Hoi allemaal, 3 dagen geleden ben ik bevallen van een lief klein meisje. In tegenstelling tot mijn borstvoeding avontuur met mijn zoontje, gaat het nu echt als een speer. Ze is nauwelijks afgevallen, drinkt ontzettend goed aan de borst en komt zo ongeveer elke 3 uur. Bij mijn zoontje is live voeden nooit gelukt. Aanhappen ging moeizaam, ik begon al te snel met flesjes en speentjes voor mijn gevoel waardoor hij het nooit goed geleerd heeft. Mijn grootste angst is dan ook dat het uiteindelijk toch gaat falen dit keer, ondanks dat ze het nu super goed doet. De eerste dag heeft ze namelijk niet helemaal goed aangehapt waardoor ik een blaar kreeg op mijn linker tepel, waar nu ook wat kloven omheen zitten. Rechts nergens last van. Volgens kraamzorg bestaat tepel / speen verwarring echt niet en moet ik gewoon rechts aanleggen en links kolven en geven in de fles, tot het genezen is. Liefst kolf ik helemaal niet omdat ik daar 1) een hekel aan heb gekregen door de vorige keer en 2) als de dood ben dat ze toch de borst gaat verleren. Maar ja, die tepel moet wel echt even goed genezen en liefst snel ook... Ik merk dat elke keer dat ze eraan drinkt het wondje weer open gaat en het steeds iets erger wordt. Terwijl wanneer ik die borst kolf het lijkt te helen... Heeft er iemand tips wat ik het beste kan doen? En wat denken jullie met verleren van de borst en tepel / speen verwarring? Oh ja en de kraamzorg geeft haar de hele dag een speentje omdat ze zoveel zuigbehoefte heeft en anders veel vaker aan de borst wil. Zelf heb ik dat liever niet, ik merk dat ze ook prima tevreden is tegen me aan of als ze gewoon wat vaker kleinere beetjes komt drinken... Ben gewoon bang voor weer een fles en speen kindje terwijl ik er echt alles aan wil doen om dit borstvoedings avontuur te laten slagen, we zijn namelijk al zo goed op weg! Nou tips zijn welkom!
Lanoline smeren! Telkens invetten en aan de lucht laten drogen, dan heelt het sneller. Ik heb weken met kloven gevoed omdat mijn dochter niet goed kon aanhappen door een te strak tongriempje. Afzien was het en in de kraamweek heb ik ook heel wat gehuild van de pijn. Nu voed ik zonder problemen maar ik heb tot zeker 8 weken kloofjes gehad (met 6 weken is haar tongriem geklieft en toen begon het te helen). Ze verleren de borst niet zo snel, ook als je tussendoor een flesje geeft. Mijn dochter kreeg amper iets uit de borst dus gaven we een fles (bv) na. Soms sloeg ik het live voeden over omdat het me te veel pijn deed. Na het klieven heb ik haar meteen volledig aan de borst gekregen terwijl ze al 6 weken was. Doe wat goed voelt, ook qua vaker voeden. Speentjes zijn niet nodig, vind ik. Als je kindje zuigbehoefte heeft, weet je als moeder prima hoe die behoefte te stillen. Je melk moet nog goed op gang komen en als je niet naar je kindje kijkt, kan je je melkproductie ook remmen. Zeker wanneer de stuwing afzakt. Dus luister naar je gevoel, dat is het belangrijkste.
Hier is nooit fles tepel verwarring geweest. Ik kolf wat vaker de pijnlijke kant. Onze 2 jongsten konden vanaf de start niet live drinken. Dus via spuitjes en daarna fles gegeven. Nr2 tepelhoedje gebruikt (en de pijn, de hel. Hem aanleggen was afschuwelijk) en na 9 weken ging t wel oke. Heb hem 4 jaar gevoed zelfs. Nr2 ook gestart met fles. Uiteindelijk overgang naar borst en ging probleem loos. Juist als t zeer deed kolfde ik liever die kant. Nog steeds. Hij had laatst een behoorlijke wond veroorzaakt. Voedden maakte de wond alleen erger. Met lanoline en kolven aan die kant herstelde het. Hij pakt net zo makkelijk de borst als de fles. Dus ik ben ook team kolf. Dan hersteld de huid tenminste wel.
Goed smeren met tepelcreme. De tip was al gegeven. Ik gebruik altijd doe van Kruidvat. Daar zit ook Lanoline in.
Ah, zo verrekte pijnlijk, zo'n kloof! Tussendoor inderdaad zoveel mogelijk aan de lucht laten drogen, en voeden in een andere houding kan ook helpen het kloofje wat te ontlasten. Dus als je meestal in Madonna voedt, probeer dan eens in zijligging te voeden bijvoorbeeld. En eh, die kraamverzorgster... je mag voor jezelf opkomen hè. Als jij niet wil dat ze nu al veel een speentje krijgt, mag je dat gewoon aangeven! In principe is de borst bedoeld om zuigbehoefte te stillen Hopelijk ben je snel van je kloofje af!
Ik zou niet zo bang zijn voor de verwarring omdat je haar nog aan de goede borst laat drinken. Ik denk dat als je de andere kant even afkolft en goed smeert deze snel(ler) zal genezen en ze daar weer eerder uit kan drinken. Probeer ook lekker te genieten want het gaat al zo super goed!! Mag je trots op zijn. En ik ben ook van mening dat speentjes niet altijd nodig zijn, zeker in de kraamtijd nog niet. Dus in gesprek met je kraamverzorgster
Deze heb ik gebruikt en die vond ik echt geweldig. Meestal wel bij elke kraamzorgwinkel te koop. Je tepels genezen maar er komen geen korstjes, waardoor die dus ook niet open gaan tijdens het weer voeden. Scheelt een hoop pijn en mij lukte het zo wel om altijd live te voeden. https://www.gewoonborstvoeding.nl/mother-mates-voor-tepelkloven-192
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb uiteindelijk 24 uur gekolft en daarna waren de kloofjes al helemaal dicht. Kort daarna vielen de korstjes er zelfs al af en ben sinds gisterenavond weer begonnen met live voeden. Gelukkig is dat helemaal goed gegaan! Wondjes nog steeds dicht en mn dochtertje is het ook nog niet verleerd In elk geval bedankt voor alle waardevolle tips!
Gefeliciteerd met de geboorte!! Toen ik de eerste weken net begonnen was met bv kreeg ik ook kloven en bloedende tepels. Ik heb dan steeds een paar keer met met een tepelhoedje bv gegeven en dan weer een keer zonder proberen tot de pijn weg was en mijn dochter goed deed aanhappen. Die hoedjes waren echt mijn redding. Bij de andere borst deed ik dan tijdens het voeden en opvangbakje of kolfje hangen zodat er geen melk verloren ging, voor in een flesje of de vriezer. Maar bijna alleen maar live gevoed. Veel succes met je bv avontuur
Wat een goed nieuws! Ik vond zelf de hydrogel pads heel fijn. Dus mocht je toch nog een keer een wondje krijgen: een aanrader.