Borstvoeding combineren

Discussion in 'Borstvoeding' started by MIss X, Aug 9, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MIss X

MIss X Fanatiek lid

Dec 13, 2006
    2,955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    #1 MIss X, Aug 9, 2011
    Last edited: Aug 9, 2011
    Hoi

Ik wil graag borstvoeding combineren.
    Wat zijn hier de nadelen van?
    Behalve dat mijn productie misschien achteruit gaat (ik ga gewoon kolven en voorraad maken)
    Mijn dochter drink sowieso soms al van de fles (afgekolfde moedermelk) dus dat probleem heb ik niet.

Ik las ooit eens wat over de darmen dat het niet goed was ofzo..

Ik wil doordat ik het combineert proberen langer het borstvoeding vol te houden.

2. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Waarom denk je dat je het zonder te combineren minder lang volhoudt? In verband met werken?
    Ik ben er persoonlijk niet zo'n voorstander van tenzij niet anders mogelijk, je productie gaat ervan achteruit zoals je zelf al aangeeft en het schijnt dat je met borstvoeding inderdaad een optimale darmflora voor je kindje opbouwt, wat met het geven van kunstvoeding niet opgaat. Als het even niet moet, komt er bij mijn kind dus geen flesje kv in!
    Als het om je werk is, zou ik toch proberen zo lang mogelijk alle voedingen zelf te geven (tot je weer aan de slag moet) en dan zo lang mogelijk te kolven als je daartoe in staat bent.
    Ik ken zelf niet zo veel succes verhalen over combineren (toch snel stoppen met bv meestal, door productie terugloop etc), maar als het voor jou niet anders kan, wens ik je veel succes en hoop dat het lukt!

3. MIss X

MIss X Fanatiek lid

Dec 13, 2006
    2,955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Ik moet binnenkort beginnen met sollicitatiegesprekken en inderdaad werken.
    Ik wil heel graag ook een voorraad opbouwen en invriezen. Ik weet niet hoe ik dit kan opbouwen zonder een voeding over te slaan en haar een paar keer fv te geven.

Bij mijn oudste dochter heb ik na 8 weken gecombineerd en na 10 weken afgebouwd en gestopt ivm werk.

4. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    miss x ik vind dit een beetje dubbel van je. Je geeft nu kv zodat je de bv dan kan bewaren. Dat kan je beter niet doen. Zowieso is bv uit de vriezer minder goed dan gewoon bv en dan kan je toch net zo goed op het moment dat je het nodig hebt kv geven? is toch geen verschil?

ik combineer borst en kunstvoeding vanaf dat de kleine 3 maanden is. Ik heb eerst fulltime gekolft maar had niet genoeg dus 1 flesje per dag. Nu is hij weer terug aan de borst behalve 1 flesje gekolfte melk voor het slapen gaan. Ik heb niet altijd genoeg voor zijn laatste flesjes dus 2 keer per week krijg hij ongeveer een flesje kv.

Maar een voorraadje opbouwen kan je doen door tussen de voedingen door te kolven. Is veel werk met weinig opbrengst vaak maar wel fijn om een voorraadje te hebben.

Ik denk dat het nu nog erg vroeg voor je is om bv en kv te gaan combineren. Ik denk echt dat je productie achteruit zal gaan.

5. MIss X

MIss X Fanatiek lid

Dec 13, 2006
    2,955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Sorry ze krijg nu volledig BV. Ik bedoelde dat ze af en toe afgekolfde melk krijg.

Hoe kan ik dan het beste aanpakken?
    Toch voor Kunstvoeding kiezen en geen voorraad maken?
    Vind het zo moeilijk.
    Als ik er ben krijg ze gewoon de borst want ik vind het zelf ook heerlijk en dat is toch het beste.
    Alleen komt er momenten dat ik voor paar uurtjes even weg moet.

Ik zou sowieso voor biologisch fv (ah of kruidvat) kiezen.

6. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Maar heb je niet in ieder geval 16 wkn zwangerschaps verlof? Dan zou je toch tot die tijd op z'n minst live kunnen voeden?
    En een paar uurtjes weg, tjah, daar ga ik echt geen flesje om geven. Dan voed ik voordat ik ga, en kom op tijd weer terug en neem altijd mobieltje mee zo dat man kan bellen als het niet meer gaat.

