Ik ben 6 weken geleden bevallen van een zoon. Sinds het 1e moment heeft hij een voorkeur voor de rechterborst. In 1e instantie ging het voeden links ook prima, maar hij is nu steeds vaker zeer onrustig links. Strekken met zijn beentjes, hoofd heen en weer schudden, heel hard toehappen en bijna kopstoten geven daardoor. Ik heb zelf het idee dat de melkstroom rechts veel harder gaat en dat hij daarom liever rechts drinkt. We zijn sinds een week ook af en toe aan het oefenen met een flesje afgekolfde melk met de Calma speen en dat is ook binnen no time weg (ondanks baby rechtop laten zitten en fles beetje horizontaal houden), waarna hij de keer erna soms zelfs rechts wat ongeduldig aan de borst ligt. Is het een optie om met alleen links kolven de productie daar wat te verhogen? Hoe vaak/lang/wanneer kolf je dan? En links als 1e aanleggen steeds of..? Tevens wil hij na de voeding niet boeren (kloppen, wrijven, rondlopen en armpjes omhoog geprobeerd). Ook na een half uur niet. Wel heeft hij heel veel lucht in zich, want je hoort het borrelen van binnen en laat ook veel windjes. Hij kreunt ook erg veel, is erg onrustig in bed, met de armen en beentjes zwaaien en trekken, spuugt en slikt veel en wordt soms ineens huilend wakker. Ik denk zelf door het zuur? Tips zijn zeer welkom ps: Ik voed trouwens met een tepelhoedje ivm zeer vlakke tepels
Hoi, Vaak hebben kindjes een voorkeur, niet altijd laten ze dat zo duidelijk merken als jij omschrijft. Wanneer de melk wel stroomt, drinkt je kindje dan wel links? Wat je kunt doen is inderdaad links starten of vaker wisselen naar links. (misschien kun je links dan een keer extra aanbieden tijdens 1 voeding: links starten, daarna naar rechts en evt. nog eens voor laatste slokjes naar links?) Altijd even afwachten wat het doet en hoe je kindje reageert. Wanneer je met tepelhoedjes voedt ( geen probleem op zich hoor, lekker mee verder gaan) is het verstandig om 1 moment op de dag extra aanzet tot productie te geven: dat kan zijn door een keer kort te kolven, na te kolven met je hand na iedere voeding of vaker te wisselen tijdens de voeding. Zo geef geef je je lichaam extra signaal dat er voldoende melk wordt aangemaakt en vang je op dat je lichaam dat mogelijk minder doet vanwege het hoedje. Kleine moeite dus, maar wel goed om te doen. Verder zou je een oxytocine neusspray kunnen vragen aan de huisarts voor links: dit heet syntocinon en maakt dat het toeschietreflex start: aanleggen: spray in je eigen neus en kijken of het helpt. Over het boeren: veel kindjes boeren niet. Geef gewoon gelegenheid. Je zou kunnen overwegen om je kindje te dragen: dat voorkomt veel onrust, laat je kindje slapen in de doek en houdt hem overeind wat prettig is wanneer hij last van zuur heeft. Informeer eens op internet of er een draagdoekconsulent bij jou in de buurt zit. Zij kan dan met jou op zoek naar de prettigste manier van dragen voor jullie allebei! Een aanrader! Ik hoop dat je hiermeer weer wat verder kunt: veel succes en anders hoor ik het graag weer.
