Borstvoeding duurt lang

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Twirler, 10 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twirler

Twirler Bekend lid

19 jan 2015
    757
    3
    18
    NULL
    NULL
    Hallo Heidi,

Ons zoontje is nu 7,5 week. Hij is geboren met 2810 gram met 38 weken. De eerste 3 dagen viel hij 305 gram af waardoor we opgenomen werden in het ziekenhuis. Daar is zijn tongriempje gekliefd en hebben we goede hulp gehad bij de borstvoeding.
    Inmiddels zit hij op 4200 gram en gaat alles super!! Alleen... Het voeden duurt zo lang.

Ik voed, verschoon en voed dan nog even. Als ik eerst voed en dan verschoon heeft hij nog niet genoeg en blijft hij dreinen. Zo duren de voedingen echt een uur. In principe niet erg, maar wel lastig nu we langzamerhand weer proberen het ritme op te pakken.
    Als ik kolf, heb ik binnen 20 minuten genoeg. En als hij uit de fles drinkt heeft hij dit ook binnen 20 minuten leeg.
    Zou ik de borstvoeding kunnen 'versnellen' op de een of andere manier?

Oh ik voed wel met tepelhoedje. Zonder hapt hij wel goed aan maar kan hij niet vasthouden.

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Carmen

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ja, houd je kindje bij de les: kijk hoe het drinken start: zuigen, slikken in een mooi ritme, een keer of 7 tot 9 achter elkaar: dan pauze. Dan opnieuw uit zichzelf dit ritme weer oppakken.

na een tijdje mag je zien dat het slikken langer op zich laat wachten, dat er een paar keer gezogen wordt eer er wordt geslikt. Dat de pauzes langer duren dan het drinken.
    Dat zijn oogjes dichtvallen.
    Dat je kindje in slaap valt.

Dit is het moment waarop je hem bij de les gaat houden: doe dat in drie stappen:
    stap 1; praat: Ben je klaar? Weet je het zeker? Wil je nog een slokje?
    Kijk of je kindje reageert. En dan niet alleen reageren op jou door drie bewegingen maken en dan weer slapen. Maar doorzuigen en slikken weer.
    Zet het niet aan tot drinken: dan ga je over op stap 2:
    aai over de bol, aai over het ruggetje, fysiek contact maken. Wederom moet het aanzetten tot doordrinken.
    Geen resultaat? Over op stap 3:
    borstcompressie: neem borstweefsel in je vrije hand, geef druk en houd vast. Je hoeft niet naar de tepel toe te masseren, alleen maar vast te houden, zodat je voelt dat je borstweefsel in je hand vast hebt. Zo geef je compressie. Wacht en kijk of je kindje start met drinken. Is dit het geval: dan laat je pas los wanneer je kindje stopt. Vaak volgt er dan nog een toeschietreflex.

Helpen deze 3 stappen niet: dan van de borst. Laat maar bedenken dat hij nog wil en aan de andere kant. Herhaal zo vaak als nodig gedurende 20 minuten. Nu weet je dat je je kindje alle gelegenheid hebt geboden een goede voeding te nemen.

Je wil met deze methode eigenlijk voorzijn dat je kindje wegsuft. Los hiervan kan het zinvol zijn met een lactatiekundige af te spreken om het voeden te optimaliseren. En vaak ziet zij ook precies wat het moment is da tje kindje aandacht verliest.

Succes!

3. Twirler

Twirler Bekend lid

19 jan 2015
    757
    3
    18
    NULL
    NULL
    Dankjewel! We gaan ermee aan de slag

Deel Deze Pagina