7. MIss X

MIss X Fanatiek lid

Dec 13, 2006
    2,955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Om niks achter te laten durf ik niet aan want stel je voor dat ze honger krijgt (ze is niet zo super regelmatig en voed op verzoek) dan is er niks in huis.

Dan zit er niks anders op dan gaan kolven en mijn productie omhoog te laten gaan om toch een voorraad op te bouwen.

Sowieso eind augustus ga ik voor paar uur met mijn oudste dochter weg. (K3 Musical) en moet ik zeker 2 a 3 voedingen achter de hand hebben.

8. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Normaal gesproken is het advies om een uur na de ochtendvoeding bij te kolven,. je hebt dan de meeste productie. De meeste vrouwen leggen zo een voorraad aan, zo heb ik het zelf ook gedaan. (mijn kindje dronk 's ochtends een borst, de andere kolfde ik af en vroor ik in). Afhankelijk van het ritme van je kindje kun je ook 's avonds voor het slapen gaan kolven, en zelfs na iedere voeding nog even nakolven als je dat wilt (wel oppassen voor overproductie).

Ik ben gestopt met het extra kolven toen ik ging werken (13 weken). Op werkdagen had ik twee kolfmomenten (soms 3) en daarmee kolfde ik genoeg om mee te geven.

Ik weet natuurlijk niet wat je lange termijn plan is. Wil je de 6 maanden voeden halen?
    Voor zowel de ontwikkeling van de darmen als het zo laag mogelijk houden van de kans op allergieen heeft het de voorkeur om 6 maanden exclusief borstvoeding te geven en geen kunstvoeding.
    KV geven om BV in te vriezen zou ik niet doen. Eerder zo lang mogelijk alleen BV om de darmpjes optimaal te laten ontwikkelen.

9. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik weet trouwens dat ik een paar uur weg moest toen mijn zoontje 10 dagen was. Flesje in de koelkast, ik stress want hij dronk natuurlijk nog niet uit een fles. Kwam helemaal gespannen weer thuis (blij dat ik er was), had het kind úren geslapen (mijn moeder was er gefrustreerd van haha die had hem graag nog even gezien).
    Ik zou trouwens meerdere kleine voedingen in de koelkast zetten voor tijdens die musical, om te voorkomen dat je het weg moet gooien. En het liefst zo vers mogelijk, zodat je het nog in kan vriezen als ze het niet nodig had (liefst binnen 24 u na kolven, ontdooide melk kun je 24 uur bewaren in de koelkast, opgewarme melk een uur).

10. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,065
    3,859
    113
    Ik heb vanaf 3 maanden 1 fles kv naast de bv gegeven per dag, ongeveer 2 maanden later 2 flessen en met een half jaar ben ik heel langzaam af gaan bouwen en met 8 maanden gestopt.
    Als je het heel langzaam afbouwt, blijft je productie aardig op peil, maar ik zou dan wel wachten tot je kindje een maand of 3 is, als je nu gaat combineren is de kans groter dat het flink terugloopt.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik zou extra kolven voor een voorraadje.
    Met deze termijn met kv gaan combineren is gedoemd te mislukken, je bv is nog lang niet stabiel! Ik las net dat je ook ongesteld bent geworden? Dan heb je wsl ook een mindere productie. Ik zou de gok niet wagen, tenzij je het niet erg vindt om af te bouwen.;)

12. MIss X

MIss X Fanatiek lid

Dec 13, 2006
    2,955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Ik ben gewoon zo onzeker.
    Ze komt zo vaak. Vooral in de nacht, soms wel elk anderhalf uur.
    Misschien heb ik wel te weinig, (misschien door de ongesteldheid)
    Wil voorraad hebben, liefst zo lang mogelijk borstvoeding willen geven en aan de andere kant lijkt het me heerlijk om af en toe ook de fles te kunnen geven aan een ander. (zodat ik ook even die nachtrust kan hebben)

Teveel onzekerheden en wil teveel.

Me lekker in me vel voelen (borstonsteking, ziek, lage weerstand)
    Zo lang mogelijk borstvoeding geven.
    Bewegingsvrijheid maar ook die heerlijke geborgenheid.

