Hallo allemaal, Ik geef mijn dochter nu ruim 3 maanden borstvoeding, altijd was mijn produktie al krap. Nu moest ik vorige week naar de kaakchirurg (au...) en mocht ik een paar dagen geen borstvoeding geven. Wel heb ik zelf gekolfd, maar de produktie is helemaal terug gelopen... Vind dit zo erg!! Nu geef ik ongeveer 2 borstvoedingen per dag en 3 kunstvoedingen. Ik probeer mijn produktie weer omhoog te krijgen door te kolven na de voedingen. Maar ik merk dat Yara nu onrustig drinkt aan de borst en mijn produktie gaat niet omhoog. Hebben jullie nog tips voor mij??? groetjes een verdrietige mama
wat vervelend! Ik zou in elk geval veel aanleggen en ook aan 2 borsten elke keer. Ook helpt het hier om goed rust te nemen, als ik eventjes ga liggen ofzo smiddags dan gaat de productie ook omhoog. Geef je nog nachtvoeding? Ik heb begrepen dat de productie omhoog gaat door snachts een keer te kolven/voeden, maar goed daar moet je ook maar zin in hebben natuurlijk. Heel veel succes ermee!
Je zegt dat je productie altijd al krap was. Kun je daar een reden voor bedenken ? Bijv: rook je, gebruik je tepelhoedjes, een borstverkleining gehad, gaf je gelijk al een speentje bij of inbakeren waardoor je mogelijk hongersignalen miste en zo dus ook voedingssignalen miste ? Voordat je naar de kaakchirurg ging voedde je toen volledig ? En hoe was de groei toen ? Verder lijkt het mij verstandig dat je een lactatiekundige IBCLC raadpleegt. Kijk even of je zorgverzekering dat ook vergoed. Je kunt een lk vinden op www.nvlborstvoeding.nl. Die lk kan je helpen om op een verantwoorde manier de kv weer af te bouwen. Ik zal zo nog even zoeken voor algemene tips om je productie op te voeren.
Even gekopieerd: Als je je kindje aanlegt en je wilt je productie opvoeren kun je verschillende dingen doen: Wisselvoeden. Dat houd in meerdere borsten per keer aanbieden. Bijv borst 1 is linker borst, dan borst 2 is rechter borst, dan borst 3 is weer links, dan borst 4 is weer rechts enz. Je borsten raken nooit leeg dus op die manier krijgt je kindje extra melk binnen en geef je je productie en goede boost. Wat je ook kunt doen ik borstcompressie. Dit word heel duidelijk uitgelegd op www.borstvoeding.com. Ook kun je nog nakolven nadat je live hebt gevoed. Je zult dan wrs maar weining kolven maar het is wel een goede boost voor je productie. En in jouw gevaal. Veel vaker dan 2x per dag aanleggen ! Borstvoeding is een vraag/aanbod systeem. Als je meer melk vraagt door vaker aan te leggen en/of te kolven (liever aanleggen natuurlijk dat is veel efficienter) dan word er meer melk gemaakt.
Bedankt voor de reacties!! Ik zal het nog wat toelichten. Toen Yara 2 weken oud was stopte de borstvoeding bijna volledig, dit bleek door verkeerd aanleggen te komen. Er is toen een lk aan huis geweest en die heeft mij goed geholpen. Met behulp van Syn. neusspray en kolven kreeg ze na een aantal weken weer volledige borstvoeding. Maar de produktie is nooit erg hoog geweest, geen stuwing en lekkage. Vooral 's avonds vaak drinken en onrustig drinken. Maar ik moet zeggen juist de laatste paar weken ging het erg goed!! Ze groeit ook goed, goed in het midden van de groeicurve op de borstvoedingsite. Toen moest ik naar de kaakchirurg en is mijn produktie erg omlaag gegaan. Ik kolfde nog maar 50 cc per keer. Ik ga nu iedere voeding aanleggen en proberen borstcompressie toe te passen. Hoe kan je inschatten hoeveel bijvoeding ze eventueel dan nog nodig heeft?
Moet zeggen dat ik hier ook eigenlijk nooit stuwing of lekkage heb maar wel een goede productie dus dat zegt niet zoveel. Verder zou je ook wat vaker kunnen aanleggen ipv kunstvoeding erachteraan geven,dan gaat je productie ook omhoog. Want als je kunstvoeding erbij krijgt dan drinkt ze minder aan je borst en dat zorgt er dan ook weer voor dat de productie niet meer omhoog gaat.