Mijn zoontje is 2,5 als zijn zusje geboren wordt . Bij m'n zoontje is de bv helemaal mis gegaan , zo erg dat hij geel werd en opgenomen moest worden in het ziekenhuis . De eerste 2 dagen heeft hij dus niks binnen gehad . De 3e dag ben ik gaan kolven en kolfde in een half uur 10cc . De 4e dag kwam het opgang maar moest m'n zoontje al naar het ziekenhuis . Ze zeggen dat kinderen de eerste 3 dagen genoeg hebben aan alleen wat druppels colostrum maar is dat wel zo ? Zou ik kunnen beginnen met flesjes tot dat het goed opgang is ? En nu vraag ik me ook al een tijdje af Zou je je oudste kind gekolfde borstvoeding kunnen geven als zijn broertje/zusje geboren is ? Gewoon uit een beker ipv koemelk ? Ik weet niet of ik het zelf zou doen maar ben wel erg nieuwsgierig of het gezond is en of het kind dan alsnog de anti stoffen binnen krijgt die hij heeft gemist omdat hij geen bv gekregen heeft ?
Denk niet dat het kwam door de bv die nog niet op gang is maar door de lever die nog níet goed werkte dat je kindje geel werd. Als het goed is heeft een pasgeboren baby genoeg reserves om de eerste dagen door te komen. Zou niet met de fles beginnen, want dan krijg je tepel/speen verwarring. Maar zou goed aangeven bij de vk en de kraamzorg dat je hierbij extra hulp wil omdat het de vorige keer niet wou Je oudste kindje kan ook gewoon je bv drinken. Is een stuk gezonder dan koemelk. En ze krijgen zo idd ook iets van jou antistoffen binnen. Heb weleens een verhaal gelezen dat een vrouw kolfde voor haar vader die chemotherapie onderging.
Het is niet zo vreemd dat de borstvoeding pas op dag 4 op gang kwam. Je kindje heeft inderdaad voldoende aan die paar druppels colostrum. Uiterst voedzaam spul! Ook die 10cc met kolven is in het begin echt niet bijzonder vreemd. Lijkt me prima! Ik zou niet beginnen met flesjes, maar investeren in de bv. Dus zo vaak mogelijk aanleggen al is het elk uur. Je kunt je andere kindje gewoon moedermelk geven. Ook voor een ouder kind is het heel gezond.
Al mijn kindjes hebben in het begin geel gezien, 2 kregen daarvoor fototherapie. Het is veelvoorkomend, vooral bij vroeggeboorte en heeft niets met de borstvoeding te maken. De eerste dagen komt er sowieso heel weinig, het gaat om druppels colostrum, maar deze mini hoeveelheden zijn voor een baby meer waard dan wat dan ook. 10cc kolven op dag 4 is prima, het maagje is in de kraamweek amper 5-7cc (bron). Je baby komt ter wereld met voldoende reserve voor de eerste dagen. Flesjes aanbieden gaat enkel alles verstoren en je slaagkansen sterk doen dalen. Je bewijst er jezelf en je kind absoluut geen dienst mee. Het is onnodig en zorgt ervoor dat baby geen nood heeft aan de borst (want eens het maagje vol is, is er geen vraag van baby meer), zodat je borsten niet gestimuleerd worden en de productie niet op gang komt. Aanleggen - aanleggen - aanleggen, da's al wat telt in de kraamweek, al is het elk uur. Mijn oudste kreeg wat ik teveel kolfde voor haar zusje inderdaad in een bekertje. Weggooien vond ik zonde, het is voedzame melk, en zij vond het lekker. Zeker doen dus.
Mijn beide kindjes hebben door een bloedafwijking ook allebei erg geel gezien en 1 week direct vanaf de geboorte continu in de couveuse gelegen. Ik heb direct na de geboorte en bij de tweede ook een paar keer voor de geboorte gekolfd en dit met fingerfeeding in de couveuse gegeven. Ik heb ook erg veel melk, zoon is nu 7 maand en dochter drinkt nog steeds lekker de mama melk mee op. Elke dag is de ochtendmelk mamamelk Hou er wel rekening mee dat colostrum heel laxerend werkt. Ik was direct uit het zkh met een enorme hoeveelheid flesjes afgekolfde melk wat te enthousiast en gaf dochter 2 keer per dag een fles van 200cc.... arme kind heeft echt 4 dagen diarree gehad voordat ik bedacht dat het van het colostrum kon komen. Hierna maar 1 keer per dag moedermelk en wat nieuwere wittere melk gemengt met het dikke gele van het begin zodat ze wel al het goede binnenkrijgt maar niet aan de diarree raakt. Ip heb je in het begin voldoende al kan het zijn dat bij erg geelzien het kindje een minimale intake nodig heeft om "de gele stof" weg te spoelen. Ik zou als er geen reden voor is niet met flesjes ed gaan beginnen gewoon lekker aan de borst.
Geel gaan zien heeft inderdaad niks te maken met de BV die nog niet op gang is oid. Dat is een heel ander verschijnsel wat vaak voorkomt op de 3e/4e dag na de bevalling. Bij de een erger als bij de ander... BV kwam bij dochterlief ook pas op dag 5/6 goed op gang en bij zoon rond dag 4. Is heel normaal hoor! Denk niet dat ik op dag 4 al 10cc kon kolven bij dochter!! Het goed op gang laten komen van BV is een kwestie van stimuleren door (zeer) frequent aan te leggen/ te kolven! Het geven van flesjes verstoord dit proces waardoor je productie waarschijnlijk nooit goed op gang komt én het is absoluut niet nodig! Het is heel normaal om je kindje vaak aan te leggen de eerste periode, al is dat ieder uur... Des te sneller komt je productie op gang! Hier heeft dochterlief ook ooit een beker mamamelk gekregen die ik over had na het kolven. Altijd gezond natuurlijk! Al zou ik nu eerst zorgen dat je voldoende productie hebt om je baby te voeden natuurlijk.... Succes! Het is even investeren maar dan is het zo genieten!