Borstvoeding combineren met flesvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by renaatje86, Feb 27, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

Feb 4, 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Hallo!

Ik ben voor de 3e keer zwanger en schiet al mooi op naar de 20 weken.

Bij mijn oudste heb ik 2 weken borstvoeding gegeven en vond het verschrikkelijk! Deed pijn, duurde lang en vond het ongemakkelijk. Als de kleine man lekker lag te drinken kon ik dan wel weer genieten van het voeden.

Bij m'n 2e lag het bv ellende nogal vers in m'n geheugen en heb toen besloten om geen bv ten geven maar gelijk flesvoeding.

Deze keer wil ik graag weer borstvoeding proberen. Als het goed gaat zou ik het eigenlijk willen gaan combineren met flesvoeding. Ik wil dus niet gaan kolven om het vervolgens in een fles te doen.

Ik ben benieuwd of er dames zijn die hier ervaring mee hebben en zo ja hoe ze het hebben aangepakt.

Ik zit niet te wachten op kritiek of commentaar waarom ik het zo wil en waarom ik niet wil kolven. Ik vraag naar dames die hier ervaring mee hebben en dat met mij willen delen.
    Alvast bedankt!!

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Mag ik ook opmerken dat slechts weinig vrouwen dat trekken, omdat je productie op die manier nooit voldoende aangezwengeld wordt? Of zwijg ik beter? (Ik vraag het oprecht, het is niet gemeen bedoeld)

3. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Bij zowel mijn tweede als deze baby red ik het niet volledig op bv. Bij de tweede idioot hard mijn best gedaan, maar na een maand of 3 toch elke dag wel een flesje erbij. Ik kolfde op mijn werk nooit voldoende, maar kolfde thuis wel zoveel mogelijk extra. Uiteindelijk was ik echt doodvermoeid (meer dan alleen de baby, werk hielp bepaald niet mee).
    Dat wilde ik niet meer, dus bij deze aangegeven bv te geven zo lang het gaat. Sinds een maand of 2 kolf ik niet meer genoeg op mijn werk, sinds een week of 3 red ik het sowieso vaak niet meer. Dus bijna elke dag krijgt ze ook een flesje. Daarmee ben ik effectief wel aan het afbouwen, ik doe namelijk geen moeite om het op te krikken, maar daar heb ik vrede mee.
    Maar dat is dus wel waar je rekening mee moet houden. De kans dat je heel lang bv gaat geven wordt niet zo groot. Maar dat hoeft niet erg te zijn, dat ligt heel erg aan jouw wensen en doel.

Ik zou aanraden om te proberen in het begin volledig bv te geven. Dan kun je daarna af en toe een flesje geven, wisselend over de dag. Dan houd je het het langst ongeveer op peil.
    Maar de vraag blijft, wat wil jij qua bv en waar voel jij je goed bij?

4. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

Feb 4, 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Ik wou niet gelijk vanaf dag1 gaan combineren. Eerst een week of 2/3 ofzo aankijken en de bv opgang brengen en dan kijken of combineren lukt. Heb nog geen idee hoe of wat dat wil ik nu uitzoeken wat eventueel zou kunnen.

Ik snap idd dat je bv productie omlaag (kan) gaan wanneer je combineert. 😊

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,807
    5,942
    113
    Female
    Op gang brengen in 2/3 weken, dat is ook echt het minimale wat je dan doet. Je moet het zien als een thermostaat. Die staat dan op stand 2. Ga je dan al afbouwen (want dat is wat je doet, je vervangt voedingen), dan staat de temperatuur nog zo laag, dat deze al snel naar het minpunt zal dalen,omdat je borsten denken, oh, blijkbaar is er minder melk nodig.Borstvoeding is echter een vraag/aanbod principe,gebaseerd op hoe een mens (zoogdier ) is gemaakt. Met 2/3 weken ga je uit van 8-12 voedingen per dag. En is er nog geen stabiele productie.
    De kans is dus vrij groot dat je dan heel erg snel droog staat.
    Maar goed,als jouw doel is om maar kort borstvoeding te geven,dan is dat oké toch?

Ik lees nog een keer je bericht,waarom deed het voeden pijn? En lange voedingen, was daar een reden voor, wat was voor jou een "lange" voeding?

6. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

Feb 4, 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Ik was wel een uur bezig met voeden en het "aanhappen" deed erg veel pijn (tepelkloven en zat tegen een borstontsteking aan)

Kan misschien ook wel langer gaan opbouwen, ik ben nog erg zoekende en dit soort informatie helpt dan zeker! 😊

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,807
    5,942
    113
    Female

Mag ik vragen welke begeleiding je hebt gehad?

8. Antje88

Antje88 Bekend lid

May 8, 2013
    859
    13
    18
    Ik heb bij de oudste op een gegeven moment ook 1 a 2 voedingen vervangen door flesvoeding omdat ik wilde dat mijn zoontje aan flesvoeding zou wennen, maar ik kolfde dan ook. Wel dubbelop natuurlijk, maar anders zou mijn productie naar beneden gaan en dat was niet de bedoeling.

Ik ben niet zo'n expert in borstvoeding maar wat ik wel weet is dat als je de voeding vervangt door flesvoeding en je gaat daarbij niet kolven, je productie naar beneden gaat. En zeker als je dat zo vroeg doet. Ik dacht dat er ongeveer 3 weken voor stond om de borstvoeding goed op gang te laten komen?

Ik zou in ieder geval wel aangeven bij de intake van de kraamhulp of bij je verloskundige dat je goede begeleiding wilt hebben bij de borstvoeding als je dat wilt gaan geven. Ik lees en hoor toch best wel vaak reacties dat vrouwen geen goede begeleiding hebben gehad en daardoor eerder stoppen dan zij in de planning hadden. Dat zou zonde zijn toch?!

Niet als kritiek bedoeld, maar waarom wil je het bijvoorbaat al gaan combineren?

9. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik heb bij mijn middelste noodgedwongen een tijd gecombineerd, maar met andere insteek dan jij.

Had slechte begeleiding en daarbij ook tepelkloven, lange voedingen, e.d. Baby groeide niet zo goed, simpelweg omdat ze dus niet efficiënt genoeg dronk. Ze lag net niet goed aan ;) en hierdoor geen goede drinktechniek. Een tijdje ging het wel, maar tijdens de regelperiode rond 12 wkn was ze niet in staat om mijn borsten adequaat te stimuleren en stortte mijn melkproductie in. Tegen die tijd was ze ook zoveel reserves verloren dat ze erg hongerig en ontevreden werd.

Ik heb er toen voor gekozen om te kolven, maar had te weinig melk, dus bijgevoed met FV. Baby heeft 2 weken enorm gebunkerd om haar tekorten aan te vullen. Flesjes geven in de nacht vond ik veel te vermoeiend, dus ze kreeg overdag de fles en 's nachts legde ik haar aan. Ik kolfde 6 keer per dag en vulde de melk aan met FV (gemiddeld 1-2 flesjes per dag).

Na een 2-tal maanden was mijn productie zo verbeterd dat FV niet meer nodig was.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar welke begeleiding je hebt gehad. Je verhaal past bij een niet goed aangelegde baby, waar een lactatiekundige je in kraamweek al mee kan helpen. Ik heb zelf ook veel baat gehad bij het kijken van filmpjes op youtube hoe je een baby nu goed aanlegt, ik bleek het bij mijn middelste niet goed gedaan te hebben. Bij derde kwam ik er ook achter dat ik uitsluitend in de rugbyhouding haar goed/pijnloos kon aanleggen, een houding die ik bij middelste nooit geprobeerd had.

Maar goed, belangrijkste is om te doen waar jij je het prettigst bij voelt. Mijn ervaring is dat er vaak heel wat meer bij BV komt kijken dan 'standaard' in het boekje staat, maar dat er ook goede hulp en begeleiding te krijgen is en er ook veel meer 'oplossingen' zijn dan je wellicht zou denken.

En dat je flesje en BV niet 1 op 1 kunt vergelijken. Dat een baby in 20 min een flesje leegdrinkt, betekent absoluut niet dat een baby ook in 20 min klaar moet zijn aan de borst... Zeker die kleintjes niet. Een voeding die 45 min duurt is voor een pasgeboren baby echt niet vreemd.

Veel succes met je keuzes!

Share This Page