Al ruim vier maanden hebben ik en mijn dochter last van spruw met dank aan een antibioticakuur in december. Ik heb het op beide borsten en dochter in haar nek, een aantal huidplooien en meerdere plekken op haar gezicht. Haar mondje lijkt schoon, maar voor de zekerheid al wel een aantal keer behandeld. Het volgende heb ik al geprobeerd: - Miconazolcreme na elke voeding smeren - Miconazol met hormoonzalf - Miconalzol met een cortisonenzalf - Twee keer een week lang gentiaan violet gesmeerd - Nystatine - Miconazol orale zalf - Verder goede hygiene, minimaal 10 minuten kolfspullen uitkoken etc. Op dit moment ben ik bezig met een kuur van twee weken met flucanozol en daarnaast smeer ik bij mezelf miconazol met cortisonen en bij mijn dochter enkel miconazol icm een vette creme. De kuur eindigt vandaag. Sinds een paar dagen zie ik een lichte verbetering aan mijn huid, het steekt niet meer tijdens het voeden en duidelijk minder pijn. Bij mijn dochter zie ik geen verbetering. Volgens mijn huisarts is het niet nodig om de kuur te verlengen. Alleen mijn ervaring tot nu toe is dat de beste man geen enkele verstand heeft van borstvoeding en spruw. Wat is verstandig om nu te doen? Ik heb toch de angst dat het na het stoppen van de kuur weer erger gaat worden? Hebben jullie nog een advies? Alvast bedankt.
Hoi. Jeetje wat een spruw elende heb je al gehad. Petje af dat je nogsteeds borstvoeding geeft. Mijn advies is, om de kuur toch te verlengen met minimaal 2 weken en je dochter ook een kuur Fluconazol te geven. Ik hoop dat je huisarts daar in meer gaat, want daar doen ze vaak moeilijk over. Groetjes Saskia
Hoi Saskia, Dank je wel voor je advies. Ik heb afgelopen vrijdag de huisarts nog een keer gebeld en deze vond het niet nodig om te verlengen. De fluconazol zou namelijk na het stoppen nog wel een tijdje doorwerken?!? Leuk advies, maar inmiddels is de spruw weer erger geworden. Ik ga morgen weer bellen en vragen of ik nog twee weken mag gebruiken en ook of mijn dochter het mag hebben. In welke dosering is voor haar aan te raden? Groetjes Trees
Hoi Voor kinderen: Eerste dosis 6mg per kilogram gewicht in 1x, daarna 2 weken vervolgen met 3 mg per kilogram gewicht 1x per dag. Groetjes Saskia