar keer daarna afgekolfd om te kijken of hij mijn borsten leeg had gedronken. Dat doet hij dus niet. Hij drinkt bovendien al een paar dagen erg onrustig. Steeds opnieuw loslaten en weer aanhappen terwijl hij zijn hoofd naar achter gooit en begint te huilen. s Nachts is hij moe en drinkt hij tien minuutjes (terwijl ik er sinds gister dus achter ben dat hij echt wel 20 minuten moet drinken om de borst leeg te krijgen, en dan moet hij ook nog even wat uit de andere borst halen), en van die 10 minuten drinkt hij er eigenlijk maar vijf, omdat hij steeds loslaat of even niet drinkt. Het loslaten heeft overigens niets met de TSR te maken, lijkt het. Mijn borsten zijn ook veel minder vol. Omdat hij in die tijd bijna niets binnenkrijgt, komt hij heel snel weer. Aan het begin van de nacht om de 2,5 uur en aan het eind om het uur.

Bovendien spuugt hij alsof zijn leven ervan af hangt. Ik probeer hem namelijk ook meer te laten drinken (zodat we allebei wat langer kunnen slapen), maar dat komt er dan gewoon in een golf weer uitzetten...

Na wat gegoogle, ben ik er nu volgens mij achter wat het is: spruw. Hij heeft een paar witte puntjes op zijn tong en een wittige waas. Bovendien hoort het steeds loslaten en opnieuw aanhappen ook bij een van de symptomen. Daarbij is hij ook erg huilerig (meer krampjes ook dan in de vorige weken) en hangerig, terwijl hij dat eerst nooit had. Door de onrust lijkt het vandaag wel een regeldag (hij komt sinds 9 uur vanochtend om het uur), maar ik hoop dat goede medicatie de oplossing kan zijn. (Bovendien doet het kolven veel meer pijn dan vorige week en heb ik prikkerige pijn in mijn tepels na het voeden, en geen kloven.)

Overigens: als het geen spruw is, in het algemeen kan het toch niet zo zijn dat kinderen steeds vaker gaan drinken? Ik heb namelijk nog eens teruggekeken, maar aan het begin van vorige week en in de dagen daarvoor kwam hij om de 3-4 uur (s nachts zat er nooit minder dan 3 uur tussen en minimaal een keer 4 uur), terwijl hij nu om de 2-3 uur komt, ook s nachts. Ik kan dit niet anders verklaren dan doordat hij te weinig binnenkrijgt omdat hij niet goed kan drinken...

19. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ja maar hij is nu bijna 3 weken, regeldagen! Hij wil je productie opkrikken, daar moet je hem echt even z'n gang in laten gaan.
    Hij krijgt echt niet te weinig.

Spruw meteen behandelen, geen moedermelk op je tepels laten drogen, geen douchegels gebruiken.

20. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Tegen mij is gezegd dat regeldagen rond de 10e dag zouden zijn, en toen heeft hij die ook gehad. Het kan toch niet elke week feest zijn?

Bovendien vraag ik me af of ik deze 'regeldag' niet over mezelf heb afgeroepen door het advies van het CB om hem minder (zo min mogelijk) voeding te geven... Dat pikte hij een paar dagen, maar sinds een paar dagen haalt hij de schade in, zo lijkt het wel. En nu krikt hij de voeding weer op, terwijl ik van het CB juist voor minder voeding moest zorgen. Ik ben een beetje bang voor een vicieuze cirkel... (Zal je zien dat ik woensdag kom om te wegen en dat ze zeggen dat ik hem minder moet geven.)

Hij blijft trouwens groeien als kool. Hij is alweer gegroeid in lengte in ieder geval en hij voelt alweer zwaarder dan vorige week, terwijl ik hem juist minder heb gegeven voor zolang als het kon. Kan een kind ook te snel groeien?

Oh, nog een vraagje: Kan je medicijnen voor spruw ook zonder recept ophalen? Mijn huisarts heeft namelijk vrij en de vervanging kan ik pas morgenochtend bellen.

Share This Page