Hallo allemaal, Ik vraag me af of er hier mensen zijn die ondanks ze een borstverkleining hebben gehad borstvoeding geven. Ik heb bijna 5 jaar geleden een borstverkleining gehad en we zijn nu bezig om zwanger te worden. Mijn vrouw heeft 4 maanden borstvoeding gegeven, ondanks ze te weinig had. Dus de kleine kreeg bijvoeding. Ik vond het zo mooi om te zien, dat ik het ook graag wil. Helaas is de kans klein dat ik het kan, daarom ben ik benieuwd of er mensen zijn die wel borstvoeding kunnen geven. Groetjes, The girls
Het ligt er heel erg aan hoe je geopereerd bent, is je tepel losgeweest? Als die losgeweest is zijn alle melkkanaaltjes doorgesneden en dan wordt het lastig... Als dat niet het geval is zou het toch (deels) moeten lukken?!
Mijn s-zus is op dit moment een poging aan het doen tot borstvoeding geven bij haar dochter na een borstverkleining. De doktoren hadden gezegd dat het nooit zou kunnen maar op fora las ze dat melkkanaaltjes zich kunnen herstellen. Ondanks dat de kleine pas 4 dagen oud is gaat het tot dusver goed en komt er ook echt al flink melk, of het goed blijft gaan moet de tijd leren natuurlijk...
mijn moeder heeft 30 jaar geleden een verkleining gehad toen ging t nog anders als nu en zowel mijn zussen als ik hebben alle 3 8 maanden bv gehad heel haar tepel is losgeweest en n jaar na de verkleining werd mijn zus geboren en die heeft dus ook gewoon bv gehad of we dan alle 3 geluk hebben gehad weet ik niet dat ik er goed van gegroeid ben weet ik wel
Dit is een stukje wat op borstvoeding.com gaat over borstvoeding na een borstverkleining: Een vrouw die een borstverkleining heeft gehad, kan geen borstvoeding geven Niet waar! Borstverkleiningen zorgen voor een verminderde melkproductie. Maar aangezien de meeste vrouwen meer dan genoeg melk produceren, kunnen vrouwen die een borstverkleining hebben ondergaan soms toch volledig borstvoeding geven. In zo'n situatie zou de start van de borstvoeding zeer zorgvuldig moeten gebeuren, uitgaande van de basisprincipes van een goede start van de borstvoeding. Maar als de moeder niet genoeg melk lijkt aan te maken, kan ze toch borstvoeding geven, waarbij ze de bijvoeding via een borstvoedingshulpset geeft, zodat spenen de borstvoeding niet kunnen verstoren.
Ik heb zelf 7 jaar geleden een BVK gehad, de chirurg besprak toen al dat de kans dat ik zou kunnen voeden klein was. Toch wou ik heel graag mn kindje voeden, en ben daar dan ook direct na de geboorte voor gegaan en; ze dronk! Bij mij kwam de BV langzaam op gang ( Zware bevalling gevolgd door spoed KS ) maar toch dronk ze de eerste dagen exclusief bij mij. De verpleging in het ziekenhuis vroeg keer op keer "Mag ik ze bijvoeding geven?" Waarom, ze is toch nog geen 10% afgevallen en allert? Op de 3e dag was ze echter 10% afgevallen en moesten we toch bijvoeden ( Advies dus; niet direct bijvoeden, aanleggen aanleggen aanleggen!!!! ) maar ik had al snel enorme tepelkloven. Thuis ging ik een beetje aan de vermoeidheid onderdoor en het drinken bleef pijn doen, messensteken, en bloedende kloven. Ik ben aan het einde van de kraamweek toch gestopt met voeden, hoe graag ik het ook wou! Ik had zoveel pijn aan mn tepels, had niet genoeg productie ( Als ik kolfde bleef mn productie stabiel rond de 30ml in 2 borsten ) en had ook nauwelijks stuwing. Dus bij mij was er wel melk, maar niet voldoende. Toen DL 3 maanden was, ben ik gaan relacteren ( De melk weer op gang helpen dmv kolven & aanleggen ) er kwam toen weer iets productie, maar wederom kloven. Later kwam ik erachter dat door de verplaatsing van mijn tepels, de aanlegtechniek die je leert van verpleging en kraamzorg, niet goed was bij mij. Dus mijn adviezen zijn: - Raadpleeg een lactatiekundige! - Niet direct bijvoeden, vraag maar of er een medische noodzaak is. Zo niet, niet bijvoeden en aanleggen. Daardoor worden je borsten gestimuleerd tot meer melk aanleggen. Geef je bijvoeding, dan drinkt je kindje minder bij jou, maak je minder melk aan en ga zo maar door. - GENIET, ookal zou je maar kort kunnen voeden, elke dag is prachtig en het waard! Wij hebben intens genoten van de dagen dat mn kleintje bij mij aan de borst lag, zo mooi, zo natuurlijk! Op borstvoeding.com staan trouwens nog een paar mooie ervaringsverhalen. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding
Er is van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk een hele uitgave van hun tijdschrift gewijd aan het geven van borstvoeding na een borstverkleining. Misschien kun je daar ook extra info inwinnen? Ik hoop voor je dat het lukt!