Zucht.
    Het zal mijn hormonen wel zijn ;)

13. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Hier een megadip als ik ongesteld ben, de reden dat ik aan de pil ben gegaan.

14. zogelukkig

En werkt dat? Het lijkt mij persoonlijk geen goede reden om aan de hormonen te gaan.
    Ouders Online: Vraagbaak borstvoeding - archief

15. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik krijg ook elke maand een mega dip als ik ongesteld ben, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt aan de pil te gaan! Ik wil die hormonen al niet in mijn lichaam, laat staan in die van mijn kindje.
    Dan worstel ik me zo wel door die dip heen... ;)

16. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ja ik slik cerazette en dat gaat heel goed. Ik had 2x per cyclus een dip (eisprong en menstruatie -> om de 1,5 uur héél lang drinken, pijnlijke tepels, huilende ontevreden baby gedurende 5 dagen) en daarna overproductie door het vele aanleggen -> baby geeft over, heeft krampen, ik waanzinnige stuwing, tepels helemaal verwrongen, serieus 5 pads per dag per borst doorweekt (en als het weer stabiel was kwam de volgende dip). Ik kreeg 21 dagen na mijn bevalling een eisprong en mijn cyclus was meteen weer volledig en stabiel op gang, zelfs bij volledige bv en toen nog 8 tot 10 uur drinken per 24 uur.
    Voor mij niet werkbaar en dan is de pil een goed oplossing. Uiteraard wel een zonder oestrogeen. Het alternatief is geen borstvoeding.

17. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Overigens ben ik met jullie beide eens dat het beter is om geen pil te slikken, 100%. Ik was ook niet van plan dat te gaan doen, er zijn ook andere vormen van anticonceptie.

Mijn borsten hebben echter als hobby melk aanmaken: veel melk aanmaken. Een heel nobel iets, waar ik meestal ook blij mee ben. Maar je wilt niet weten hoe vaak ik's avonds huilend beneden heb gezeten in een poging de harde gestuwde plekken uit mijn borsten te masseren omdat mijn kind 2x om 23 uur toch een voeding wilde en de derde avond besloot die over te slaan. Mijn borst maken heel veel melk aan, 3 tot 5 dagen een dip en dus vaker aanleggen zorgen voor een waanzinnige productie wat voor zowel uk als mijzelf echt onprettig is. Ik zie het dus echt als oplossing voor een probleem, en dan niet eens zozeer de dip maar meer de boost die dat geeft de week erna.
    Maar goed, verandert het hormonenverhaal uiteraard niet ;)

18. zogelukkig

Je hoeft je niet te verdedigen hoor, meid! Ik geloof je! En als dit werkt voor jou, moet je het zo doen!;)
    Ik had ook hyperlactatie en pijnlijke stuwing tot 9 maanden. Toen stabiliseerde de productie. Was met 5 maanden ongesteld, maar toen nog geen dipjes, die kwamen pas een jaar geleden, dus toen de productie al lang gestabiliseerd was.
    Je kan altijd nog stoppen met de pil.

19. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Haha nou ik weet niet of het verdedigen is maar ik vind het altijd prettig om te vertellen waarom ik een keuze maak, met name als die niet het beste is voor mijn kind.
    Ja ik las al dat jij ook hyperlactatie hebt gehad (respect voor je doorzettingsvermogen, ik weet niet of ik 9 maanden continue stuwing had overleefd).

Ik vind het verschrikkelijk als ik aan het werk ben (ik geef cursussen) en opeens krijg ik een toeschietreflex, ik kan ook niet snel even weg ofzo. Draag ook altijd laagjes kleding met print, dan vallen eventuele natte vlekken minder op. Het is gewoon mijn grote nachtmerrie die natte kleding, stom maar waar ;) (mijn cursuspubliek is man, grijs en 50+, dat maakt het ook niet makkelijker ;))

Voor mij geeft dit zo rust en dat vind ik wel erg belangrijk. Eind deze maand/begin september krijgt hij de dagvoedingen uit fles en ga ik afbouwen (kan eindelijk die 10+ liter in de vriezer op). Dag- en avondvoeding wil ik voorlpoig nog wel blijven geven. Misschien is dat het goede moment om te stoppen met de pil.

Share This Page