Straks werk ik weer, nu weet ik dat je hetbeste kunt kolven op de drinktijden maar die wisselen nogal. Soms 5-9-12-16 maar ook wel eens 6-11-16-19. En hoe laat kan ik dan het beste weer beginnen en thuis zijn? Of gewoon werken na de ochtend voeding, 3 x kolven en dan naar huis en evt daar kolven?
Hoi Ann, Wat ik zelf met veel succes doe is op vaste tijden kolven. Dat is rond 10, 13 en 16 uur. Ik bied altijd mijn borst aan zo rond 7 uur 's ochtends en als ik thuis kom. Veel succes!
Dank voor je reactie. Ik zal dus ff moeten puzzelen wat handig is. Ik hoorde dat 2x kolven ook zou kunnen maar met mijn matige kolfproductie zal ik vast 3x moeten..... Hoe laat voed je je kindje in de ochtend nog zelf?
Wat ik deed is de vroege voeding aan de borst (6/7 uur) op tijd naar mijn werk en onder genot van kopje koffie en de post eerst 20 min leeg kolven om 8 uur. Dan om 11 en 14/15 u kolven en thuis om 18 u weer aan de borst en dan afh leeftijd clusteren of late voeding rond 22 u. Kolven nam meestal 20-30 mijn in beslag incl schoonmaken en weg brengen naar de koelkast. Dit werkte voor mij erg goed en gaf voldoende productie voor kinderdagverblijf en wat extra in de vriezer.
Ik kolf altijd drie keer. De laatste keer om 15u zodat de avondvoeding rond 1830 genoeg is. De twee keer ervoor beetje afhankelijk van hoe laat ze thuis de laatste voeding heeft gehad. Soms is dat om 05, soms om 06. Die andere twee kolfsessies komen dan ergens tussen 08-09 en tussen 11-12 uur uit zodat er ongeveer 3-3,5 uur tussen het kolven in zit. Werkt hier prima.
Ligt er ook aan hoe flexibel je werktijden zijn. Bij de eerste standaard een voeding om 7.00, zodat we om 8.00 bij kdv waren. Ik kolfde om 9.30 en 14.30. Om 17.30 ophalen bij kdv, dan afhankelijk van honger kind eerst koken en dan bv hebben of andersom... En dan late voeding om 22.30. Mijn kolf opbrengst is altijd goed geweest. Nu (natuurlijk) nog geen ritme, een paar weken voor ik weer aan het werk moet, ga ik ook weer de dag op een vast tijdstip beginnen.
Ik voed tussen 6 en 7 uur 's ochtends zelf nog. Soms, als mijn zoon om 5 uur heeft gedronken dan om 8 uur nog een slokje (op dagen dat hij niet naar de creche gaat). Op dit moment kolf ik per werkdag rond de 500 cc, dus hou ik regelmatig over voor de vriezer, voor productiedips. Mijn zoon drinkt namelijk max 160, min 110, maar meestal zo rond 140 cc uit de flesjes die ik meegeef/achterlaat.
Wat drinken jullie kindjes vaak. Zoon is nog geen 3 maanden en drinkt 8:00-11:30-15:30-19:00-23:00 en slaapt de nacht door. Ik hoop morgen te horen weer een (tijdelijke) baan te hebben en wil dan 1 x kolven en 1 x live voeden tijdens werktijd. Ik hoop dat het dan goed gaat
Toen ik begon te werken, was dochter 4 maanden en, dronk ze nog elke 3 uur. Ik heb tijdens mijn werk echter geen gebruik gemaakt van het kolfrecht. Ik kolfde vanaf het begin enkel in mijn middagpauze. Hier zag het er dan zo uit: 8u: thuis live borst 12u30: kolven 13u20: nog even kort kolven net voor ik terug aan het werk ging 17u30: thuis live borst Dochter dronk in de opvang in het begin nog 2 flesjes. Ik had dan elke dag net wat te weinig gekolfd. Maar ik had tijdens mijn zwangerschapsverlof al een grote voorraad in de vriezer opgebouwd. Zo kon ik altijd wat uit de vriezer nemen om aan te vullen. Mijn productie is perfect op peil gebleven!
Als je zoon zo drinkt dan gaat dat vast wel lukken. Voedfrequentie hangt heel sterk af van de opslagcapaciteit van iemands borsten en de grootte van de maag van het kind. Maar vooral van de opslagcapaciteit. Die is bij iedereen anders.
Plan gewoon tijden in die jou en je werkgever goed uitkomen. In het begin is het het handigste om 3 kolfmomenten in te plannen. Vaak heb je die na de aanvangsperiode niet meer nodig, maar het is gemakkelijker om een pauze te laten schieten dan om een nieuwe pauze te creeëren. Handigste is om met goed geleegde borsten naar je werk te gaan, dan kun je eerst even een paar uur lekker aan het werk. En zodra je je kind weer ziet natuurlijk weer aanleggen. Ik ging meestal om 6.30 de deur uit om naar mijn werk te gaan. Kind had dan in bed bij me gedronken en bleef dan eerst bij papa. Ik kolfde dan iets na tienen, tussen de middag, en als het een lange dag werd nog een keer iets na 3-en.
Dit zijn fijne tips, dank! Denk dat ik inderdaad met 3 momenten moet starten, als de tsr komt dan ben ik meestal snel klaar. Hier nu nog zes voedingen, rond 4/5 en dan rond 8. Als ik vroeg op moet dan maar kijken of ze eerder wil of anders nog bij de oppas. Mijn werk is meestal vrij flexibel... maar wel soms buiten de deur..
Ik heb even meegelezen (ben net ook weer begonnen met werken en twijfelde al tussen 2 of 3x kolven). Maar wat drinken jullie kindjes weinig. Mijn zoontje drinkt best vaak en al helemaal niet op vaste tijden...
Het lastige vind ik of ik nu erg moet haasten straks voor de voeding rond 18 uur of juist niet. Maar ik denk dat ik maarbegin met 3x kolven. Haar ritme wisselt steeds dus lastig.