Helaas heb ik al sinds geboorte van mijn zoon (bijna 5 weken geleden) last van pijnlijke tepels. De meeste pijn heb ik aan het einde van een voeding, na een voeding en na het douchen. Het is een stekende, brandende pijn en er zitten wat gele vlekken op de tepels (natte korstjes of eelt?) en soms wat bloed. De tepels zijn erg rood vind ik zelf, en soms onderin wat blauw na douchen of kolven. Na de voeding is de tepel iets vervormd, er zit dan een soort schuine rand op, advies dat ik hiervoor kreeg was tepelhoedjes gebruiken. De eerste 12 dagen hebben we in het ziekenhuis doorgebracht ivm een GBS bacterie waarvoor mijn zoon een antibiotica kuur heeft doorgaan. Er hebben dus vele diverse verpleegkundigen meegekeken met de borstvoeding en het aanhappen gaat op zich prima. Uitgezonderd dat mijn zoon soms wel erg zijn rugje strekt, met handjes graait of onrustig is. Van begin af aan hebben we moeten bijvoeden (deels gekolfde melk, deels kinstvoeding), dit moet nog steeds omdat hij onvoldoende gegroeid was. Op de laatste dag van het ziekenhuis heeft er een lactatiekundige meegekeken ivm de pijn en dat de borstvoeding onvoldoende was. Toen gaf ze aan dat de pijn waarschijnlijk door spruw/candida/schimmelinfectie kwam. Mijn zoon is toen nagekeken door de kinderarts en hij bleek inderdaad witte uitslag op de tong en rode uitslag op de billetjes te hebben. Ik gebruik nu al drie weken miconazol en mijn zoon micinazol op de billen en nystatine in de mond. Daarnaast koken we alles constant uit en wassen op 60 graden. Het lijkt echter niet te verbeteren. Volgens de kinderarts afgelopen maandag was de spruw bij mijn zoon over maar ik betwijfel dit zeer want zie nog steeds niet wegveegbare witte uitslag op zijn tong en rode billetjes. Ik heb ook al tepelhoedjes geprobeerd. Er heeft een kraamhulp van een vriendin meegekeken bij het aanleggen en dat ging goed. Ik vind het met tepelhoedjes echter net zo zeer doen en vind dit een gedoe. Ik heb intussen ook al drie keer een zeer pijnlijke beginnende borstontsteking gehad (opgezwollen zeer pijnlijke borst aan een kant met rode vlek en koorts). Deze zijn op aanraden van huisartsenpost zelf uitgeziekt met paracetamol, koelen en rust. Ik zit inmiddels wel een beetje aan de max van pijn die ik trek. Opnieuw een lactatiekundige langs laten komen vind ik wel erg veel geld kosten. Mijn vragen: - ik denk dat de pijn van de schimmelinfectie komt, is dit terecht of kan het ook nog iets anders zijn? - zijn er nog goede alternatieve geneesmiddelen om dit op te lossen? - verder nog tips? Vr. Groet, willemijn
Hoi, Begrijp ik dat je al een lactatiekundige aan huis hebt gehad? Ik denk namelijk dat het aanhappen nog niet optimaal gaat als ik je verhaal zo lees. Je tepels verkleuren, doen zeer, er zitten wondjes op, en je kindje plat de tepel af tijdens het drinken, waardoor het de borst niet goed leeg drinkt waarschijnlijk, waardoor je kans hebt op borstontsteking. Als ik dit zou horen zou ik zeggen: afspraak maken. Kijken wat er niet lekker gaat en waar je winst zit. Vaak heb je met anderhalve week een heel ander beeld. Daarnaast: als je al drie weken behandeld tegen schimmel, dan is het mogelijk geen schimmel. Ik denk eerder aan vaatkramp als reactie van je lichaam op voortdurende pijn. (verkleuringen van de tepel) Ook dit is goed om met je lactatiekundige te bespreken. Ik weet niet waar je woont, maar mocht je op rij afstand wonen, dan kan ik ook nog bij je langskomen. Anders zoek een ervaren lactatiekundige die jullie verder kan helpen! Echt, het is het waard! Succes!
Veel dank voor je reactie! Ik kan me voorstellen dat ik inderdaad (onder andere) vaatkramp heb. Ik ben inmiddels bij de huisarts geweest en een nieuw zalfje voor de schimmelinfectie. Sinds twee dagen kolf ik de meeste voedingen af en geef ze in de fles aangevuld met kunstvoeding. Dat scheelt een hoop pijn. In de nacht geef ik hem wel direct de borst, maar nu hij zojuist na twee uur alweer kwam is de stekende pijn weer ondraaglijk. Zag dat de tepels nu ook wat wit zagen na de voeding, alsof er even geen bloed inzat. En lig nu wakker van die steekpijn. Er heeft inderdaad een lactatiekundige meegekeken, niet thuis maar na anderhalve week in het ziekenhuis. Er heeft later nog wel een keer een kraamhulp (van iemand anders want wij hadden geen recht meer op keaamhulp) meegekeken. Iedereen zegt dat hij goed aan de borst ligt en drinkt, maar inderdaad iets lijkt toch mis. Ik heb een lactatiekundige gesproken in de buurt, maar vind de kosten eigenlijk te hoog afgewogen tegen de kans dat ik denk dat het nog goed komt, helaas krijg ik niets vergoed. Ik denk dat ik maar even blijf kolven. Toch veel dank.
Hoi, Stuur me even een mail, dan geef ik aanvullende info over vaatkramp. heidi @ borstvoedingdebasis.nl