Toch weer proberen- borstvoeding geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ichtus, 24 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    toch weer proberen..

Dit is mijn derde zwangerschap en wil ik na lang nadenken toch graag weer proberen om borstvoeding te geven..

Bij mijn eerste ben ik na 1 dag in het ziekenhuis gestopt. er kwam zoveel bloed uit dat het teveel pijn deed. dit kwam ook omdat zoon een klein spleetje had in het tandvlees waardoor mijn tepel echt kapot gezogen werd.

bij mijn dochter ging ik met volle moed weer proberen maar ivm vaginale infectie had dochterlief spruw en kreeg ik weer ontzettende pijn. na 3,5 weken martelen met aanleggen, kolven, zalfjes smeren en ijscompressen ben ik doodop maar gestopt! Ik kon gewoon niet meer en ze kreeg ook al bijvoeding dus dat was een snelle keuze..

Nu wil ik het toch echt goed doen, maar ben nu al bang dat het weer niet gaat lukken.. heb nu geen infectie (nog niet) en ook benik mijn tepels al aan het trainen zeg maar,, (tussen duim en wijsvinger nemen en dan zachte trekbewegingen maken, kanhet niet goed anders omschrijven) het voelt in iedergeval wel het zelfde. Nu heb ik wel gemerkt dat ik nu en ook bij de andere zwangerschappen soms witte puntjes op mijn tepel heb zitten.. ze zijn zijn zacht en ik peuterde ze er altijd af (dacht dat het opgedroogd zeep was ofzo) nu bedacht ik me ineens dat dit wel eens een beschermlaagje zou kunnen zijn? ik laat het nu dan ook braaf zitten! buiten de zwangerschappen heb ik dit namelijk niet..

Nu wil ik eigenlijk graag weten of dat iddeen beschermlaagje is of niet en of er nog meer tips zijn om mijn tepels vast een beetje te laten wennen aan het zuigen...zodat het straks minder tot geen pijn doet....

alvast bedankt

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Hallo,

Over een beschermlaagje op je tepels heb ik nog nooit gehoord. wel zie je dat je borsten en tepels tijdens de zwangerschap veranderen. je borsten worden groter, voller en je tepels worden ook vaak groter, donkerder van kleur en je ziet vaak kleine bultjes ontstaan op de rand van de tepelhof. Deze kliertjes produceren vet die de huid soepel houden en de Ph-waarde van de huid veranderen, waardoor de groei van bacterieen op de huid van de tepel en tepelhof wordt tegen gegaan. Door de tepel en tepelhof met zeep te wassen, was je het vetlaagje eraf en droogt de huid uit. dit kan weer meer kans geven op uitdroging van de huid en kloofjes. was je tepels alleen af met warm water, dit is voldoende.

verder je tepels voorbereiden op het voeden kun je eigenlijk niet. het is juist zo belangrijk dat je een goede start maakt met voeden. zorg dat je goede begeleiding krijgt bij het aanleggen van je kindje. wanneer je twijfeld tijdens een voeding of het kind de borst nog goed in zijn mond heeft, vraag waar mogelijk is iemand om mee te kijken en anders haal je het kind los en leg je het opnieuw aan. Ook zou ik met de verloskundige bespreken dat je graag weer borstvoeding wilt gaan geven maar de vorige keer een candida infectie hebt gehad waardoor het misslukt is. zei kan hier dan extra allert op zijn en al vroeg inspringen bij problemen.

Deel Deze Pagina