@suusjeuh: alleen maar aanleggen wil niks zeggen! ik heb 2,5 jaar geleden een verkleining gehad en na de geboorte van mijn 2de kindje. heel veel aangelegd maar toen bleek dat mijn zoontje 400 gram was afgevallen!!! lactatiekundige geweest, bijvoeding via slangetje tijdens het drinken aan de borst gegeven, en na de voeding nog eens kolven. ook nog thee drinken om de aanmaak te stimuleren, na 8 weken had ik totaal 50/60cc gekolfd. na 12 weken ben ik gestopt want hield het niet meer uit. kolven, aanleggen dan bijvoeding en had ook nog een zoon rondlopen. dus dat werd gewoon te veel, want ook hij had aandacht nodig nu weer zwanger en wil het zeker weer proberen, maar wel met mijn man afgesproken als het zo is als vorige keer die stress 's nachts en het aanmaken van BV ook weer zo moeilijk gaat, dan stap ik eerder over op KV
13 jaar geleden een borstverkleining ondergaan waarbij de tepel is verplaatst. Ik geef nu een week BV en het lijkt allemaal goed te gaan. Merk wel dat de baby wil clusteren, dus kort op elkaar vaak wil drinken. Dit overkomt me tot nu toe 1 keer per dag. Ik weet dus niet of dit nu komt doordat de baby wil clusteren of dat de baby onvoldoende binnen krijgt. Verder wel gewoon om de drie uur, dus dat is normaal. Ik merk verder dat de aanmaak van mel recht minder is en dat de baby eigenlijk dankzij mijn linker borst genoeg binnen lijkt te krijgen. Ik wil wel morgen naar het consultatiebureau om te laten wegen. Ik blijf me natuurlijk zorgen maken om het gewicht. In het ziekenhuis ging ik na vijf dagen met ontslag en de vijfde dag bleef het gewicht voor het eerst stabiel. Dus toch voldoende binnen gekregen denk ik...Ik houd jullie wel op de hoogte...ben benieuwd
hebben ze wel gewogen tijdens de eerste week? misschien dat het beter herstelt bij de een als bij de ander. bij mij zit er ook pas 3 jaar tussen (nu dan, want heb de bvk in 2008 gehad en zoon is van 2010) misschien dat dat ook meespeelt
Hey, ik zou jullie op de hoogte houden. Lees mijn laatste bericht onder dit topic. Het leek erop dat het een succesverhaal ging worden, maar ook hier is het mislukt om volledige BV te geven. Mijn melk leek echt op te raken en kindje bleef huilen, ook nadat ik 1 uur had aangelegd. De nachten bijna om het uur aanleggen. Ik raakte helemaal uitgeput. Ik dacht dat baby wilde clusteren, maar ik denk dat de baby gewoon niet verzadigd raakte. Overgegaan op flesvoeding en de baby is heerlijk rustig en tevreden. Slaapt als een blik na de fles. En mamma is ook stuk blijer. Maar volledige BV is dus ook hier helaas mislukt, zelfs na 13 jaar borstverkleining.
Ik heb in het begin een berichtgeplaatst over mijn s-zus die borstvoeding gaf na een verkleining; Helaas is ze na 2 weken moeten stoppen omdat de kleine niet voldoende aankwam, bleef huilen van de honger en ook het kolven bracht te weinig (50cc op een hele dag om de 3 uur kolven). Ik hoop voor jou op meer succes....
klinkt heel stom, maar ben blij dat ik niet de enige ben, en dan voelde ik me ook nog klote en ook wel boos omdat er dames op een forum die het wel volledig hebben gegeven, zeiden dat ik vaker moest aanleggen en nog allerlei dingen die ik moest proberen. en niet mocht bijvoeden. maar zo zie je maar dat het echt niet helpt als het niet goed is aangegroeid (kans is gewoon groot als je tepel eraf is geweest!). en als ik het zo lees, begin ik echt te twijfelen of ik het wel wil proberen wil wel vanaf 37 weken gaan kolven kijken of dat helpt, dan heb ik alvast een beginnetje als er wat uit gaat komen. en kan ik dat meteen als bijvoeding gaan geven. moet ik alleen een nieuwe spuit met slangetje vragen aan de lk