borstvoeding combineren kunstvoeding slecht?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door gea2007, 27 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Jeetje ik dacht dat t met 3 maanden wel zon beetje goed zou zijn en ik nu toch wel erg stabiel was. Naja nooit te oud om te leren, toch?
     
  2. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Idd, ik leer ook nog elke dag :D
     
  3. Eendje77

    Eendje77 Lid

    28 jan 2008
    68
    0
    0
    Hoi,

    Beetje oftopic maar wil toch even reageren op Lien:

    Hier hebben we dus een geval van borst-speenverwarring wat nooit meer goed gekomen is: dit is echt geen onzin! Sverre hapte gelijk al redelijk goed en de eerste paar dagen snapte hij de borst prima. Maar doordat mijn melk niet goed op gang kwam en ik veel pijn had(achteraf spruw) adviseerde de wijkverpleegkundige even een weekendje :( alles te kolven en met de fles te geven. Daarna is het dus helaas nooit meer goedgekomen. Eindeloos hebben we geoefend, samen gehuild en enorm veel frustatie gehad. De verwarring bestond eruit dat Sverre (na een weekend flessen) zijn mond niet meer wijd genoeg open deed en zijn tong niet meer over zn onderkaak deed en mij daarmee dus erg veel pijn deed. (de afdruk van zijn kaak stond in mijn borst) Alle "tongoefeningen" van de lactatiekundige ten spijt is het dus niet meer gelukt. Heb uiteindelijk nog 4,5 maand gekolfd, waarvan de laatste anderhalve maand bijgemengd met kunstvoeding. Maar blijf het jammer vinden dat ik mooie momentjes samen heb gemist. (Fles is toch anders)

    Lien: je hebt gewoon geluk gehad, wees er maar blij mee!

    Groetjes Eendje
     
  4. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Klopt toch niet helemaal. Voorbeeld: Bij HIV word aangeraden of volledig bv te geven of volledig kv. Als je volledig bv geeft word je kindje beschermt door het laagje wat bv aanlegt in de darmen van je kindje. Als je bv combineert met kv heeft een kindje meer kans om HIV op te lopen omdat kv de darmwand aantast.
    Nu speelt dit in NL wrs niet maar in veel (armere) landen wel. Daar is kv (te) duur en schoon drinkwater vaak ook moeilijk te verkrijgen.
     
  5. Alita

    Alita Niet meer actief

    :confused: Kom op wat doet het dan wel niet bij de kindjes die alleen fv krijgen!!!!!
     
  6. Beertje09

    Beertje09 Fanatiek lid

    21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik ben even aan het meelezen, maar wat een verschillende reacties zeg, wat is het nou slecht of niet slecht?
     
  7. B en N

    B en N Fanatiek lid

    13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Slecht is denk ik een groot woord maar BV is zeker weten beter, daar is geen twijfel/discussie over mogelijk. Dus alle moeders die het kunnen geven; geven! De stoffen die BV heeft halen het niet bij de stoffen uit KV.

    Elke druppel BV is een kostbare druppel hoe meer druppels hoe beter :)
     
  8. Beertje09

    Beertje09 Fanatiek lid

    21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Dat BV beter is dat is 1 ding wat zeker is, kun je idd niet over twisten!
     
  9. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Cindy: Oke aantasten klinkt mischien wel heel ernstig. Maar het is algemeen bekend dat de darmflora van bv en kv verschillen. Daarom stoppen kvfarbrikanten ook probitioca (gemaakt uit kippenpoep) in de kv om te proberen bv nog beter na te bootsen. Maar dan nog is er verschil.

    En als je dat linkje leest wat ik eerder gaf word het ook heel duidelijk uitgelegd wat het verschil in de darmen is tussen kv en bv gevoede kindjes.
     
  10. princesje83

    princesje83 Fanatiek lid

    1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    :confused: :confused: :confused:

    Gooit nu heel resoluut het pak kv wat in de kast stond in de prullebak en besluit om absoluut door te gaan met bv tot 1 jaar.....


    is dat echt waar?!!!!!!!!!! kippenpoep??? :confused:
     
  11. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hihihi, dat staat niet bij de ingredienten he....ach alles weten maakt niet gelukkig ;)
     
  12. princesje83

    princesje83 Fanatiek lid

    1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    neej niet echt nee....
    Kijk, er zit veel troeop in dingen die we zelf eten, maar dan is het voor jezelf! als je gaat bedenken dat je je kindje kippenpoep zit te voeren...... bleh.......... moet er niet aan denken...

    Mijn ventje krijgt heel af en toe weleens een keertje een kv flesje en ik merk dan wel altijd meteen dat hij hel andere ontlasting krijgt, na 1 flesje al! dus er zit naar mijn idee idd wel een waarheid in het verhaal achter de link, al is het in hele dure taal opgeschreven ;)
     
  13. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik zie het als volgt: alles wat nagemaakt wordt, kan nooit voldoen aan het oorspronkelijk product. En zo is het ook met BV. Alles wat van nature goed is, behoeft geen reclame,nietwaar?
     
  14. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ze stoppen natuurlijk niet echt kippenpoep in de kv maar ze halen bacterien uit kippenpoep die ze in de kv doen. Niet alle kv hebben dat hoor. (ben niet zo thuis in kv dus weet niet precies welke) is in elk geval een rechtzaak om geweest tussen Nestl* en ik meenden Nutrici*a. Op bv.com word er over geschreven en ook een gedeelte van de rechtzaak kon je eerder terug vinden op internet (nu ff geen zin om op te zoeken.)
     
