Hai allemaal, Nog even en mijn dochter is 9 maanden en dan mag ik dus niet meer kolven in de tijd van de baas. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb een half uur lunchpauze. Ik denk er nu aan om per dag een half uur van mijn vakantiedagen op te nemen, dan heb ik per dag een uur om te kolven. Zou dat voldoende zijn? En kan ik dan beter 1x of 2x per dag kolven? Hoe stabiel is je productie met 9 maanden? Ik hoor graag jullie ervaringen.
Normaliter zou je productie stabiel genoeg moeten zijn. Zeker als op je niet-werkdagen wel gewoon voedt. Hoelang ben je nu bezig met kolven? Want of je aan een uur genoeg hebt is per persoon verschillend..
Vanwege mijn eigen chronische darmziekte mag ik nu van de internist niet verder afbouwen met bv. Mijn oplossing is inderdaad met de lunch in de pauze kolven. Maar ik heb een uur lunch pauze. Wel gebruik ik tegenwoordig de neusspray dit zorgt er bij mij voor dat de kolftijd ongeveer wordt gehalveerd. Bij een avonddienst heb ik echter maar een halfuur pauze, dan mag ik 10 minuten eerder met pauze zodat ik behalve kan kolven ook nog kan eten. Vaak ben je tenslotte ook vaak eerder aanwezig en ook wat langer bezig dan de officiële werktijden.
het hangt denk ik van een aantal factoren af: 1) hoe lang heb je nodig? 2) kan je even weg van je werkplek? is er een onopvallende mogelijkheid om even te kolven? 3) hoe gaat het met je productie? mijn ervaring: in de aanloop naar de negen maanden (en einde kolfrecht) heb ik steeds 1 keer overdag gekolfd. deze tijd heb ik steeds verlaat. sinds 9 maanden is het niet meer altijd nodig dat ik kolf als ik werk. maar het hangt er soms vanaf, want als mijn dochter heel vroeg drinkt (half zes) en ik pas om half zeven 's avonds weer kan voeden is het niet prettig. dus ik heb nu altijd kolf bij me en kolf tussendoor wel eens. dit gaat bij mij prima omdat ik een kamer voor mezelf heb en gewoon de deur even dicht kan doen. mijn tsr is traag, maar als het eenmaal op gang is, gaat het snel. ik heb dus maximaal 10-15 minuutjes nodig. collega's zijn op de hoogte en vinden het prima (hoewel ik het mee als mededeling heb gebracht dan als vraag ). tijdens het kolven beantwoord ik mailtjes oid. mijn productie trekt het prima allemaal. dat is ook wat ik vaak hoor of heb gelezen hier bij deze termijn. het zou me lukken om overdag helemaal nooit meer te kolven, maar omdat de diepvries voorraad nu snel opraakt, kolf ik af en toe rond drie uur een voeding zodat mijn dochter daar nog op kan teren! succes!
Dank voor de antwoorden. Ik ga het maar gewoon ervaren, denk ik. Als ik een half uurtje per dag vrije uren opneem, heb ik met mijn pauze erbij een uur per dag. Ga het maar gewoon uitproberen, 2x kort of 1x wat langer kolven. Ze is dan tenslotte ook al 9 maanden en ik merk de laatste 2 weken dat ze ook al minder wil drinken. Gek genoeg wil ze bijvoorbeeld om half 8 voor het slapen gaan niet meer.
Ik zou geen vakantie opnemen. Half uur lunchpauze moet als je kind 9 maanden is echt wel genoeg zijn om te kolven. Evt. kun je, als je bijvoorbeeld een kwartier langer nodig hebt gewoon dat kwartier langer werken. Verder even je CAO checken, want er zijn meerdere CAO's waar je een jaar voedverlof hebt. En met je baas bespreken, het komt regelmatig voor dat er niet echt moeilijk gedaan wordt over een kwartiertje extra pauze per dag.
Gewoon eerst je met je leidinggevende overleggen. Van mijn vorige leidinggevende mocht ik zolang door blijven kolven als ik wilde in de baas zijn tijd. Van mijn huidige leidinggevende niet, maar toen ben ik gewoon 1 keer in de lunchpauze gaan kolven en met 11 maanden helemaal gestopt met kolven op het werk.
Na de 9 maanden grens begon ik een half uurtje eerder, of ik werkte een half uurtje langer door. Op die manier kon ik wel rustig in de pauze kolven, zonder mijzelf opgejaagd te voelen. Met ong 12 maanden ben ik gestopt met kolven op het werk
Wij zijn CAO-loos dus dat zit er niet in. En langer kolven onder de baas zijn tijd zit er al helemáál niet! Ze doen echt super moeilijk over uren hier momenteel. Vanuit de baas maar ook collega's onderling ("zij kwam te laat binnen", "hij ging eerder weg"... zucht...). Momenteel werk 8,5 uur per dag, dus om dan nog eerder te beginnen of later naar huis te gaan, zie ik niet zo zitten. Ik ga gewoon 1 keer kolven en proberen dat naar een half uurtje terug te brengen.