Borstvoeding combineren met kolven of kunstvoeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Toepietie, Jun 18, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Toepietie

Toepietie Nieuw lid

Feb 11, 2024
    2
    1
    3
    Female
    Ik ben enkele weken geleden mama geworden van mijn eerste kindje en ben sindsdien exclusief borstvoeding aan het geven. Nu vraagt hij overdag meestal om de 2 uur een voeding en 's nachts rond de 3/4 uur.

Ik wil echter ook overdag wel eens zelf zonder hem naar buiten kunnen (naar de winkel, naar de dokter, naar de kapper, ...). Zouden jullie hiervoor aanraden dat ik begin af te kolven en dat mijn man dit dan geeft als ik er niet ben? En dan beter met een elektrische kolf of een handkolf?
    Of stilletjes aan overschakelen naar een combinatie van borstvoeding en kunstvoeding?
    Ik zou graag zeker nog deels borstvoeding willen geven aangezien dit een heel fijn moment is tussen mij en mijn kindje.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,804
    5,941
    113
    Female
    Wat een mooi schema heeft je kindje!
    Voor een pasgeborene is dit blijkbaar war hij nodig heeft. En dat betekend ook dat jouw productie, die nu nog volledig in de opbouwende fase zit, dit ook nodig heeft.
    Wil je een keertje weg, dan kan je vlak voor zijn voeding even afkolven. Een voeding overslaan is geen goed idee, aangezien je dan met volle borsten bij de kapper zit en daar wordt je echt niet blij van.
    Wil je de kolf echt gebruiken voor af en toe dan volstaat een handkolf of een enkele elektrische kolf.
    Wel eerst een beetje gaan oefenen, gebruik een fles met een newborn speen. En rustig aan, de voeding mag echt wel minimaal 15 minuten duren

Nu al overgaan naar een combinatie met kv terwijl je baby pas een paar weken oud is. Ja er zijn vrouwen bij wie het lukt
    Maar biologisch gezien werkt het niet. Zoals al geschreven, jouw productie zit in de opbouwende fase
    Je borsten hebben nu veel stimulans nodig om te begrijpen dat er melk gemaakt moet worden. Omdat je kindje groeit en steeds meer voeding nodig heeft. Je krijgt dan ook te maken met regeldagen en clusteravonden. Die zorgen er voor dat de fabriek een tandje bij gaat zetten om te voldoen aan de vraag van je kindje.
    Door voedingen af te bouwen zeg je eigenlijk: hoeft niet, blijf maar waar je bent qua productie
    Als je kindje ouder is, dan is dat soms oké. Maar in deze fase is je productie niet stabiel. En zegt de fabriek : oh nou dan stoppen we er maar helemaal mee.
    Je kan het dus proberen maar de kans is groot dat op deze leeftijd het dan einde borstvoeding is.

Ik snap dat je die momentjes voor jezelf wil.
    In mijn ervaring kan er best veel als je je kolf mee neemt.
    Ik ging lunchen met vriendinnen en belde van tevoren of er een ruimte was waar ik even kon kolven.
    Meestal was dat geen enkel probleem en dat zat ik ook niet vreselijk aan de tijd gebonden.

Nog een tip: denk aan zoogcompressen.

Toepietie and Trirani like this.
  3. Toepietie

Toepietie Nieuw lid

Feb 11, 2024
    2
    1
    3
    Female
    Dankjewel voor alle tips! Ik heb mezelf een handkolf aangeschaft om eens te kijken of dat lukt.
    Ik heb gelukkig al zoogcompressen maar heb redelijk veel lekkage, dus ik gebruik zo van die lekschalen (die trouwens goed vol zitten op het einde van een voeding :p )

Zoe123 likes this.
  4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,804
    5,941
    113
    Female
    Top! En denk er aan om ze dus in te doen als je even weg bent alleen
    Ik weet nog dat ik dacht dit overkomt mij niet, ik kan heus wel even zonder
    Maar ik stond dus mooi in de AH met 2 ronde plekken op m’n bh :|

Share This Page