Borstvoeding bij 1 week en 2 dagen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door bloem82, 3 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Goedenmorgen,

Op 24 juni ben ik bevallen van een prachtige zoon :D

Hij is met 37/4weken al geboren en heeft de eerste 36 uren ongeveer niks gehad omdat hij misselijk was van het vruchtwater.

Daarna zjin we gaan kolven en bijvoeden omdat de borstvoeding nog niet op gang was en sinds afgelopen zaterdag kan hij het zonder bijvoeding doen. Afgelopen zondag moesten we naar het ziekenhuis om zijn bili (zo heet dat toch) te laten prikken, deze was iets hoog en maandag ochtend moesten we weer heen, hij was toen heel licht gestegen en voor de zekerheid moesten we dinsdag ochtend ook laten testen. Toen was de bili weer wat gezakt en hoeven we verder geen bloedtest te doen.

Nu heb ik geleerd tijdens de kraamtijd dat mijn zoontje 7 a 8 keer per dag de borst moet hebben en dat hij zichzelf wel meldt. Uiteraard meldt hij zichzelf wanneer de kraamhulp er nog was, maar gisteren deed hij dat niet echt. Hij meld zich wel, maar te laat (na ongeveer 4 uur). Nu lees ik overal dat zo'n kleintje 8-12 keer per dag aan de borst hoort te zijn :confused:.

Graag wil ik weten wat nu precies de bedoeling is, want ik maak me dan toch een beetje zorgen of hij wel voldoende groeit en ivm het geligheid.

Alvast bedankt voor de reactie.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Bloem!
    Gefeliciteerd met jullie mannetje!

Fijn te horen dat je zo goed bent begonnen met voeden, kolven en nu zonder bijvoeding al kunt.

37 weken zwangerschap is natuurlijk net aan de korte kant. dat zie je vaak terug in bepaalde dingen bij het kindje: geel zien bijvoorbeeld, of niet uit zichzelf wakker worden. Soms ook hebben kindjes wat moeite om zichzelf op temperatuur te houden.

Ik denk dat het een goed idee is om je kindje in ieder geval om de 3 uur wakker te maken voor een voeding en dan beide borsten aanbieden. Let goed op het drinkgedrag van je kleintje. (deze kindjes zijn ook vaak snel moe en drinken dan minder krachtig, of vallen in slaap aan de borst: aan jou de taak om hem te herinneren dat hij aan het drinken was, anders zit je daar al gauw drie kwartier, dat is niet de bedoeling natuurlijk)
    normaal drinkgedrag gaat alsvolgt: aanhappen, zuigen met korte bewegingen om de toeschietreflex op te wekken. zodra de melk gaat stromen gaat het snelle zuigen over in langgerekte krachtige teugen zuigen. Dit een keer of 9, 10 , dan een pauze en dan weer opnieuw beginnen met krachtig zuigen. De oogjes mogen best open zijn!
    Probeer als je kindje snel in slaap sukkelt eens te wisselen van borst of de rugbyhouding, hierin kun je je kindje makkelijker een wat rechtere, zittende houding geven; bij liggen vallen namelijk ook eerder de oogjes toe!

Kortom: zelf wekken, wat vaker aanleggen inderdaad en 2 borsten per keer. Kindje bij de les houden en groei in de gaten houden. (ook plas en poepluiers) bij vragen of twijfel even wegen op het consultatiebureau of hulp zoeken bij een lactatiekundige in de buurt.

Geniet van je mannetje!
    Hartelijke groet,
    heidi margit

3. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Heel erg bedankt voor uw reactie, ik was gisteren inderdaad maar begonnen met elke 3 uur wakker maken en hij komt nu weer uit zichzelf :D. Het ritme van zuigen is bij mij denk ik nog niet van toepassing want op dit moment gebruik ik nog tepelhoedjes. Dit gaat heel goed en ik hoop dat het binnenkort zonder kan.

Plasluiers heeft hij genoeg :D en heeft hij er een enkele keer geen dan doneert hij wel tijdens het verwisselen, heel fijn ;).

Verder had ik nog een vraag maar ben hem even vergeten, mocht hij te binnen schieten stel ik hem alsnog.

Bedankt voor de uitgebreide reactie :D

Deel Deze Pagina