Borstvoeding combineren met opvolgmelk en bijvoedingsvragen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door poekie01, 2 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poekie01

poekie01 Actief lid

20 dec 2007
    132
    0
    0
    Allereerst nog de beste wensen voor 2009!

Ik wil langzaamaan gaan afbouwen met BV. De ochtend en de avondvoeding wil ik voorlopig nog houden. Is het mogelijk bv te blijven combineren met opvolgmelk? En hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?

Was woensdag bij het CB en daar zeiden ze dat de vit d verhoogd moest worden met 5 druppels (in totaal dus 10). Maar vond het maar een raar mens en vraag me af of ik dit nu moet aanpassen. Wat weet jij hiervan?

Verder vond ze dat Quinten qua gewicht niet goed met de curve meeging. Ik legde haar uit dat ik BV geef en dat die curve van het CB op flesvoeding gebaseerd is. Maar ze vond (liet me amper uitspreken..)dat ik Quinten 's ochtends en 's middags brood moest geven en ei/ vlees bij het avondeten. Op dit moment krijgt ie een stuk fruit (banaan/peer/appel), een boterham met appelstroop en 's avonds groenten a la Rapley en nog BV op vraag.
    In het boek van Stefan Kleintjes komt vlees pas later en zou eigenlijk ook niet weten hoe ik het mag bereiden. Ik heb Quinten's curve op WHO bekeken, maar daar loopt ie netjes (misschien ietsje onder) gemiddeld. Wat moet ik nu met dit CB "advies"?

Het is een behoorlijk verhaal geworden, maar moest even mij ei kwijt. Alvast bedankt voor je antwoorden.

groetjes

2. poekie01

poekie01 Actief lid

20 dec 2007
    132
    0
    0
    o ja, het gewicht/ lengte is nu: 8220 gram bij 69,5 cm. (geboorte gewicht was 3085 en 51 cm)

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Poeki,

Ik mag het niet zeggen maar trek vooral je eigen lijn. Ik denk dat je goed bezig bent met de bijvoeding. Zeker bij borst gevoede kindjes is het de eerste maanden (en dat is 7 maanden ook nog) echt oefenen. Ze komen met voornamelijk Bv echt niets te kort.

Op http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/

vindt je veel info over de overgang naar vast voedsel. Je hebt zelf het boek van Stefan Kleintjes al, dat is heel goed.

Als je de BV gaat afbouwen neem daar dan wel de tijd voor. Laat de minst makkelijk lopende voeding vallen (meestal is dat de voeding van eind van de middag). wacht tot je geen last meer hebt van die weggelaten voeding en laat dan een volgende voeding vallen. Doe dat om en om. Je laat dus steeds een BV in stand voor en na de afgebouwde voeding. Zo vallen er steeds meer gaten in de dag. Je kan dan die voeding in stand houden die je prettig vindt.

Als je de afgebouwde voedingen met opvolgmelk invult dan zou ik niet verhogen met vit D, dat zit immers ook in de opvolgmelk.

Succes

Deel Deze Pagina