Hallo Annemarie. Waarschijnlijk heb je deze vraag al tig keer gehad maar toch.. Ik ben afgelopen maandag weer begonnen met werken en merk nu (al?) dat ik het niet red om voldoende te kolven voor de minimaal 2 voedingen die mijn dochter nodig heeft. Heb jij nog tips die mij kunnen helpen?
Hoi Sjalleke, Wat doe je nu: hoe vaak kolf je, welke kolf, wat is je opbrengst. Ik heb de vraag inderdaad al eens eerder gehad: je kan ook al even op onderwerp terugzoeken.
Hoi Annemarie, Ik kolf 2 x per dag (op een 7 urige werkdag maximaal haalbaar) circa 3 kwartier met Medela Swing Opbrengst met maximale moeite 150 cc per keer terwijl mijn dochter zeker 180 drinkt uit de fles
Hoi Sjalleke, 150 ml is echt een heel goede opbrengst: 45 minuten is echt heel erg lang. Wat kan je doen: -helemaal relaxen voor je gaat kolven (dus wellicht even een pauze voor het kolven) -lekker rustig zitten -borsten even rondom masseren hierdoor worden ze warm en door de huid/huid komt er ook oxytocine vrij -kolf dan vervolgens 10 minuten aan 1 borst, stand maximaal haalbaar (mag geen pijn doen!) -switch dan naar de andere zijde -eventueel hierna nog 2x 5 minuten afhankelijk van of er dan nog iets komt (ga dan niet eerst de snelle frequentie maar ga direct naar de afkolffase) Afhankelijk van de opbrengst is dit dan afdoende. Bij sommige vrouwen is de oxytocine dermate laag bij kolven dat de melk moeizaam toeschiet (dit merk je doordat het lang duurt voor er melk komt en er niet een 2e/3e/4e keer is dat er een grotere " stroom is" ) Je kan dan via je huisarts oxytocinespray krijgen om dit toeschieten op te wekken. Naast al het andere spray je dan in 1 neusgat de spray.