borstvoeding als anticonseptie?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vagans, 26 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Die dagelijkse praktijk van de pil houdt natuurlijk ook rekening met het vergeten van de pil. Maar aangezien je dat zelf in de hand hebt, zou ik daar ook eerder op vertrouwen dan op LAM.

En naar aanleiding van Red's post: hebben andere dames in retrospect (toen je ongesteld werd en 2 weken terug ging rekenen) ook hun eerste ovulatie gemerkt? Ik heb namelijk helemaaaaaaal geen zin in de pil nu. Ik was altijd heel duidelijk aan het ovuleren, dus ik hoop er eigenlijk op dat ik dat nu ook weer meteen merk, zodat ik voorlopig nog niet aan de anti-conceptie hoef.

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja ik voelde mijn eisprong en kon het niet geloven, maar werd daarna dus ongesteld. Maar ik voelde mijn eisprong altijd al.

3. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Ik heb het bij mijn eerste dochterje wel gedaan ik vertrouwde erop dat ik niet zwanger raakte toen ze 10 maanden was raakte ik toch zwanger. Liep wel op een mk uit.

4. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Ik gebruik al heel lang geen anticonceptie nu vrijen we met condoom ben nog niet ongesteld geweest en trouwens in 2.5 jaar maar 3 keer waarvan twee mk en een echte ongi.

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wordt tijd dat ze eens wat tijdelijks voor mannen uitvinden :cool:

6. Bri

Bri Niet meer actief

@ovulatie voelen: nee, hier niet. mijn eerste menstruatie diende zich aan door kramp en een paar uur later was de bloeding daar. Nou moet ik erbij zeggen, dat ik voor de zwangerschappen mijn eisprong ook nooit gevoeld heb. Pas nu ik een mirena heb, weet ik wanneer ik ovuleer (erg gek, omdat de meeste vrouwen met een mirena uberhaupt geen ovulatie hebben, maar ik voel halverwege de cyclus een paar dagen pijn in m'n liezen en heb dan ook dikker slijm en soms een heel klein beetje bloedverlies. lijkt me een ovulatie)

@mirena: heb ik laten plaatsen 6 mnd na de bevalling. het plaatsen deed totaal geen pijn, en dat had de ha me ook voorspeld omdat ik al eens (twee keer) vaginaal bevallen ben.
    Heb een middagje napijn gehad, vergelijkbaar met menstruatiepijn. Was goed te handelen.
    Voor de plaatsing had ik naproxen (pijnstiller) mee gekregen. Dat zou eenmalig best mogen icm BV. Heb het niet ingenomen en heb het ook niet nodig gehad. Voor de napijn heb ik paracetamol genomen.
    Nadelen: na het plaatsen heb ik 3 mnd nonstop gebloed en het rook niet lekker fris daarbeneden. Daarna heel lange (maar wel heel lichte) menstruaties gehad, 10 tot 12 dagen, maar op te vangen met inlegkruisjes. Verder meer menstruatiekramp, en ovulatiepijn die ik nooit eerder heb gehad. Menstruaties duren nu nog ongeveer 7 dagen, dat is iets normaler dus.
    Bij veel vrouwen blijft de hele cyclus uit, maar voor mij geldt dat niet.

@overige ac: tussen de twee zwangerschappen in hebben we condooms gebruikt. ik wist al gauw dat ik een tweede kindje wilde, en heb dus geen spiraaltje laten plaatsen. nu is ons gezin compleet, maar ik vind sterilisatie nog een stap te ver. spiraaltje leek me een goed alternatief. dagelijks pillen slikken wilde ik niet meer.

7. w0nder

w0nder Niet meer actief

De eerste cyclus was bij mij zonder ovulatie (al had ik wel vruchtbare afscheiding en ovulatiepijn) ;)
    Vele cyclussen erna was mijn LF te kort voor zwangerschap ;)

8. fafa

fafa Niet meer actief

Hoe weet je dat dan? Progesteronlevels laten prikken?

9. w0nder

w0nder Niet meer actief

Temperaturen vanaf mijn bevalling ;)

10. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ik wist niet eens dat het eventueel misschien als anticonceptie kon dienen.. maar in arme landjes krijgen kindjes heel vaak, heel lang borstvoeding.. EN die fokken als konijnen vaak.. Dus echt heel betrouwbaar zal het niet zijn.. want vaak zit er minder verschil in leeftijd tussen de kinderen dan dat de moeder borstvoeding geeft.

Zo. Lekker die logische beredenering van mij :D

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier net zo.
    Ik hoopte ook dat ik me vergistte en dat het mijn darm was ofzo...

Borstvoeding als ac vind ik dus geen veilige optie.

Hier na 4 maanden eisprong, dus bij 4,5 maand ongesteld.
    Bij volledige borstvoeding op verzoek, binnen de 4 uur, ook 's nachts.

De kans is bij borstvoeding groter dat je cyclus later op gang komt, maar hoeft dus niet zo te zijn.

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Bedankt voor al jullie antwoorden!
    Toch maar ff het ZH bellen dan... al zie ik er erg tegen op als ik ook contsnt ga bloeden enzo.. heb daar ZOOOOON hekel aan!!! Maja wie niet ;)

13. fafa

fafa Niet meer actief

@wonder: wow, okee, hoe lang heb je dat gedaan dan? En was dat omdat je alweer snel zwanger wilde worden?

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja ik voelde na beide bevallingen (en ook na miskramen) meteen de eerstvolgende eisprong. Grappig was dat het bij beide kinderen precies met 21 maanden was.
    Ik heb nooit meer hormonale ac gebruikt, en voel me daar zelf veel beter bij.
    Maar elk vrouwenlichaam is nou eenmaal anders. Op de Cerazettepil na is er GEEN enkele hormonale ac waar vrouwen geen last van verminderde melkproductie kunnen hebben. Ik ken vrouwen die na het inzetten van een Mirena meteen bijna droog stonden en andere vrouwen die er probleemloos mee voedden. Net zoals er vrouwen zijn die met een Mirena juist continue blijven vloeien, terwijl anderen geen drupje bloed zien.

Maar kijk eens rond, er zijn zat andere manieren van geboortebeperking naast hormonen, de een werkt voor de een beter dan de andere. Op zich, LAM heeft de eerste 4 maanden een Pearl-index die vergelijkbaar is met die van de pil. Maar nogmaals, elk lijf is anders, reageert anders, Wat voor de een werkt is voor de ander een ramp...

15. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik had 5 weken na de bevalling alweer een eisprong en werd na 7 weken dus alweer ongi, terwijl ik toch echt bv op verzoek gaf, gemiddeld zo'n 10x per 24 uur.

Ik mag geen hormonale ac gebruiken omdat ik daar heel heftig op reageer. Mocht de Cerazette proberen, maar zelfs daar kreeg ik al snel last van, dus wij gebruiken condooms, ben er niet erg weg van, maar het is niet anders.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een ongelooflijk DOM vooroordeel over arme landen zeg!
    D'r klopt niets maar dan ook niets van je redenering. Bah.

Deel Deze Pagina