Borstvoeding bij tweelingen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fennec, 11 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik wil graag gaan proberen borstvoeding te geven aan de tweeling. Maar ik ben benieuwd of iemand tips heeft?

    Heeft ieder een eigen kant? Of moet je ze wel steeds wisselen? Voed je tegelijk of omstebeurt?

    Mijn man ziet het totaal niet zitten. Die denkt dat het een drama gaat worden, omdat ik dan altijd degene ben die moet voeden en niemand in het begin kan helpen met flesjes etc. Maar ik wil het toch graag in elk geval proberen, gezien het waarschijnlijk de laatste kindjes zijn en het bij mijn dochter helaas niet lukte.
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  2. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Geen ervaring met een tweeling, maar ik wil even zeggen dat ik het echt superstoer vind dat je het wilt proberen!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  3. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Zelf geen ervaring met een 2ling maar wel met 2 kinderen tegelijkertijd voeden. ik weet dat het bij 2lingen verschild. De een houdt liever 1 baby per borst aan, de ander wisseld tijdens de voeding om en weer een ander draait de baby's om per voeding. Als je ze tegelijkertijd voedt heb je meerdere houdingen waarin dit kan. Een fijn (voedings)kussen kan hierbij helpen.
    Kwa hulp heeft je man voor een stuk gelijk. Maar tegelijkertijd zijn er ook voordelen. Zo kan hij of anderen ook helpen met de baby's aangeven, boeren, luiers, badje ect. En heb je geen gedoe met telkens flesvoeding halen opwarmen, flesjes schoonmaken ect (tenzij je gaat kolven)
    Als je idd zelf wil gaan voeden zou ik wel contact opnemen met een lactatiekundige, die kan jou en jou man dan goede tips geven en misschien ook ontdekken waarom het de vorige keer niet lukte en nu misschien wel. En wat je ook kiest. Druk gaat het toch al worden. Dus kijk vooral wat voor jou en je gezin werkt.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Ik heb onze tweeling gevoed tot 15 mnd. Wel met 6 maanden in combi met kunst voeding voor 1 van de twee.
    Heb veel rond het grote bed geleefd. En een Voedingskussen was mijn grote hulp. Ik pakte ze vaak tegelijk. Soms deed ik eerst 1, en dan gaf m’n man evt de volgende aan als die ook ineens al wilde. Dat gebeurde niet vaak. Ideale houding vond ik de rugby. Eerst de moeilijke baby aanleggen, dan de baby die makkelijker aanhapt. Ze liften op elkaar mee. Ze wekken samen een toeschiet reflex op. Dus voor een ‘zwakkere’ baby heb je een steuntje. Verder had ik ze elk een eigen borst gek genoeg. Ben beginnen met wisselen. Maar ik merkte dat de ene kant voor de ene baby veel beter ging dan de andere kant. Toen ze effectief konden drinken was ik snel klaar.
    Op borstvoeding . Com stonden altijd artikelen en ervaringen over tweeling voeden. Misschien staan ze er nog. Kijk ook eens naar het prematuren protocol. Ik ben blij dat ik er voor ben gegaan gezien hoe een kindje op kunst voeding reageerde. Het heeft wel tijd gekost om op te bouwen ivm hun vroege geboorte.
    Ga voor jezelf na, waarom lukte het vorige keer niet. En is daar wat aan te doen? en hoe veel wil je investeren.

    Maar voor ons was het het meer dan waard. Wil je meer weten dan stuur je maar een pb.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  5. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Dank voor de tips!

    Het is de vorige keer niet gelukt door een samenloop van omstandigheden. Dochter had longontsteking bij geboorte en ik complicaties van de ruggenprik. Ik had geen goede kolf in het ziekenhuis en ze hebben mijn dochter zonder mijn medeweten veel flessen gegeven op de afdeling, waardoor ze daar een voorkeur voor kreeg.

    Eenmaal thuis kreeg ze slaapproblemen, waardoor ze te moe was om goed te drinken.

    Heb het idee dat ik dit allemaal wel kan tackelen dit keer. Dus maak mij daar niet zo druk over.
     
  6. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Geen ervaring met een tweeling maar wat ik veel hoor is dat het een dagtaak is, zeker de eerste maanden. En aangezien je een peuter heb rondlopen zit de kans erin dat dat lastig wordt. Zo dronk mijn eenling heel vaak en lang, na 2 maanden dronk hij nog steeds 11 voedingen op een dag. Ik heb toen de keuze gemaakt om te stoppen want mijn oudste kind (toen 2 jaar) kreeg te weinig aandacht.

    Maar goed, elk kind (of 2 in jouw geval :p ) is anders en je kunt het sowieso zeker proberen als je dat wil. Elke week dat het lukt is meegenomen en misschien gaat het zelfs geweldig en hou je het zo een jaar vol of zo.

    Ik zou ook zeker een lactatiekundige inschakelen zodat je de beste start kan krijgen :)
     
    Fennec vindt dit leuk.
  7. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Hier ervaring. Nu goed een jaar.

    Mijn tips: gewoon proberen en go with the flow. Doen doen doen. Ik heb in het begin wat hulp gekregen met aanleggen, maar kon dat al snel zelf (omdat ik dat wilde dus zat al snel te stuntelen met ééndie naast me mag en de ander die al wel goed geïnstalleerd was). Ik voed ze eigenlijk altijd tegelijk, tenzij ze in het openbaar een slokje nodig hadden. Tegelijk scheelt veel tijd en helpt bij de borstvoeding (beide kanten tegelijk drinken zorgt voor sterke toeschietreflex)

    Ik heb (vanwege ouder kindje erbij) juist altijd beneden gevoed. Bereid je voor op momenten dat het veel om voeden gaat (maat dat is ook bij 1 kindje zo), dus zorg voor spullen bij de voed plek. Ik voed op verzoek, daarbij houd ik de 1e die die dorst heeft aan.. de andere leg ik dan ook aan.

    Ze zijn hier met goede termijn geboren en hebben geen bijvoeding nodig gehad. Ook heb ik ervaring met borstvoeding bij mijn oudste, dus ik wist dat er moeilijke periodes zouden komen.

    Tips:
    - Tweeling voedingskussen, ik had die van twinthings dacht ik
    - Ik heb bij de kraamhulp aangegeven dat ik de focus op borstvoeding aan de babys wilde. Overige zaken waren bijzaak.
    - op facebook zijn een aantal groepen over borstvoeding, lactatiekundige en ook specifiek borstvoeding bij een tweeling.

    Toitoitoi, succes!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  8. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Dank voor de tips!! Ik ga het gewoon proberen. Vooral als ze te vroeg geboren zijn schijnt moedermelk belangrijk te zijn voor hun organen en weerstand. Dus desnoods een tijdje kolven.
     

Deel Deze Pagina