Eergisternacht deed het voeden opeens ontzettend veel pijn, ik begreep er niets van. Gistermorgen kreeg ik opeens 40 graden koorts en heb de hele dag in bed gelegen. Ik was zo ziek dat ik niet naar mijn kind om keek (dit is helemaal niets voor mij). Mijn vriend heeft 'm dus flesvoeding gegeven. Dit ging hartstikke goed. Ik ben gisteren met antibiotica begonnen en vandaag voel ik me weer iets beter. Mijn vriend en ik hebben besloten om op flesvoeding over te gaan, omdat er in de bijsluiter van de antibiotica staat dat je tijdens de kuur moet stoppen met de borstvoeding. Ik heb nu wel ontzettend veel last van stuwing. Weet iemand hoe lang dit ongeveer gaat duren?
Ik zou onmiddellijk contact opnemen met een lactatiekundige die IBCLC-gecertificeerd is!! Radicaal stoppen met BV is vragen om een borstontsteking, kan je dus nagaan wat het doet als je er al één hebt! De meeste medicatie zegt trouwens dat je het niet mag geven icm borstvoeding maar vaak kan dit wel. Op de site van borstvoeding.com kan je hier meer over vinden of misschien weet de lactatiekundige er meer over.
Bij een borstontsteking moet je juist door voeden, omdat je anders verstoppingen krijgt en nog meer ontstekingen veroorzaakt. Voeden zal pijn doen, maar wat goed helpt is voor het voeden even warme doeken of een warme pittenzak op je borst leggen, dan gaan je melkkanaaltjes goed open staan en kan je kindje de borst goed leeg drinken.
Tijdens een borstontsteking MOET je door, want anders ga je nog veel raardere dingen krijgen dan nu! Wat betreft antibiotica: als je amoxiciline of azitromycine gebruikt mag dat gewoon met borstvoeding, van andere ab's weet ik dat zo niet, maar in de bijsluiter staat dat vaak vermeld omdat er gewoon geen onderzoek naar gedaan is. Maar aangezien zuigelingen deze ab's ook voorgeschreven krijgen, kun je ze dus ook rustig tijdens de BV gebruiken.
Eens met bovenstaande drie reacties. Daarbij denk ik, waarom kunnen arsten toch wel antibiotica voorschrijven, maar mensen niet inlichten hoe verder te handelen...zegt wel weer genoeg over wat ze van bv weten...*slaakt diepe zucht*...
Absoluut NIET stoppen nu, dan wordt het alleen maar erger! Je borsten zitten verstopt, je kind moet het eruit drinken!
Ik zou ook doorgaan met de bv! Hier ook een borstontsteking gehad op dag 11. Na 24u sloeg de kuur aan, na 2 dagen koortsvrij en na 4 dagen was de harde plek ook weg. Maar ik sluit me aan bij de vorige reacties.
ook hier bijna borstontsteking.... veel voeden en was er vanaf. Ik ben gestopt met borstovoeding omdat onze zoon koemelkallergie had. Ik kreeg spierpijn, koorts en ging er een lichtje branden, shit borstontsteking. Ik wilde jasper niet meer aan de borst leggen omdat ik melkprodukten op had, dus heb ik veel gekolfd en het weer gered! bel Nu nog lactatiekundige! en ga kolven als je geen borst durft te geven ivm medicatei
Nou die fles geven was zo ongeveer het allerstomste wat je vriend maar kon doen. Dat is vragen om meer ellende dan je nu al hebt. En zijn idee om dan maar helemaal te stoppen met borstvoeding is mogelijk nog stompzinniger. Sorry, ik kan het niet aardiger zeggen. Bij een borstonsteking maakt wel of geen antibiotica niet eens zoveel uit. Het belangrijkste bij een borstontsteking is dat je borst LEEG is en LEEG blijft. Dus elke 2 uur aanleggen, veel onder een warme douche, borsten leegmasseren en daarna kolven. Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met stoppen met bv tijdens een bo. Mijn tante wel, gevolg: een abces (en een huilbaby omdat het arme schaap opeens niet meer onbeperkt aan de borst moest, maar erg veel last had van het schema en de kunstvoeding).
Wat een onwetende dokter, die jou die AB heeft voorgeschreven. Niet omdat hij AB voorschrijft, want misschien is dat wel noodzakelijk, maar omdat hij niet met je verder praat over wat te doen met je lacterende lijf... Door acuut niet meer te voeden wordt de BO naar alle waarschijnlijkheid alleen maar erger. Niet stoppen dus. Als je de melk niet aan je baby mag geven (dat kan, met sommige soorten AB) zou je moeten kolven en die melk weggooien. Ik neem aan dat je geen voorraadje melk hebt, dus dan is KV nodig. Donormelk zou wellicht ook kunnen, als je dat een prettig idee vindt. Zodra jij bent gestopt met je AB, en die weer uit je lijf is, kun je jouw melk weer aan je baby geven. Als je echt wilt stoppen, zul je dat geleidelijk moeten doen, maar tijdens een BO lijkt afbouwen me niet de beste strategie. Bel alsjeblieft met een lactatiekundige. Een verkeerd behandelde BO kan zo'n ellende geven!
Jammer dat je niet goed bent voorgelicht, of dat je je onvoldoende hebt verdiept in borstvoeding en wat erbij komt kijken, of dat je geen lactatiekundige hebt geraadpleegd. Dan had je deze situatie wat beter kunnen aanpakken. Het komt wel vaker voor dat een huisarts je een medicijn voorschrijft, waarvan er in de bijsluiter staat dat het niet tijdens de borstvoedingsperiode gebruikt mag worden, maar dat het eigenlijk niet zo'n kwaad kan. Neem bijvoorbeeld Domperidon, daarvan staat ook in de bijsluiter dat het niet tijdens de borstvoedingsperiode gebruikt mag worden, maar het wordt regelmatig door vrouwen gebruikt om de melkproductie op te krikken. Ik neem aan dat je huisarts je die antibiotica heeft voorgeschreven, wetende dat jij borstvoeding geeft, aangezien je juist kwam vanwege een borstontsteking. Bel je huisarts nog eens op om te vragen of je nog borstvoeding mag geven tijdens je antibioticakuur. Dan weet je het in ieder geval zeker. Als je echt 100% achter de beslissing staat om te stoppen, ok dan. Als je nog geen handkolf hebt, koop er eentje, zodat je de ergste stuwing eraf kan kolven. Kolf niet te veel af, want dan blijf je melk aanmaken en kom je er niet van af. Als je niet achter deze beslissing staat, bel een lactatiekundige op, zoals mijn voorgangers aanraden. Het is nog niet het einde, het kan nog worden opgelost. Ik wens je veel sterkte en hoop dat je een keuze maakt waar je zelf ook gelukkig van wordt.