Mijn zoontje is 10 weken en ik geef BV op aanvraag. Althans, dat probeer ik. Ik weet namelijk niet altijd zeker of ik zijn honger-huiltje herken, bovendien huilt hij niet hard of lang. Als hij wakker wordt na 2,5 tot 4 uur slaap, dan verschoon ik hem (hij stopt dan met huilen en kijkt gezellig rond) en geef hem daarna de borst. Hij drinkt en groeit op zich prima. Na het drinken speelt hij, gaat slapen en herhaalt het gebeuren zich. Soms wordt hij na een half uur alweer wakker en leg ik hem in de box, omdat ik het idee heb dat hij geen honger heeft, maar gewoon uitgeslapen is. Andere keren zie ik hem in de box wat smakken en op zijn handjes kluiven, maar hij gaat niet huilen en speelt zo weer verder. 1) Kan het dat een baby stopt met huilen, omdat hij lijkt te weten dat het eten er aankomt? Of moet ik hem dan wegleggen totdat hij na een half uur spelen écht begint te huilen? 2) Moet ik hem bij het zien van smakken/kluiven ook aanleggen of wachten tot hij echt huilt? Hij doet dat soms ook in zijn slaap of als hij bijna wakker wordt, maar huilt daarna niet (een uur later pas bijvoorbeeld). Ik vraag dit alles omdat ik eigenlijk maar wat aanrommel. Soms jengelt hij en als ik niet weet wat het is dan geef ik hem maar de borst, wordt 'ie rustig van! Maar mensen zeggen dat baby's best even mogen huilen en dat je niet zomaar te pas en te onpas moet voeden. Dat het ook een huiluurtje kan zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik het prima zo, want ik ben het snelste van het huilen af en het is alleen aan het eind van de middag. Ik heb ook geen idee of ik al een regeldag heb gehad en of ik die zal herkennen. 3) En ik vraag me af of ze straks op het KV ook vaker kleinere porties mogen geven tijdens zo'n jengel moment. En wat als de regeldag op het KV komt? Dan hebben ze geen melk achter de hand. Of halen ze dat op de vrije dagen in? 4) Soms gaat hij 's middags headbangen en wild doen na de 2e borst. Hij laat de borst los en begint dan te huilen omdat hij weer wil. Als ik hem weer aanleg, neemt hij 3 slokken en doet het weer. Omdat hij mijn tepel vaak meetrekt haal ik hem van de borst af. Hij jengelt een minuutje, maar lijkt daarna toch tevreden. Wat kan ik daaraan doen? Heeft hij dan toch niet genoeg? Misschien is dit alles een beetje een chaotisch verhaal, maar ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel. Alvast bedankt!
Hoi, Een heel verhaal idd, maar ik ga mijn best doen je zo goed mogelijk te beantwoorden. Qua hongersignalen het volgende: Al tijdens zijn slaap kan een baby te kennen geven dat hij honger heeft en wil drinken. Hij beweegt dan veel tijdens zijn slaap en hij slaapt licht. Deze lichte slaapfase herken je gemakkelijk aan de bewegende oogjes onder de gesloten oogleden. Zolang je kleintje aan het dromen is laat je hem natuurlijk slapen en dromen want dat heeft hij nodig om uit te rusten. Maar zodra zijn oogjes stil zijn en zijn mondje open en dicht gaat, dan geeft hij zijn eerste hongersignaal! Je baby is nu niet zomaar van je borsten aan het dromen, hij is nu helemaal bereid om bij je te drinken. Maakt hij al lichte zuigbewegingen met zijn mondje en wordt hij wakker, dan geeft hij nu duidelijker te kennen dat hij honger heeft. We noemen die het tweede hongersignaal. Begint hij verwoed op zijn handjes of een stukje deken te zuigen dan weet je dat hij je borst aan het zoeken is. Hij heeft dan al grote honger. Daarna is er voor je kleine schat nog maar één hongersignaal over: huilen. Huilen is geen signaal, het is een noodkreet. Hij heeft honger en hij kan helemaal niet begrijpen waarom dit zo is en waarom hij nog niet in je warme armen en aan je zachte borst mag liggen. Dus; niet wachten tot hij huilt. Dat je maar wat aanrommelt is prima. Jij bent zijn moeder en je kent hem het beste. Doe wat je hart je ingeeft en laat je niet beinvloeden door mening van anderen. De regeldagen zijn vooral bedoeld om meer melk te krijgen. Hij zal dat vooral doen als jij er bent zodat hij je borsten veel en vaak kan stimuleren. Op de KDV kunnen ze hem altijd tussendoor even wat geven als hij honger heeft. Nooit een probleem. Als hij gaat headbangen wil hij mogelijk toch meer melk. Wat je dan kunt doen is steeds wisselen van borst, tot hij uiteindelijk tevreden is. Aan het eind van de dag heb je minder prolactine in je bloed (hormoon dat zorgt voor melk aanmaak). Het is dus heel normaal dat je kindje dan vaker wil drinken. Door er aan toe te geven zorg je voor een optimale aanmaak van melk en optimale tevredenheid van je baby.
Beste Terry, dat is je prima gelukt. Knap dat je uit mijn wirwar wel wist te achterhalen wat ik bedoelde. Ik kan zeker wat met je informatie, al is het idd alleen dat m'n gevoel eigenlijk gewoon altijd goed is. Super bedankt!