Allereerst dank voor je antwoord! Ja, hij drinkt wel links. De melk begint ook wel redelijk snel te stromen. Vanochtend hoorde ik hem ook echt "klokken". De eerste 5 minuten drinkt hij dan prima en dan begint hij onrustig te worden. Nogmaals aanhappen, paar minuten drinken en weer onrustig. En daarna wordt de tijd tussen onrustig worden steeds korter. Als hij dan echt heel erg onrustig wordt en bijna niet meer wil aanhappen/drinken wissel ik naar rechts waar hij dan heel rustig verder drinkt. Uiteindelijk doet hij wel een uur erover voordat hij verzadigd is. Links wil hij ook niet zonder tepelhoedje aanhappen, rechts als hij wat rustiger is wel (niet als hij al heel erg ongeduldig/onrustig is) - dit probeer ik ook te oefenen zodat we hopelijk het tepelhoedje uiteindelijk niet meer nodig hebben. Ik heb het idee dat het niet zozeer de TSR is die links ontbreekt, maar dat er simpelweg minder melk in zit en dat het al snel minder hard stroomt. Het switchen voor het laatste slokje naar links zal ik eens proberen. Op het moment kolf ik na de ochtendvoeding (links zo'n 20ml, rechts zo'n 50-80ml). Eventueel zou ik in de vroege middag nog een keer extra kunnen kolven. Dan kan ik hopelijk ook wat sneller een voorraadje opbouwen voor als ik over 4 weken weer ga werken Sinds vrijdag is hij een ritme aan het ontwikkelen. Om 7.30 drinken, rond 11.30/12.30, einde van de middag en dan vanaf 19.00-20.00 clusteren tot 22.30-23.30. Soms op de dag nog 1 of 2 keer extra. Vaak begin ik met het clusteren met links, wat hij ook prima vindt. De laatste clustervoeding is dan met rechts. Het zijn niet veel voedingsmomenten. Om 7.30 maak ik hem dan ook al wakker, anders zou hij nog langer doorslapen. Wel duren de voedingen vaak een uur voordat hij echt verzadigd is. Hij lijkt al eerder tevreden maar na even rechtop gezeten te hebben wil hij dan weer verder drinken. Frappant is dat nu er minder voedingen zijn (en deze waarschijnlijk groter zijn), het probleem met zuur dat omhoog komt juist lijkt te zijn verdwenen. Zijn groei qua gewicht is volgens het CB goed (4605 gram nu). Krijgt hij zo voldoende vaak een voeding of zou hij eigenlijk nog gedurende de nacht een voeding moeten krijgen? Ik heb zelf ook al zitten denken om evt 's nachts links te kolven mocht ik wakker worden om te plassen of zo. En moet ik hem wakker maken om 7.30 of kijken hoe laat hij zichzelf meldt? Hij lijkt nl om 7.30 echt nog niet uitgeslapen te zijn, ligt echt nog diep te slapen, en wordt ook wat bozig wakker, terwijl hij overdag als hij uit zichzelf wakker wordt juist vrolijk is.
tja, wakker maken kan wel handig zijn omdat je straks weer aan het werk gaat en hij dan ws ook niet kan uitslapen tot half negen ;-S wanneer hij tot 5, 6 voedingen komt; prima. je kunt altijd een keer extra aanleggen. Dat de voedingen een uur duren is wel wat lang. Misschien kun je een lactatiekundige eens mee laten kijken? Misschien kan hij het niet zo goed vasthouden (mondmotoriek)en duurt het daarom zo lang. Kan hij wel goed een fles drinken? Groei gaat wel goed begrijp ik? Het is overigens goed om te weten dat kindjes wanneer mama aan het werk gaat nog wel eens extra komen voor de nacht. Dit heeft twee redenen: mama-tijd inhalen om zeker te weten dat mama er weer is! En het hele productie systeem in balans houden. Vaak gaat het ook na een tijdje weer over, even zo vaak ook niet. Veel succes!
Beetje late reachtie maar dank voor je advies. Ondertussen heeft hij zelf al zijn schema weer wat omgegooid. Na een dag met weinig voedingen gaat hij vanzelf om meer voedingen vragen de dag erop (en de nacht erop!) dus ik leg hem nu wat sneller/vaker overdag aan waarop hij dan 's nachts wat langer door slaapt. Verder probeer ik met clusterkolven de productie van links wat op te krikken. De voedingen duren met name een uur omdat ik hem eerst links wil laten leegdrinken (en aangezien hij vrij onrustig is duurt dat altijd even) en het boeren altijd lang duurt. Na links krijgt hij rechts en daar drinkt hij lekker door (ook een stuk rustiger), dus de mondmotoriek is volgens mij wel prima Ook een fles is binnen no time op (we houden hem al expres rechtop en de fles zo horizontaal mogelijk om de voeding te rekken!). Groei gaat prima inderdaad. Deze week ga ik hem maar eens proberen te wekken om 6.30 zodat hij in ons ritme gaat komen Nogmaals dank voor je advies!
Succes er meer! Het is altijd even zoeken in het begin, als ze dan goed groeien weet je waarvoor je doorzet!