Vingervoeden

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by murphy, Sep 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. murphy

murphy Bekend lid

Oct 8, 2010
    877
    1
    18
    Ons zoontje is twaalf dagen geleden geboren, na een zwangerschap van 37 weken. Hij woog bij de geboorte 3010 gram en is nu bijna weer terug op zijn geboortegewicht.

Ik was van plan om borstvoeding te geven, maar hij drinkt niet aan de borst, hij zuigt niet of nauwelijks. Ik ben toen gaan kolven, om hem toch moedermelk te laten drinken uit de fles. De borstvoeding is gelukkig goed op gang gekomen, maar de kleine man drinkt ook niet goed uit een flesje. Om hem toch zijn voeding te kunnen geven, zijn we begonnen met vingervoeden. Op een vinger zuigt hij wel heel goed en hij krijgt zo zijn voeding binnen, hij groeit ook goed, gelukkig.

Alleen is het wel de bedoeling dat hij uiteindelijk uit een flesje gaat drinken, voorlopig nog de gekolfde voeding en daarna flesvoeding. Hij lijkt nog niet genoeg energie te hebben om goed te zuigen aan een flesje, als hij een paar slokjes drinkt, valt hij weer in slaap en is hij niet meer wakker te krijgen. Als hij net lekker wakker is, drinkt hij wel iets beter.
    Mijn vraag is nu hoe lang het ongeveer kan duren voordat hij sterk genoeg is en of er misschien flessen en spenen zijn die wat groter en breder zijn in zijn mondje, wat het drinken misschien iets makkelijker maakt voor hem. Hij drinkt nu uit een flesje van Avent.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Aventflessen staan erom bekend dat het stugge spenen heeft, wat het drinken moeilijker kan maken. En je kindje dus sneller moe kan worden.

Wil je dat je zoontje t.z.t. nog aan de borst gaat drinken, of alleen met de fles?
    Hiermee hangt de keuze van een fles wel samen.

Nog wel aan de borst? Dan zou ik kiezen voor de breastflow. Dit is via internet te bestellen. Dit is een fles die de borst simuleert en dat de overgang van fles terug naar borst makkelijker verloopt.

Alleen aan de fles? Dan zou ik kiezen voor een difraxfles. Een brede speen heb je eigenlijk dan niet meer nodig. De flow van deze fles is zo gemaakt dat hij nauwelijks lekt als hij onderste boven hangt en hij zich niet kan verslikken als hij zelf niet zuigt.

Wakker houden?
    Je kan hem halverwege de fles even laten boeren en een schone luier geven ipv de luier van te voren doen. Vele kindje worden dan weer wakker. Je kan ook zijn voetjes bloot houden tijdens het voeden of hem meer rechtop houden.

Hoelang kan het duren?
    Dat is niet te zeggen helaas. Je zoontje zal dat vanzelf gaan aangeven. Blijf oefenen met de fles/borst en geef de rest van de melk via vingervoeden. Wilt hij niet nog vingervoeden, dan wacht je tot hij zich weer meld.
    Als je moedermelk geef, mag je kindje zovaak drinken en zoveel drinken als hij wilt. Er zit geen maximum aan moedermelk.
    Krijgt hij kunstvoeding dan moet je je wel houden aan een maximum.
    (Gewicht x 150ml / aantal voedingen)

Succes.

Groetjes Saskia

Share This Page