  15. Alita

    Alita Niet meer actief

    ik geef ook trouwens bv en vindt het ook het beste maar kon me zo slecht voorstellen dat kv zoooo slecht is snappie???!!
     
  16. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik ben er absoluut van overtuigt dat bv beter is, maar ik denk dat sommige reacties overdreven zijn. Ik heb nog nooit gehoord van het aantasten van de darmwand, de gaten die een baby al zou hebben, en ga zo maar door. Wanneer ik in dit soort discussies vraag om wetenschappelijke artikelen (dus niet: mijn lk zegt...) krijg ik ze toch nooit en daarom vraag ik ze ook niet meer.

    Wat me vaak opvalt is dat er veel moeders zijn die na drie maanden weer een dag of vier in de week aan het werk moeten. Ze proberen absoluut met het kolfrecht dat ze hebben te kolven en er het beste van te maken. Blijkt soms niet te lukken, moeders raakt oververmoeid (over risico's van wiegedood gesproken...) en erg prikkelbaar, oa wanneer de baby zorg en aandacht nodig heeft wanneer hij pijn oid heeft. Ik denk dat het niet nodig is deze mama's een schuldcomplex aan te praten. Kv is niet het einde van de wereld wanneer kolven in een stressvolle baan (die ik godzijdank niet heb) echt niet gaat. We weten allemaal wel dat de voorkeur uitgaat naar volledige bv voor tenminste zes maanden, en ik denk dat, als ik het zo lees, die intentie er bij iedereen wel zit. Het moet wel mogelijk zijn!

    En wat ik me wel eens afvraag: Werken de mama's van de fanatiekere (niet wetenschappelijk onderbouwde) opmerkingen vier of vijf dagen in de week in de eerste zes maanden? Daarna krijgen de kleintjes immers bijvoeding. Want als dat niet zo is, kun je ook niet oordelen of het vol te houden is of niet. Gezondheid en welzijn van het kindje gaan absoluut voor, en als bv de welzijn van het kind aantast lijkt het me beter om kv ernaast te gebruiken...
     
  17. gea2007

    gea2007 Lid

    5 mei 2008
    13
    0
    0
  18. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @nikita: ik gaf een linkje met wetenschappelijk bewijs. En gaten in de darm is een algemeen bekend fenomeen heeft niets met fanatiek zijn te maken. Als je je en beetje in (borst)voeding verdiept dan kom je dat overal tegen.

    En ik werk ook idd (nu even niet met zwverlof) en heb ook wel een poosje 5 dagen per week gewerkt ja. Toch tot mijn oudste 13 maand was voor hem gekolft op mijn werk.

    En ik wil zeker niemand een schuldgevoel aanpraten. Wat ik vertel is gewoon de waarheid.
     
  19. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Petje af voor het 13 maanden kolfen! Ik vind het een hele prestatie en denk dat je als moeder sterk in je schoenen moet staan om in een 40-urige werkweek door te gaan met bv. Uiteraard is het vanaf 6 maanden een stuk makkelijker ivm bijvoeding en dergelijke. Heb je tot zes maanden ook gewerkt? Of had je ouderschapsverlof? Dat maakt natuurlijk ook een groot verschil.

    Over je artikel: Wie is die Marcha Walker? Ik kan niet vinden of ze dit onderzoek zelf gedaan heeft en wat zij is. Ik heb op school geleerd kritisch te zijn en niet alles waar het woordje 'artikel' op geplakt is of een bronvermelding bij staat (ik bedoel: jip en janneke is ook een bronvermelding) als wetenschappelijk te bestempelen. Dus mijn grote vraag: Wat is Marcha Walker? En is ze hierop gepromoveerd of?

    Verder is het heus waar dat bv onomstotelijk de beste voeding is voor je kindje, maar niet dat het automatisch het beste is voor het welzijn van je kindje. Zoals ik al eerder schreef kan het voor een mama heel erg stressvol zijn om in een drukke werksituatie fulltime te kolven en kan het voor het welzijn van het kindje beter zijn om wel gedeeltelijk kv te gaan geven. Een oververmoeide prikkelbare mama lijkt me nog altijd gevaarlijker voor een kindje dan gedeeltelijk kv. Dat lijkt me, hoe jammer dat ook is, niet het einde van de wereld.

    Ik denk dat het overigens wel altijd de moeite waard is om het op zijn minst te proberen. Soms lijken de beren op de weg groter dan ze zijn en is het misschien eigenlijk best wel op te brengen voor de betreffende mama's. Stoppen kan op ieder moment, weer opnieuw beginnen omdat je spijt van je keuze hebt is vele malen moeilijker.

    Over dat gaten in je darmen: Ik heb er nog nooit van gehoord en heb me wel degelijk in de bv verdiept. Ik kom het in de reguliere boeken niet tegen en heb de lk er ook niet over gehoord toen mijn kleintje bijgevoed moest worden omdat zijn billirubinegehalte op het randje zat. Kan het zijn dat je dit soort dingen alleen tegenkomt op fanatiekere sites?
     
  20. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Leuk betoog, en met een knipoog geschreven. Lijkt me een verheldering voor vrouwen die toch al met een behoorlijk schuldgevoel zitten. Haar laatste zinnetje, over dat ze toch nog even doorgaat met bv omdat het wellicht haar laatste kans was op dat warme babyhuidje tegen haar aan, vond ik een mooie afsluiting van haar betoog.
     

Deel Deze Pagina